شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


می‌توانید مسکن نمی‌توانید طلا


می‌توانید مسکن نمی‌توانید طلا
اگر از شما بپرسند بهترین گزینه سرمایه‌گذاری را در بازار‌هایی چون مسکن، سهام، ارز و طلا و سکه برای سال آینده چه می‌بینید چه پاسخی دارید. بی‌شک بیشتر مردم در ایران معتقد به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و طلا هستند. زیرا که تجربه آنها حداقل در سالیان اخیر نشان داده که علاوه بر سود همیشگی و سنتی معاملات طلا و مسکن این دو بازار از نوعی ظرفیت بالقوه در میان سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران برخوردارند که اگرچه در کوتاه‌مدت با نوسان و آسیب‌های تصمیم‌گیری سرمایه‌داران و مسوولان در حوزه‌های اقتصادی روبه‌رو هستند اما در نهایت این بازارها رانتی در خود پنهان دارند که با صبر و حوصله و البته علاقه به سرمایه‌گذاری امن و مطمئن سود آن بالاخره حاصل خواهد شد. اما آنچه چشم‌انداز در بازار‌های نامبرده برای یک سال آینده است هرچند روشن است اما مشمول تغییر و تحولاتی است که بسیاری از سرمایه‌داران را در مقطع فعلی دو به شک کرده است.
تغییر و تحولات قیمتی در مورد اجاره‌بها و قیمت فروش خانه‌های مسکونی که مدت‌ها به دلیل گرانی خالی مانده بودند و بار رکود تورمی، حضور هر نوع طالبی را منع می‌کرد و همچنین سقوط مکرر قیمت طلا در بازار‌های جهان و داخل که نسبت به سال قبل رقم قابل‌توجهی است اندکی از نگاه خوش‌بینانه سرمایه‌گذاران به این حوزه‌ها کاسته است. چه برسد به آنکه تغییرات ارزش برابری دلار هم حکایت از تغییر سمت و سوی سرمایه‌گذاری‌ها در میان بازار‌های واسطه‌ای دارد. اما در این‌باره خانزاده از فعالان بازار ارز که تا روز‌های قبل معاملات دلار را تنها گزینه سوددهی برای بازار‌های واسطه‌ای می‌دانست بر این باور است: اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری از زمان حال تا آینده (یعنی یک سال پیش رو) را دارد بهتر است روی معاملات دلار و سایر ارز‌های سودده در روزهای قبل قمار نکند. توجیه او به عنوان یک سرمایه‌گذار و البته فعال بازار ارز این است: از آنجا که دلار فراتر از یک هزار تومان رفته است و همه مبادلات ارزی کشور نیز با این ارز امکان‌پذیر است و قیمت فعلی قیمت بالایی برای دلار است به‌طور قطع در روز‌های آینده این افزایش ارزش، ضایعاتی به بار خواهد آورد که مسوولان مالی کشور که همواره بر بازار ارز نظارت و مدیریت دارند اقدام به دخالت در روند بازار خواهند کرد و این ارز در بلندمدت مجبور به تحمل ضرر‌های حاصل از این تصمیمات خواهد بود.
او بر این باور است قیمت دلار برای خرید‌های آتی به قصد سوددهی بسیار بالاست و تنها معاملات دلار برای یک دوره کوتاه‌مدت به شرط خرید و فروش‌های به موقع سودده خواهد بود. او بهترین سرمایه‌گذاری را در بازار‌های کوچک و برای سرمایه‌داران خرد معامله روی سکه و طلا می‌داند که حالا مدت‌هاست در نرخ‌های پایین باقی مانده‌اند و فرصت‌های خرید خوبی را در بازار ایجاد کرده‌اند.
اما باز هم خانزاده همچون همه ایرانیان به خاصیت زمین و مسکن در کشور اشاره می‌کند و بهترین سرمایه‌گذاری بلندمدت را در این بخش می‌داند. در این‌باره فرهادی نیز از فعالان بازار طلا و سکه که در روز‌های قبل از وضعیت افت قیمت‌ها در بازار ابراز نگرانی می‌کرد با این عقیده که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای سال آینده است می‌گوید: از آنجا که قیمت زمین و مسکن همیشه مشمول افزایش می‌شود سرمایه‌گذاری روی این مقوله هرچند که در مقطعی با ارزانی روبه‌رو شده باشد می‌تواند امیدوارکننده باشد. ضمن آنکه ارزانی واحد‌های مسکونی نیز این فرصت را فراهم کرده است تا بازار زمین و مسکن فرصتی برای نفس کشیدن داشته باشد و بشود خرید‌های خوبی در آن صورت داد. به هر حال فعالان و دیگر افرادی که در پاسخ به این سوال سرمایه‌گذاری برای زمین و مسکن را پیشنهاد داده‌اند پر بیراه نگفته‌اند. زیرا که سیاست‌های تورمی در سال‌های اخیر در کنار رشد نقدینگی در سطح جامعه فرصتی را به دست مردم داده است تا مردمی که به دلیل سال‌های طولانی در ایران هنوز هم از حداقل تامین اجتماعی برای دووران پیری خود برخوردار نیستند به فکر راه‌حلی برای حفظ سرمایه‌های خود باشند.
ضمن آنکه در سایه طی شدن مسیر توسعه در کشور و در کوران تحولات سیاسی که بر فضای آینده و معیشت مردم سایه افکنده است به هر حال همه فکر می‌کنند همیشه برای دوران پیری و ناتوانی باید از هم‌اکنون به فکر راه‌حلی باشند. البته این مهم در جوامع توسعه‌یافته بر عهده دولت‌ها و بیمه‌هاست که البته این روزها این کشور‌ها با بحران‌های مالی دست به گریبان‌اند. به هر حال برای کشور ما که در ۳۰ سال گذشته در‌های بسته بسیاری برای مراودات بین‌المللی داشته و آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به دیگر کشور‌ها از قبل درآمد‌های نفتی و وابستگی به این طلای سیاه داشته است این روزها رانت زمین آنقدر بالا رفته است که حتی اگر بشود چند وام که البته توزیع آن کمتر از زمان‌های دیگر در کشور شده است دریافت کرد، خانه‌دار شدن و حتی خرید زمین در شهر‌های بزرگ کار هر کس نخواهد بود. به این تعبیر شاید بشود پیش‌بینی کرد که رونق معاملات در سال آینده در شهر‌های کوچک و حاشیه شهر‌های بزرگ بیش از خود شهر‌های بزرگ باشد. زیرا به اعتقاد کارشناسان ارزانی فعلی قیمت زمین و مسکن هم نتوانسته است در شهر‌های بزرگ دردی از درد اقشار بی‌خانه دوا کند و به‌رغم ارزانی قیمت‌ها، خرید تنها برای طبقه‌ای خاص که همیشه توان خرید مسکن دارند امکان‌پذیر خواهد بود. از همین رو بازار طلا و سکه با توجه به ارزانی‌های اخیر برای هر نوع طبقه درآمدی بازاری بهتر برای سرمایه‌گذاری در آینده است.
در عین حال هرچند که در مقطع فعلی به دلیل بحران‌های سیاسی هر اونس طلا در حدود ۱۰۱ دلار نسبت به سال پیش در همین زمان ارزان شده است اما از آنجا که قیمت‌ها فقط چند هزار تومانی با قیمت‌های سال قبل در مورد همه اقلام مبادلاتی فرق دارد نمی‌شود همه رشته‌های بازار داخل برای رشد قیمت طلا و سکه‌ها را پنبه دید.
در مورد بازار مسکن هم فرهاد سعدلو، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن گفته است: با توجه به افزایش۸۰ تا ۹۰ درصدی قیمت مسکن در سال قبل و باتوجه به وضعیت فعلی بازار و تداوم بحران اقتصادی کشور پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در سال آینده با افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها رشد پیدا کند. ضمن آنکه عملکرد دولت نهم در سال‌های قبل در حوزه سیاست‌های مالی و تغییرات یک باره در این سیستم که نماد آن را تغییر نرخ سود بانکی می‌توان به حساب آورد و نحوه تخصیص منابع مالی دولت در قالب طرح‌های زودبازده که به آشفتگی در روند اقتصاد کشور انجامیده است باز هم بازار مسکن و زمین و در کنار آن بازار طلا و سکه‌ها را پایگاه امنی برای سرمایه‌گذاری کرده است.
از سویی دیگر روند کاهشی شاخص‌ها در بازار سهام که واکنشی به سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت نهم به شمار می‌رود، مدت‌هاست که بازار سهام را از دسته سرمایه‌گذاری‌های امن در کشور خارج کرده است. ضمن آنکه تأسی این بازار از ناامنی‌های سیاسی در طول سال‌های صدرات دولت نهم که بر گرفته از تنش‌های دیپلماتیک این دولت در عرصه‌های بین‌المللی بوده است نیز مدت‌هاست فاتحه این بازار را به عنوان جریان مولد سرمایه در اقتصاد خوانده است و صد البته که در سایه سیاست‌های نامبرده دولت به عقیده کارشناسان مدت‌هاست که سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت را به عمق تاریخ برده است. به هر حال در باب پیش‌بینی برای سال آینده نیز باید به نظرات رئیس انجمن مدیران فنی و اجرایی کشور با بیان اینکه رکود مسکن نگران‌‏کننده است، نیز تأسی کرد. او گفته است: رکود در بازار مسکن یک تهدید بزرگ برای دولت و اقتصاد کشور است. بیژن کاموری ‏ضمن هشدار به‌‏ دولت و وزارت مسکن نسبت به رکود مسکن، به ظرفیت‌‏های آماده در این بخش اشاره ‌‏کرده و گفته: با توجه به جایگاه ویژه ‌‏بخش مسکن و حجم گسترده مبادلات مالی بخش، در اقتصاد اغلب کشورهای جهان و به ویژه ایران، درصورت تداوم رکود در این بخش، شاهد افزایش بیکاری، عدم‌گردش نقدینگی مناسب و تاثیر منفی بر رشد اقتصاد کشور خواهیم بود. به همین دلیل هم بخش مسکن بخش هدف سرمایه‌گذاری برای سال آینده خواهد بود و در کنار آن با همان پارامتر‌های سنتی سرمایه‌گذاری باز هم مردم سکه و طلا را از دستان یکدیگر با عقیده به ارزش ذاتی این فلز خرید خواهند کرد.
بنفشه رمضانی‌یگانه
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید