پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ای تستهای FSH سرم و pH واژن در تشخیص یائسگی


بررسی مقایسه ای تستهای FSH سرم و pH واژن در تشخیص یائسگی
● زمینه و هدف:
با وجود پیشرفت هایی که برای اندازه گیری هورمون محرکه فولیکولی (FSH) حاصل شده به بررسی pH واژن کمتر توجه شده است. تاکنون اندازه گیری FSH به عنوان تست تشخیص یائسگی مطرح بوده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد استفاده از pH واژن می تواند به تشخیص یائسگی کمک نماید که روشی آسان، غیرتهاجمی و ارزان است. هدف از انجام این پژوهش مقایسه ای بین میزان FSH سرم و pH ترشحات واژن در تشخیص یائسگی است.
● روش بررسی:
مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی- مقطعی است که روی ۱۲۰ بیمار با علائم بالینی یائسگی در محدوده سنی ۹۵-۳۱ سال، مراجعه کننده به درمانگاه یائسگی بیمارستان قائم (عج) از دی ماه ۸۳ تا تیر ماه ۸۴ انجام شده است. روش نمونه گیری غیرتصادفی و مبتنی بر هدف بود. جمع آوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه انجام گردید و دو متغیر کمی pH واژینال با استفاده از pH سنج مخصوص و FSH سرم در آزمایشگاهی معین برای تمامی بیماران اندازه گیری و علاوه بر آن علائم بالینی بیماران ثبت شد. داده ها در برنامه آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند و نتایج با آزمون c۲ و محاسبه ضریب توافق Kappa مورد ارزیابی قرار گرفت p≤۰.۰۵ از نظر آماری معنی دار تلقی شد.
● نتایج:
براساس اطلاعات حاصل از مطالعه حاضر میزان متوسط pH واژن و در غیاب عفونت های واژینال، در زنان یائسه مورد مطالعه ۵.۳۳±۰.۵۳ بود (با حداقل ۱/۴ و حداکثر ۵). با در نظرگرفتن نقطه برش ۵/۴ برای pH واژن و تست مبنای FSH>۲۰ mIU/ml FSH که معیار و شاخص یائسگی است) میزان حساسیت pH در تشخیص یائسگی ۹۷% تعیین گردید. میانگین و انحراف معیار میزان هورمون FSH در زنان تحت مطالعه ۸۰.۷۹±۶.۴۲ mIU/ml است.
● نتیجه گیری:
اندازه گیری pH واژن در تشخیص یائسگی حساسیتی شبیه اندازه گیری میزان FSH سرم دارد و می تواند جایگزین مناسبی درمقابل FSH سرم باشد.
صدیقه آیتی
زهره یوسفی
محمدتقی شاکری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید