پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گزارش چهارمورد سرطان داخل اپیتلیومی ولو


گزارش چهارمورد سرطان داخل اپیتلیومی ولو
● سابقه ‏‏و‏ هدف:
سرطان داخل اپیتلیومی فرج (VIN) ضایعه نادری است که با نشانه های بدخیمی محدود به اپیتلیوم فرج تظاهر می کند، به علت نادر بودن VIN، چهار بیمارVIN که درعرض یک سال به درمانگاه مشترک انکولوژی و زنان بیمارستان قائم (عج) و امید مراجعه کرده بودند، معرفی می شود.
● گزارش مورد:
چهار بیمار با متوسط سنی ۳۰ سال با شکایت عمده خارش و توده ولو همگی با ضایعات متعدد و چند کانونی مراجعه نمودند. بررسی عوامل خطر از نظر HIV،STD و مصرف سیگار منفی بود. گرچه بررسی HPV مقدور نبود، ولی دو بیمار تغییرات کرپلوسیتوز را در بررسی آسیب شناسی نشان دادند. همه بیماران از نظرCIN و سایر سرطان های همراه بررسی شده و نتایج حاصله منفی بود. درمان جراحی به صورت حذف ضایعه ضمن تجویز اسیداستیک در اتاق عمل انجام شد. در دو نفر از بیماران، حاشیه بافت برداشته شده از نظر بدخیمی مثبت بودند، که تحت رادیوتراپی، ارتوولتاژ قرار گرفتند. عود ضایعه در یک بیمار بعد از یک سال دیده شد که تحت عمل Skinning ولوکتومی قرار گرفت.
● نتیجه‏گیری:
با توجه به اینکه عامل اصلی VIN بیماری های مقاربتی و در بیشتر از ۸۰% موارد HPV می باشد، کاهش شیوع بیماری های مقاربتی به خصوص HPV میتواند منجر به کاهش VIN و در نتیجه کاهش سرطان ولو شود.
زهره یوسفی
فاطمه همایی
نوریه شریفی
سیما کدخدایان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید