جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کش Ca$h


کش  Ca$h
▪ نویسنده و کارگردان: اریک بسنار.
▪ موسیقی: ژان-میشل برنارد.
▪ مدیر فیلمبرداری: ژیل آنری.
▪ تدوین: کریستوف پینل.
▪ طراح صحنه: ژاک روکسل.
▪ بازیگران: ژان دوژاردان[کش]، ژان رنو[ماکسیم-دوبروی]، والریا گولینو[ژولیا]، آلیس تالیونی[گارانس]، فرانسوا برلین[فرانسوا]، کارولین پروست[لئا]، مهدی نبو[ونسان]، سیریل کوتون[میکی]، کیاران هیندز[بارنز]
▪ ١٠٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ فرانسه.
▪ ژانر: کمدی، جنایی، مهیج.
سارق و کلاهبردار خرده پایی مشهور به کش از سوی ژولیا افسر یوروپل زیر نظر است، چون می پندارد کش در صدد طرح و اجرای نقشه ای بزرگ است.
ژولیا اشتباه نمی کند، اما مانعی سر راه کش وجود دارد و آن تبهکاری است که در صدد یافتن و قتل اوست. چون کش به بهانه چاپ مقادیری یوروی تقلبی، کلاه وی را برداشته است.
کش هنگام فرار از چنگ او مجبور می شود به ژولیا پناه ببرد. ولی ژولیا نیز که پلیسی فاسد است با هدف شراکت در غنایم به وی پناه داده و شروع به همکاری با وی کند.
کش که همزمان با دختر یکی از مشهورترین و بدنام ترین سارقان فرانسه موسوم به ماکسیم طرح دوستی ریخته، مجبور به همکاری با ماکسیم در سرقت مقادیر هنگفتی الماس می شود.
در حالی که پلیس فرانسه به ژولیا مشکوک شده و مراجعه شان به مافوق وی نیز سبب ایجاد شبهه نزد وی می شود. نقشه با موفقیت انجام می شود، اما ژولیا قصد دارد تا همه الماس ها را به تنهایی تصاحب کند...
● چرا باید دید؟
اریک بنسارد متولد ١٩٦٤ است. سینما را با نوشتن فیلمنامه و دیالوگ نویسی آغاز و در ١٩٩٩ با فیلم لبخند دلقک کارگردانی را نیز آزموده است. میان آن فیلم و کش فاصله ای طولانی و چندین فیلنامه موفق(کامیون حمل پول، ولیمه خانه نو و بابل بعد از میلاد) قرار دارد. اما کش را می شود ظهور یک کارگردان مستعد و آشنا به تاریخ سینمای فرانسه-به خصوص از نوع اکشن/کمدی آن- دانست.
کش که موفق شده بیش از یک میلون فرانسوی را به سالن های سینما بکشاند فیلمی در ادامه سنت اکشن های دهه ٦٠ و ٧٠ فرانسوی با حضور ژان پل بلموندو است که بلموندوی عصر ما آن را همراهی می کند. داستانی که در ابتدا غیر از یک سرقت پر پیچ و خم چیز دیگری به نظر نمی رسد، اما در پایان به شکلی قابل حدس به داستان انتقام گیری کش از مسببین مرگ برادرش تبدیل می شود.
چیزی در حد و اندازه های نیش که کارگردانش به خوبی توانسته از همه تکنیک های دم دستی-مانند تقسیم پرده یا برداشت های متفاوت از یک ماجرا- برای افزایش هیجان و خنده استفاده کند.
البته می شود کش را برگردانی از همه ترفندهای سینمای تجاری هالیوود نیز دانست که قرار است دزدهای پاریس را بدل به نمونه های وطنی دسته یازده نفری اوشن کند، که هست.
اما به اندازه کافی چاشنی فرانسوی قاطی آن کرده که بشود به عنوان محصولی میهنی به خورد فرانسوی های سخت گیر داد. بازی ها همه خوب و کیارن هیندز در نقش کوتاهش فوق العاده است.
اما ستاره واقعی فیلم ژان دوژاردان است که نشان می دهد میراث بلموندو در دستان مطمئنی قرار گرفته است. اگر دنبال دو ساعت خنده و هیجان خالص هستید، کش را نقداًً بچسبید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید