چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


بعد از خواندن بسوزانید Burn After Reading


بعد از خواندن بسوزانید   Burn After Reading
▪ نویسنده و کارگردان: ایتن و جوئل کوئن.
▪ موسیقی: کارتر بورول.
▪ مدیر فیلمبرداری: امانوئل لوبتسکی.
▪ تدوین: ایتن و جوئل کوئن.
▪ طراح صحنه: جس گانکور.
▪ بازیگران: جورج کلونی[هری فارر]، فرانسس مکدورموند[لیندا لیتزکی]، جان مالکوویچ[آزبورن کاکس]، تیلدا سوینتون[کتیکاکس]، براد پیت[تد ترفون]، الیزابت مارول[سندی فارر]، اولک کروپا[کراپوتکین].
▪ ٩٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا، انگلستان، فرانسه.
▪ ژانر: کمدی، جنایی.
آزبورن کاکس تحلیل گر CIA به دلیل افراط در نوشیدن از کار اخراج شده و تصمیم می گیرد تا خاطرات خود از دوران خدمتش را به نگارش در آورد.
همسرش کتی نیز قصد دارد از وی طلاق بگیرد، به همین خاطر به توصیه وکیلش اطلاعات موجود در کامپیوتر شخصی وی را روی سی دی کپی می کند. کتی معشوقی به نام هری فارر دارد که افسر خزانه داری است.
سی دی اتفاقی به دست کارمندان یک باشگاه ورزشی به نام های چاد و لیندا می افتد. لیندا این واقعه را فرصتی استتثنایی برای به دست آوردن پول می داند، پولی که باید خرج عمل جراحی زبیایی وی شود. آن دو با آزبورن تماس می گیرند، اما آزبورن به تقاضای حق السکوت آنها پاسخ مثبت نمی دهد. بنابر این لیندا و چاد به سفارت روسیه رفته و سی دی را به وابسته سفارت داده و برای به دست آوردن پول بیشتر تظاهر می کنند که اطلاعات بیشتری در دسترس دارند.
این بلوف به قیمت گرانی تمام می شود، چون چاد مجبور می شود دزدکی به منزل آزبورن وارد شود. در حالی که آزبورن از خانه رانده شده و فارر آنجا حضور دارد. نتیجه این کار کشته شدن ناخواسته چاد به دست فافر است. همزمان فافر که مردی عیاش است، در غیاب همسرش توسط اعلان اینترنتی با لیندا آشنا می شود. واقعه ای که باعث پیچیده تر شده بیش از پیش وقایع می شود، در حالی که افرادی دورادور مراقب همه آنها هستند...
● چرا باید دید؟
برادران کوئن را همه با فیلم های جنایی شان می شناسند، اما کسانی که کارنامه هنری این دو برادر را دنبال می کنند از رگه سیاه طنز موجود در آن باخبرند و ای برادر تو کجایی را یکی از نقاط اوج کارشان می دانند.
بعد از خواندن بسوزانید که با بازیگر اصلی آن فیلم ساخته شده، موضوعی به روزتر دارد و کمدی سیاهی متعلق به پس از جنگ سرد است که تمامی دستگاه های اطلاعاتی را به هجو کشیده است. سازمان هایی که دیگر محرمانه بودن کارشان محلی از اعراب ندارد و حتی از همکاری با دیگر سازمان های امنیتی نیز ابا دارند(مانند پرهیز مسئول CIA از دادن خبر جنایت فارر به پلیس).
فیلم که ابتدا در جشنواره ونیز به نمایش در آمد، با استقبال مثبت گسترده منتقدین روبرو شده و اگر نتواند قهقهه شما برانگیزد چه باک، چون موقعیتی که از مردها و زن های گرفتاردر چرخه ای از فریب ترسیم می کند کمدی خالص است.
بعد از خواندن بسوزانید که فروشی معادل ٥٧ میلیون دلار در آمریکا داشته، مانند دیگر فیلم های کوئن ها فوجی از آدم های احمق را ردیف می کند تا این بار اسطوره های سازمان های اطلاعاتی و تئوری توطئه را به سخره بکشند.
کوئن ها پا را فراتر گذاشته و قراردادهای تصویری این نوع را نیز به هجو می کشند-فیلم با تصاویر ماهواره ای آغاز و پایان می گیرد- و نبرد جاسوس ها را چیزی جز دعوای مشتی ابله ارزیابی نمی کند.
چیزی که در واقعیت شاید نتوان به راحتی با آن کنار آمد، اما این فیلم فرصت خوبی برای دست انداختن دنیای جاسوس ها و مخصوصا سازمان CIA فراهم کرده است که غففلت از دیدار آن نابخشودنی است!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید