پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بیماری‌های پوستی


بیماری‌های پوستی
● بازسازی پوست توسط سیستم‌های لیزری
لیزرهای Fractional Ablative اثرات مفیدی را درترمیم ضایعات پوستی با حداقل عوارض جانبی دارند. هدف این بررسی ایمنی و کارایی لیزر Erbium Fractional بود.
ارزیابی بافت شناسی پوست انسان و حیوان و همچنین ارزیابی‌های بالینی توسط لیزرهایYAG erbium (۲۹۴۰nm) وYSGG erbium (۲۷۹۰nm) که پهنای پالس- انرژی میکروبیم (microb) میزان اشعه‌ی عبوری و تعداد پالس متفاوت داشتند انجام شد.
پارامترهای درمانی single pass از ۱-۱۲mj در ۵۰-۷۰ میکرون قطر میکروبیم و ۵-۲۵/۰ میلی ثانیه پهنای زمانی پالس منجر به ایجاد میکروستونهایی از برش با بوردر و حاشیه‌ی انعقادی با پهنای تا ۱۰۰ میکرون و عمق ۴۵۰ میکرون شد.تعداد پالس‌های بیشتر میکروستونهای عمقی‌تر را ایجاد می‌کند.
مشاهدات بالینی و بافت‌شناسی invivo ‌اپی‌تلیالیزاسیون مجدد سریع و کاهش عوارض جانبی را نشان داد. درمان ناحیه‌ی صورت در مناطق اطراف چشم و اطراف دهان با استفاده از ۱ تا ۸ single pass انجام شد.درمانها به‌خوبی تحمل شد و بیماران توانستند به‌سرعت به سرکار و زندگی معمولشان برگردند.از نظر آماری کاهش واضح در امتیازات چین و چروک‌ها در طی ۳ ماه در چروک‌های اطراف چشم و دهان که grade بندی blind شده بودند مشاهده شد.برای درمان‌های اطراف چشم ۴pass یا بیشتر،۹۰% بیماران امتیاز<یا =۱ کاهش چروک (۹-۰) و ۴۲%< یا=۲ بود.برای چروک‌های اطراف دهان بیشتر از ۵۰% بهبودی قابل توجه (<یا =۲) مشاهده شد.
مشاهدات بالینی و یافته‌های بافت شناسی نشان داد که درمان با لیزرهای Fractional Ablative Erbium Micro (۲۷۹۰nm و ۲۹۴۰) منجر به درمان و کاهش چروکهای پوست با حداقل عوارض شد. عمق و پهنای میکروستونهای Ablative و تنوع سایز انعقادی اطراف ممکن است کنترل شده و این نوع لیزر را می‌توان به عنوان روش درمانی جدید جهت اندیکاسیونهای خاص و مناطقی از پوست با چروک‌های متوسط تا شدید به کار برد.
● درمان تاتوهای مقاوم با استفاده از نسل جدید لیزر Q - switched Nd : YAG
درمان‌های متعدد برای تاتوهای مقاوم، منجر به فیبروز و تغییرات بافتی قابل مشاهده می‌گردد و پاسخ به درمانهای بعدی را کاهش می‌دهد. هدف این بررسی این است که تاثیر پروفایل اشعه و spot size روی میزان موفقیت درمان و عوارض جانبی در روند تاتوهای مقاوم را ارزیابی کند.
۳۶ ضایعه‌ی‌تاتوی سیاه رنگ (در۳۲ بیمار) با لیزر Q-switched nd:YAG درمان شد (c۳,HoyaconBio Inc.,Fremont,CA Medlite) که این ضایعات به این درمان جواب ندادند.به‌دلیل مقاومت به درمان، همه‌ی تاتوها با استفاده از نسل جدید لیزر nd:YAG دوباره درمان شدند (c۶,HoyaconBio Inc.,Fremont,CA Medlite).
حداکثر فلوئنس ((E(max)، متوسط spot size، میزان موفقیت درمان، عوارض جانبی و پروفایل اشعه هر دو سیستم لیزری در یک بررسی گذشته‌نگر مورد مقایسه بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.
همه‌ی ‌تاتوهایی که قبلاً با لیزر C۳ در ۱۰۶۴nm با استفاده از متوسط فلوئنتس۵.۸+/-۰.۸j/cm۲ E(max) (رنج ۳.۸-۷.۵j/cm۲) درمان شده بودند طی دوره‌ی د‌رمان بعدی با لیزر C۶ با متوسط فلوئنتس۶.۴+/-۱.۶j/cm۲ E(max) (گستره ۳.۲-۹.۰j/cm۲) تحت درمان قرار گرفتند.Spot size‌های مورد استفاده در طی درمان با C۶ در مقایسه با C۳ بزرگتر بودند (به ترتیب ۳.۶+/-۰.۲mm و ۵.۰+-۰.۹). لیزرC۶ یکflat top و پروفایل هموژن غیر مرتبط با Spot size ایجاد می‌کرد. برای لیزر، C۳ شکل beam به شکل منحنی توزیع نرمال بود و هموژنیسیته با میکرواسپایک‌ها و micro-nadir های متعدد کاهش یافت. پس از دوره‌ی درمان با C۶ ۳/۳۳% تاتوها پاک شده گرید یک (۲۵-۰%)، ۱۶/۷ درصد آنها گرید ۲ (۵۰-۲۶%)، ۱۶/۷% گرید ۳ (۷۵-۵۱%)،۳۰/۵ درصد گرید ۴ (۹۰-۷۶%)، ۸/۲درصد گرید ۵ (۱۰۰-۹۶%) را نشان دادند. میزان کلی بروز‌عوارض جانبی مرتبط با درمان با C۶ ۳/۸ درصد (هیپرپیگمانتاسیون ۵/۶%، هیپوپیگمانتاسیون ۲/۷%،تغییرات بافتی/اسکار صفر درصد) بود.
این بررسی بالینی برای اولین بار موفقیت لیزرnd:YAG ۱۰۶۴نانومتری را با پروفایل هموژن‌تر اشعه و Spot Size بزرگتر را در درمان تاتوهای مقاوم اثبات کرد و درمان با لیزر جدید به تعداد جلسات درمانی کمتری برای رسیدن به موفقیت درمانی بیشتر نیازمند است و در ضمن با میزان عوارض جانبی کمتری نیز نسبت به لیزرهای قدیمی‌تر همراه است.
● مقایسه Spot سایزهای مختلف در حذف موهای زائد با استفاده از لیزر Alexandrite
اپیلاسیون با استفاده از لیزر براساس فتوترمولیز انتخابی عمل می‌کند به این ترتیب که هدف این درمان،جذب انرژی لیزر توسط رنگدانه‌ی ملانین می‌باشد.دانشمندان حدس می‌زنند که اندازه‌های بزرگتر Spot سایز با Fluence یکسان در حذف مو موثر هستند.
هدف مقایسه Spot سایزهای ۱۸یا ۱۲میلی‌متر در حذف مو توسط لیزر Gentlease Alexandrite ۷۵۵ نانومتری از شرکت Candela (بوستون، ماساچوست).
در این بررسی کارآزمایی بالینی کنترل دار تصادفی دو سو نا‌آگاه، برای حذف موها از ناحیه‌ی آگزیلاری این بیماری از لیزرAlexandrite ۷۵۵ نانومتری استفاده شد. مناطق به صورت تصادفی انتخاب شدند و تحت درمان با Spot سایزهای با اندازه ۱۸یا ۱۲ میلی‌متر قرارگرفتند. سه درمان به فواصل ۶ هفته‌ای با لیزر ۷۵۵ نانومتری Gentlease Alexandrite در Fluence ۱۶ ژول برسانتی مترمربع با مدت زمان سرد شدن (Cooling) و تایخیر(Delay) ۶۰ میلی ثانیه انجام شد. تعداد موها قبل از هر جلسه درمان شمرده و با هم مقایسه می‌شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمونهای آماری T-Student و Paired T-test برای مقایسه اندازه‌های ۱۸یا ۱۲میلی‌متر در مکان‌های کنترل در هر ویزیت و مقایسه‌ی آن با تعداد موها در قبل از درمان، استفاده شد.
کاهش متوسط دانسیته‌ی موها در مناطق درمان شده با Spot سایز ۱۸میلی متری نسبت به ۱۲میلی متری بیشتر بود به‌طوری که این کاهش درطی ۶ ماه پیگیری درمناطق درمان شده با Spot سایز ۱۸میلی متری ۱۰% بیش از مناطق درمان شده با Spot سایز ۱۲میلی متری بود (P<۰.۰۵).
یافته های حاصل نشان دادند که دردرمان حذف موها توسط لیزر، استفاده از Spot سایز با اندازه‌ی بزرگتر موثرتر می‌باشد...
دکتر رضا قادری
پوست
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید