جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حج و پیام‌های عارفانه رهبر انقلاب


حج و پیام‌های عارفانه رهبر انقلاب
زندگی در آیینه‏ حجّ یک سیر دائمی بلکه یک صیرورت دائمی به سوی خدا است، و حجّ، آن درس همیشه زنده‏ عملی و سازنده است که اگر به هوش باشیم راه و رسم زندگی ما را در صحنه‏ایی عملی و روشن ترسیم می‏کند.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ایی هر سال به زائران بیت الله الحرام پیامی سیاسی - عبادی می‌دهند به بهانه آغاز سفر معنوی حج بخشی از پیام‌ سال‌های گذشته مرور می‌شود.
▪ منافع حج
حج، نعمتی الهی است که بر نسل‌های مسلمان ارزانی شده است. قدردانی و شکرگزاری، آن را زیاد می‏کند و ناسپاسی و قدرناشناسی، آن را از مسلمین می‏گیرد که این همان عذاب شدید الهی است که: «و لئن کفرتم ان عذابی لشدید».
گرفته شدنِ حج به این نیست که از مسلمانان کسی به حج نرود، بل به این است که مسلمانان از منافع بی‏شمار آن محروم بمانند و زیاد شدن آن به این نیست که هر سال گروههای بیشتری حج کنند، بل به این است که از منافع آن بهره‏مند شوند که: «لیشهدوا منافع لهم». خوب است به درستی بیندیشیم، آیا جهان اسلام توانسته است از منافع حج برخوردار شود؟ و اساساً این منافع چیست؟
حج درست می‏تواند تحولی درونی در یکایک مسلمین پدید آورد و روح توحید و ارتباط با خدا و اعتماد به او و رد همه‏ی بتهای درون و برون وجود آدمی که همان هواها و هوسهای پست‏کننده و قدرتهای اسیرکننده‏ی آدمی‏اند، و نیز احساس قدرت و اعتماد به نفس و رستگاری و فداکاری در آنان پدید آورد، و چنین تحولی است که از هر انسانی، موجودی شکست ناشناس و تهدید و تطمیع‏ناپذیر می‏سازد.
پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام ۱۳/ ۰۳/ ۷۱
▪ هویت اسلامی
حج می‏تواند روح توحید را در دلها زنده کند، تکه‏پاره‏های امت بزرگ اسلامی را به هم وصل کند، عظمت مسلمین را به آنان برگرداند و آنان را از حقارت و احساس ذلتی که بر ایشان تحمیل کرده‏اند، نجات دهد.
حج می‏تواند دردهای مسلمین را به علاج نزدیک کند و بزرگ‌ترین درد آنان را - که سلطه‏ی فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کفر و استکبار است - درمان نماید. حج می‏تواند دلبستگی‌های اسارت‏آفرین را از دل‌ها بشوید و در مقابل، ارتباط با خدا و با بندگان خدا را در فرد و جمع مسلمانان تقویت نماید.
پیام به حجاج بیت‏اللَّه‏الحرام‏ ۰۷/ ۰۴/ ۶۹
▪ کانون معارف اسلام
حج، کانون معارف اسلام و بیان‌کننده‏ سیاست کلی اسلام برای اداره‏ زندگی انسان است. حج، مظهر توحید و نفی و رمی شیطان و تکرار شعار ابراهیم(علیه‏السّلام) است که گفت: «انّی بری‏ء من المشرکین»؛ صحنه‏ی اتحاد عظیم امت اسلامی برگرد محور توحید و برائت از مشرکین و نفی و طرد همه‏ی بتهاست. و بت، هر آن چیزی است که به جای خدا قرار گیرد و ولایت الهی را به ولایت خود تبدیل کند و نیرو و اراده‏ افراد بشر را در اختیار بگیرد؛ حال چه سنگ و چوب، و چه قدرتهای شیطانیِ سلطه‏گر و جبار، و چه عصبیتهای جاهلی و ناحق که: «فماذا بعدالحقّ الّاالضّلال».
پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام‏ ۱۴/ ۰۴/ ۶۸
▪ زندگی در آیینه‏ی حجّ
زندگی در آیینه‏ حجّ یک سیر دائمی بلکه یک صیرورت دائمی به سوی خدا است، و حجّ، آن درس همیشه زنده‏ی عملی و سازنده است که اگر به هوش باشیم راه و رسم زندگی ما را در صحنه‌ا‏یی عملی و روشن ترسیم می‏کند.
میعادی همگانی، هر سال تشکیل می‏شود تا مسلمان، در آن محیط وحدت و تفاهم، و در پرتو ذکر الهی، راه و جهت زندگی را بیاموزد، آنگاه به سرزمین خود و به میان کسان خود برگردد، و در سال‌های بعد گروه‌های دیگر و گروههای دیگر بیایند و بروند بیاموزند و بیندوزند، بگویند و عمل کنند، بشنوند و تدبّر کنند، و در نهایت همه‏ امتّ، به آنچه خدا خواسته و دین آموخته برسند.
نظر افکندن به عرصه‏ی عظیم زندگی امّت اسلامی، فراتر از ابعاد ملت‌ها و نژادها و قوم و قبیله‏ها، و نظر افکندن به اعماق وجود خود و فراگرفتن راه و جهت و شیوه‏ی زندگی، چنانکه شایسته‏ اوست، و همه در پرتوی از ذکر خدا.
این است آن سرچشمه‏ معرفتی که هر ساله در حجّ، فیّاض و بی‏زوال، بر انبوه خلایق گرد آمده در حرم امن خدا سیلان می‏یابد و کسانی را که ظرف ذهن و دل خود را بگشایند، از این زلال معرفت، سیراب می‏سازد.
پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام ۲۸/ ۰۲/ ۷۲
▪ حاکمیت مطلق الهی
نفی همه‏ی قدرتهایی که به نحوی جسم و جان آدمی را در قبضه‏ی اقتدار خویش گرفته‏اند، و اثبات حاکمیت مطلق الهی بر همه‏ی وجود و به عبارت روشن و آشنا: حاکمیت نظام اسلامی و مقررات اسلامی بر زندگی فردی و اجتماعیِ مسلمین.
پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام ۲۵/ ۰۲/ ۷۳
▪ حج راوی درس‌های بزرگ
حج، بازخوانی و فراگیری این درس‌های بزرگ است. برائت از مشرکان و بیزاری از بتها و بُتگران،‌ روح حاکم بر حجّ مؤمنان است. جای‌جایِ حج،‌ نمایشگر دل‌‌سپردن به خدا و سعی و تلاش در راه او،‌ و برائت از شیطان و رمی و طرد او و جبهه ‌گیری در برابر اوست. و جای‌جای حج، مظهر اتحاد و انسجام اهل‌قبله و رنگ‌باختنِ‌ تفاوت‌های طبیعی و اعتباری، و برجسته‌شدن وحدت و برادری حقیقی و ایمانی آنها است.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید