جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چه جور قالب‌های شعری‌هستیم!؟!


چه جور قالب‌های شعری‌هستیم!؟!
شما چه جور آدمی هستید؟فکر می کنید هوش بالایی دارید؟ چه قدر درباره با هوش بودن خودتان مطمئنید؟ آیا فکر می کنید جواب دادن درست و سریع به سوال ما و تست های هوش برای مشخص کردن و مطمئن کردن شما با هوشی و IQ آن چنانی کافی است؟
به نظر شما با هوش فقط آن هایی هستند که نمره های درسی بالایی می گیرند؟
آیا ورزشکار خوبی که تمام درس هایش را افتاده کم هوش است؟آیا تصور ما درباره هوش باید محدود باشد به موفقیت در دانشگاه و مدرسه؟
واقعا این هوش که همه دوست دارند بهره بالاتری از آن داشته باشند چیست؟ حالا که بحث به این جا کشید پس تکلیف انسان های اولیه که اطلاعات عمومی و ریاضی نداشتند چه می شود؟ با هوش های اولیه چه ویژگی هایی داشته اند؟
اولین بار دانشمندی به نام گاردنر هوش را این گونه تعریف کرد.
توانایی سازگاری با محیط به بهترین شکل!
گاردنر نظرش این بود که تست های هوش، توانایی های آدم برای سازگاری و پیشرفت را در بر نمی گیرند.
مثلا ممکن است یک نفر آی کیوی متوسطی داشته باشد اما در شغل فنی اش بسیار آدم موفقی باشد، بعد به این نتیجه رسید که لااقل چندین نوع هوش دیگر غیر از توانایی کلامی و قدرت حل مسائل ریاضی باید وجود داشته باشد و رفت دنبال هوش های چند گانه.عصب شناس ها ثابت کرده اند برای تمام هشت هوشی که در ادامه می آوریم یک جای مشخص در مغز وجود دارد مثل این که نظریه هوش های هشت گانه آقای گاردنر چندان هم بیراه نبوده است.
۱)هوش زبان شناختی:
داشتن اطلاعات عمومی زیاد، توانایی بازی کردن با کلمات، توانایی سرودن یک شعر و نوشتن یک داستان و کلا هر نوع توانایی که به نوعی با کلمه سر و کار دارد مربوط می شود به هوش زبان شناختی!روزنامه نگارها، نویسنده ها، فیلم نامه نویس ها سخنران ها، کسانی که توی مسابقه های اطلاعات عمومی تلویزیونی برنده می شوند، کسانی که خوب جدول حل می کنند، سخنگوهای سازمان مسئولان روابط عمومی ها، معلمان ادبیات، شاعران و کلا کسانی هستند که این نوع هوش را در خودشان کشف کرده اند و پرورشش داده اند.
این توانایی معمولا توی تست های سنتی هوش، به شکل پرسیدن وجه شباهت بین دو چیز، معنا کردن کلمات و پرسیدن اطلاعات عمومی سنجیده می شود، یعنی مقداری از آن چیز که ما به آن می گوییم آی کیو (IQ) همین هوش زبان شناختی است.
۲) هوش منطقی- ریاضی
همان طور که از اسمش بر می آید کسانی که توانایی انجام محاسبات ریاضی شان قوی است، کسانی که استدلال های منطقی را خوب می فهمند و البته خوب هم استدلال می کنند و خلاصه هر کسی که دو دو تا چهار تا کردن خوب سرش می شود، بهره بالایی از هوش منطقی ریاضی دارد از جمله برنامه نویس های کامپیوتر، مهندس های محترم محترمه، حسابدارها، فلاسفه از جمله کسانی هستند که این هوش را در خودشان شناخته اند و پرورش داده اند، این هوش هم معمولا در برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش خیلی محبوب است و البته تست های هوش هم روی آن تاکید می کنند.
۳) هوش موسیقیایی
قبول دارید که نواختن برخی سازها و اجرای حتی یک کلمه خیلی ساده و معمولی کار هر کسی نیست؟ اگر وقتی می گویند ریتم، زیر و بم، تن صدا و نغمه تقریبا هیچ چیز از تفاوت شان درک نمی کنید که هیچ، اما اگر می توانید صدای سنتور را از بین دیگر سازها تشخیص دهید و بگویید چه وقتی یک نفر دارد ابوعطا می خواند، در این صورت هوش موسیقیایی شما بالاست؛ آن هایی که صدای صوت زدنشان توی کوچه های خلوت نیمه شب دلتان را می برد موسیقی دان ها، آهنگسازها، نوازنده ها و البته خواننده ها، کسانی هستند که به نوعی از هوش موسیقیایی درونشان استفاده کرده اند، تحقیقات نشان داده که سمت راست مغز در به وجود آوردن توانایی و هوش موسیقیایی نقش مهم تری نسبت به سمت چپ مغز دارد.
۴) هوش تصویری
آدم هایی که هوش کلامی بالایی دارند و کله شان پر از کلمه است آدم هایی با هوش تصویری، توی ذهنشان تصویر دارند.
آن ها از هر چیزی می توانند یک تصویر توی کله شان بسازند.شما بگو سازمان ملل، آن ها فوری یک کره زمین با چند ویژگی دیگر برایش می سازند یا شما بگو کتاب، آن ها هزار نوع کتاب را توی سرشان به تصویر می کشند، البته این نصف ماجراست! چون آن ها همان قدر که در تصور کردن این تصاویر ذهنی قدرتمند و قوی هستند در خلق کردن و به وجود آوردن آن ها هم قوی و قدرتمند هستند، یعنی این که یک چیز ملموس را به عنوان فرآورده هوش تصویری شان به شما تحویل می دهند.مثلا نقاش ها، عکاس ها، معمارها و تصویرسازهای تلویزیون، نقشه کش ها و نقشه بردارها، مرمت گران آثار تاریخی ملوانان و حتی جاعلان اسناد!
۵) هوش جسمی- حرکتی
احتمالا خیلی ها فکر می کنیم ورزشکار بودن کار چندان شاقی نیست و فقط کافی است اراده کنیم یا بخواهیم! احتمالا اصلا این هوش یعنی هوش حسی- حرکتی را هوش به حساب نمی آوریم!انگار به قبای علما بر خواهد خورد اگر استعداد کنترل دستگاهی ماهرانه اشیا را هوش بنامیم اما این نوع هوش واقعا وجود دارد چرا که ورزشکاران رشته های مختلف یک گروه بزرگ از هوشمندان بدنی حرکتی را تشکیل می دهند.جراح ها، مکانیک ها، مجسمه سازها و کلا افرادی که با دست هایشان و اعضای بدنشان می توانند جادو کنند، برخی از این گروه بزرگ هستند!
۶) هوش میان فردی:
هوش میان فردی یا هوش هیجانی یا هوش اجتماعی را اولین بار دانشمندی به نام گارندی مطرح کرد و منظورش این بود که آدم هایی که می توانند خیلی خوب و زود با افراد دیگر رابطه بر قرار کنند، می توانند خیلی خوب احساسات آن ها را تشخیص دهند و درک کنند و البته خوب می توانند آن ها را مدیریت و رهبری کنند، از هوش میان فردی برخوردارند.اگر سنگ صبور خوبی هستید یا این که احساس می کنید روانشناس قابلی هستید یا لااقل مشاور خوبی هستید پس حتما از هوش میان فردی یا هوش اجتماعی بالایی برخوردارید.معلم ها و مشاوران مدرسه و خانواده و حقوقی، روان شناس ها مددکاران اجتماعی، رهبران سیاسی و مذهبی، فروشنده ها و مدیران از این نوع هوش خوب استفاده کرده اند.
۷) هوش درون فردی
افرادی هستند که همیشه به دنبال کتاب های روان شناسی و تست های خودشناسی هستند و در این راه از فالگیرها و رمال ها و کتاب های پیشگویی هم استفاده می کنند، دانشمندان می گویند:
خودشناسی هم احتیاج به هوش دارد و کسانی که خیلی خوب درون خودشان را می کاوند و از این درون کاوی در جهت رسیدن به هدف های زندگی شان استفاده می کنند، هوش درون فردی بالایی دارند، دانشمندان می افزایند: این گونه افراد با هوش درون فردی بسیار مستقل و فردیت یافته اند و تمام زوایای تاریک وجود شان ، عیب هایشان و توانایی هایشان را می شناسند از جمله روحانیون، روان شناس های بالینی و روانکاوی ها، متخصصان الهیات و مرتاض ها کسانی هستند که هوش درون فردی شان بسیار بالاست.
۸) هوش طبیعت
اگر توجه کرده باشید می بینید افرادی هستند عاشق طبیعت اند و هر طور شده از فرصت های اندک و مختصر زندگیشان استفاده می کنند تا بتوانند حتی برای چند لحظه هم که شده در طبیعت حضور یابند این افراد و افرادی که کارشان مربوط به طبیعت است درک خاصی از فضای طبیعی اطرافشان دارند و اسم این درک را گذاشته اند (هوش طبیعت) ! کشاورزها، گیاه شناس ها و جانورشناس ها، طبیعت گردهای حرفه ای، نقاشان و عکاسان طبیعت و صد البته کوهنوردها از این نوع هوش استفاده بهینه کرده اند.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید