جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هفته‌ای یک کیلوگرم، وزن کم کنید


هفته‌ای یک کیلوگرم، وزن کم کنید
اینجا یکی از مراکز خرید شمال شهر است و شما قرار است برای یک مهمانی عروسی و یا جشن ازدواج و حتی یک مهمانی زنانه عصرانه یک پیراهن و یا لباس زیبا بخرید. پیش از اینکه وارد مغازه‌ها و فروشگاه‌ها شوید می‌توانید بگویید سایز شما چند است؟
۳۶، ۴۰ و ۴۲ و یا بیشتر؟ اگر سایزتان ۳۸ و پایین‌تر است باید خیلی خوشحال باشید چون حتما لباس دلخواهتان به سایز شما وجود دارد ولی اگر سایزتان ۴۰ یا بالاتر است، خودتان را برای یک روز جستجوی طولانی آماده کنید چون بیشتر پیراهن‌ها برایتان تنگ خواهند بود و یا در اتاق پرو از اینکه زیپ دامن و یا شلوار مورد نظرتان بسته نمی‌شود کلافه می‌شوید. تا به حال فکر کرد‌ه‌اید که چرا لباس‌ها این‌قدر آب رفته‌اند و سایز لباس‌های موجود در فروشگاه‌های زنانه فقط برای خانم‌های خیلی لاغر مناسب است؟...
آیا شما فکر می‌کنید به اندازه کافی لاغر هستید و یا قصد دارید خودتان را با رژیم‌های وحشتناک، اندازه آخرین مانتو و یا پیراهن سایز ۳۶ یا ۳۴ که دیده‌اید، بکنید. همواره باید تناسبی بین قد و وزن شما وجود داشته باشد. اغلب از شاخصی به نام BMI برای بررسی مقداری لاغری شما استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد که شما از نظر تناسب بین قد و وزن در محدوده سالم قرار دارید و یا خیر.
● مانکن‌های خیلی لاغر، اخراج‌اند
دکتر مظهری، متخصص تغذیه یکی از علل این پدیده را گرایش جوانان به رژیم‌های لاغری غلط می‌دانند و معتقدند این روزها بسیاری از دختران جوان و نوجوان ما در آرزوی قلمی‌تر شدن دست به رژیم‌های لاغری می‌زنند که سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.
گرایش به لاغری بیش از اندازه اکنون یک معضل در سراسر دنیا است. دکتر مظهری می‌گوید: «گرایش به لاغری مفرط این روزها یک مشکل جهانی است.» به همین دلیل در بسیاری از کشورهای غربی، به شرکت‌هایی که در کار ارایه لباس و مد به جامعه هستند، دستور داده شده است که مانکن‌هایی را که BMI آنها زیر ۵/۱۸ است را برای کار استخدام نکنند چون نوعی بدآموزی برای دختران و زنان جوان و نوجوان خواهند داشت و آنها را به لاغری بیش از اندازه تشویق خواهند کرد. گرایش به لاغری بیش از حد جوانان را وادار می‌کند که نادرست غذا بخورند‌ تا لاغر شوند. این نوع رژیم‌ها جوانان را از خوردن یک غذای متناسب و متعادل و متنوع منع می‌کند و بازتاب آن بیمار شدن این مانکن‌ها و جوانانی است که از این مد غلط پیروی می‌کنند.
● بیماری‌های عصبی در کمین لاغرها
دکتر مظهری معتقد است مانکن‌ها و افرادی که خود را بیش از اندازه لاغر می‌کنند ممکن است دچار آنورکسیا و یا بی‌اشتهایی عصبی شده و حتی از افسردگی رنج ببرند و میل به خودکشی در آنها افزایش ‌یابد. این متخصص تغذیه می‌افزاید: «عوارضی که در اثر این رژیم‌های غلط در بدن فرد ایجاد می‌شود. ماندگار است و ممکن است به نسل بعد منتقل شود.» اغلب نوجوانان در جوانی و نوجوانی که به شناخت خویشتن می‌رسند چون دوست دارند از نظر ظاهری مورد توجه قرار گیرند، دست به لاغر کردن بیش از اندازه خودشان می‌زنند.
دکتر مظهری می‌گویند:‌«بسیاری از این نوجوانان میزان کالری را در رژیم غذایی خود پایین می‌آورند و تمام گروه‌های مواد غذایی را مصرف نمی‌کنند و دچار کمبود انرژی و پروتئین می‌شوند. چون وقتی انرژی مورد نیاز بدن کاهش پیدا می‌کند بدن شروع به مصرف پروتئین‌های ذخیره شده می‌کند و موجب کمبود هر دوی اینها می‌شود.» دکتر مظهری معتقدند این معضل موجب اختلال در متابولیسم بدن شده و و بدن همواره سرد می‌شود و کسانی که این رژیم‌ها را می‌گیرند بی‌حوصله و بدخلق می‌شوند. کم‌خونی، پوکی استخوان و آرتریت روماتویید نیز در آینده سلامت این دختران را تهدید می‌کند. دکتر مظهری می‌افزاید: «لگن نوجوانانی که به‌صورت مفرط خود را لاغر می‌کنند، به خوبی رشد نکرده و در آینده با مشکلات بچه‌دار شدن دست و پنجه نرم خواهند کرد. با این حساب شاید شما در کوتاه‌مدت لاغر و خوش‌اندام شوید ولی در بلندمدت باید در انتظار عوارضی باشید که علاوه بر شما نسل آینده را نیز تهدید خواهد کرد.»
گرایش به لاغری بیش از حد بسیاری از طرفداران مد و تناسب اندام را به سمت بی‌اشتهایی عصبی می‌برد. دکتر مظهری می‌گویند: «بی‌اشتهایی عصبی تنها مشکل نیست. گاهی این جوانان دچار پرخوری عصبی هم می‌شوند و سپس با تحریک حنجره تلاش می‌کنند که غذاهای میل کرده را استفراغ کنند تا چاق نشوند و یا از ملین‌ها و ورزشی‌های سنگین استفاده می‌کنند تا وزن‌شان پس از یک فاز پرخوری عصبی دوباره کم شود که این پرخوری و کم‌خوری عصبی برای سلامت بسیار خطرناک است.» این متخصص تغذیه اعتقاد دارد که با تمام این اوصاف نیاز است که افراد در مورد چاقی بدن خود با متخصص تغذیه مشورت کنند چون گاهی مصرف داروهایی که آب را در بدن محبوس می‌کنند و حتی کورتون‌ها موجب پف‌آلودگی و چاقی کاذب افراد می‌شود. همچنین باید نسبت کمر به باسن نوجوانان اندازه‌گیری شود که مشخص شود این چاقی، چاقی گلابی شکل در اندام‌های تحتانی است و یا چاقی شکمی است؟)
● فقط هفته‌ای یک کیلوگرم کم کنید
حتما برای شما دختر خانم‌ جوان پیش آمده است که جشن ازدواج‌تان نزدیک باشد و بخواهید خودتان را سریع‌تر در ظرف ۱۰ روز لاغر کنید. این روش لاغر شدن هم نادرست است. دکتر کیمیاگر متخصص تغذیه می‌گویند: «بیش از اندازه لاغر شدن و سریع‌تر لاغر شدن و سریع‌تر از اندازه لاغر شدن هر دو خطرناک‌اند.» دکتر کیمیاگر معتقدند اگر شما دوست دارید تناسب اندام خودتان را به دست بیاورید باید هفته‌ای یک کیلوگرم و یا ماهی سه تا چهار کیلوگرم وزن کم کنید. اگر سریع‌تر لاغر شوید علاوه بر چربی‌ها، بافت‌های عضلانی هم تحلیل می‌روند.
دکتر کیمیاگر می‌افزایند: «اگر شما به تقلید از مانکن‌ها، سعی کنید از رژیم‌های غلط پیروی کنید بسیاری از مواد مورد نیاز بدن مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی به اندازه کافی به بدن‌تان نخواهند رسید. رژیم‌های زیر ۸۰۰ تا ۹۰۰ کالری نمی‌توانند نیاز بدن به خصوص به آهن و برخی از املاح را برای خانم‌ها و دخترهای نوجوان فراهم کنند.» دکتر کیمیاگر معتقدند که اگر شما رژیم‌های با کالری پایین را آغاز کرده‌اید حتما در کنار آن باید از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنید بنابراین پیش از آنکه شما خودتان را یک مانکن در نظر بگیرید و تلاش کنید به تقلید از آنها لاغر شوید باید دید صحیحی از اندام خود و توانایی‌های آن داشته باشید. شاید واقعا اسکلت‌بندی و توانایی‌های بدن شما به شما اجازه ندهد وزنی معادل ۴۰ کیلوگرم و حتی کمتر داشته باشید.
دکتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید