جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
۶فن برای برقراری ارتباط صحیح
▪ قانون ارتباطی ۱:
به یک موضوع بپردازید متخصصین آموزش مهارتهای کلامی به این قانون بهای فراوان میدهند. به اعتقاد آنها موضوع جاری به اندازه کافی دشوار هست که به آن رسیدگی کنیم در این شرایط نباید با طرح مسائل مربوط به گذشتههای دور بر حساسیتها بیفزائیم.
▪ قانون ارتباطی ۲:
رنجشهای کهنه را از نو زنده نکنید. مسائلی که قبلا شما را رنجانده است و به اندازه کافی در مورد آن مشاجره داشتهاید را مجددا مطرح نکنید. رجوع به گذشته برای یافتن شاهد همیشه در زندگیهای مشترک ایجاد اشکال نموده است و باعث تیرگی روابط میگردد.
▪ قانون ارتباطی ۳:
از موضوع خارج نشوید. سعی کنید به هنگام به وجود آمدن مشکل به طرح اصل مسئله بپردازید و از پرداختن به مسائل حاشیهای خودداری فرمائید، وقتی با همسرتان درباره ی موضوعات بیتناسب و بیمورد بحث میکنید، بدانید که از موضوع اصلی منحرف شدهاید و از یکدیگر دلخور و ناراحت هستید. در چنین شرایطی بهتر است در حال آرامش قرار بگیرید و کاملا آرام مشکل را مطرح و ضمن قضاوت و صحبت کردن صادقانه وی را به حل مشکل دعوت نمایید.
▪ قانون ارتباطی ۴:
از برچسب زدن و ناسزا گفتن خودداری نمائید. هر وقت که ناسزا میگویید از منطق فاصله میگیرید. درستاندیشی حتی در شرایط عادی هم دشوار است و زمانی که شما حتی احساساتتان را نتوانید کنترل کنید بر مشکلات خود میافزایید.
▪ قانون ارتباطی ۵:
از طرح شکایات انباشته شده خودداری کنید. همه ما شکایات را روی هم انباشته میکنیم، هر چند ممکن است به ظاهر از آن مطلع نباشیم، اما از ما میخواهند که مودب باشیم، احترام بگذاریم و ملاحظه دیگران را بکنیم.
▪ قانون ارتباطی ۶:
در واقع مودب بودن، احترام گذاشتن و ملاحظه ی دیگران را کردن قانون بعدی است که متخصصین آموزشهای ارتباطی اغلب آن را متذکر میشوند، اما مودب بودن، احترام گذاشتن و رعایت دیگران را کردن، سرکوب و فرونشانی شکایات است و سرکوب شکایات نیز به معنای انباشت کردن آنها است تا روزی که از خشم همه آنها را یکجا بیرون نریزیم. لذا پیشنهاد میکنیم به جای اینکه شکایت انباشته شده خود را یکجا تخلیه کنید از این شکایات به عنوان یک راهنما برای حل گرفتاریهایتان استفاده کنید.
در کل باید گفت برقراری ارتباط عامل تعیین کننده در زندگی ماست. اگر درست شکل بگیرد به اجتناب از موقعیتهای استرسزا کمک کرده و به حل بسیاری از مسایل زندگی منجر میشود. طرز برقرار ارتباط با دیگران و واکنش آنها ریشه در حرمت نفس داشته، و متقابلا بر آن اثر میگذارد.
ارتباط موثر، صادقانه و متناسب با موقعیت است. شخص در پی این ارتباط اجتماعی احساس عزت نفس میکند و با دیگران و با موقعیتهای استرسزا راحت تر کنار میآید. در این ارتباط قاطعیت مطرح است و معنا و مفهومش این است که به انتخاب خود آزادانه حرف میزنید، ولی ارتباط غیر موثر عمدتا با سرزنش خود شخص، افکار، حمله، کاهش عزت نفس همراه است افراد در برخوردهای اجتماعیشان ممکن است چند جور واکنش نشان دهند (بنسون، استوارات) گاهی واکنشها پرخاشگرانه است، این طرز برخورد به این معناست که «من مهم هستم ولی تو مهم نیستی» گاهی واکنشها انفعالی است، این طرز برخورد به این معناست که «تو مهم هستی ولی من مهم نیستم» چنانچه واکنش قاطعانه باشد به هر دو توجه میشود، آشکارا، صادقانه و به جا هستند «من مهم هستم تو هم مهم هستی».
ارتباط موثر، یعنی آنچه را که میخواهید و نمیخواهید مطرح سازید تعریف و تحسینها را بپذیرید و بدانید چه موقع آری و چه موقع نه بگویید، ارتباط موثر، یعنی احساسات خود را به تناسب مطرح کنید. به راه حل پیروزی طرفین بیندیشید، حرف خود را بزنید، مشخص باشید، خواستههای خود را بشناسید. نباید انتظار داشته باشید که دیگران نیازها و خواستههای شما را بدانند. برخورد همدلانه داشته باشید.
برخورد همدلانه میتواند اضطراب و افسردگی را تخفیف دهد و مهارتهای ارتباطی را بهبود بخشد. با خود مهربان باشید تنها در این صورت میتوانید به دیگران محبت کنید. متخصصین مهارتهای ارتباطی معتقدند جهت هر چه بهتر شدن ارتباطات گوینده و شنونده باید اصولی را رعایت کنند.
اصولی که گوینده باید به آنها توجه داشته باشد :
▪ خلاصه حرف بزنید.
▪ صریح و موجز حرف بزنید.
▪ از توهین، تهمت و سرزنش بپرهیزید.
▪ از زدن برچسبهایی مانند، خودخواه، بیملاحظه، بدجنس، خودداری کنید.
▪ از مطلقگویی و استفاده از کلماتی مانند هرگز یا همیشه خودداری نمایند.
▪ ذهن خوانی نکنید.
▪ در جاهایی که لازم است از ضمیر ما استفاده کنید ضمیر من را بکار نبرید. اصولی که شنونده باید رعایت کند.
▪ زمینههای توافق را پیدا کنید.
▪ مضامین منفی صحبتهای همسرتان را ناشنیده بگیرید.
▪ از خود سوال کنید.
▪ مطمئن شوید که منظور همسرتان را درک کردهاید.
▪ طوری صحبت کنید که همسرتان منظور شما را کاملا درک کند.
▪ از عذرخواهی کردن نهراسید.
▪ شکایتها را به پرس وجو تبدیل کنید.
▪ به گونهای با همسر خود صحبت کنید که احساس کند، حامی و تکیه گاه او هستید.
همانطور که قبلا ذکر شد نحوه برخورد زنان و مردان با فشارهای عصبی متفاوت است در این شرایط مردان بیشتر سکوت میکنند و در خود فرو میروند، ولی زنان بیشتر روابط همدلانه را جستجو میکنند و میخواهند برای کسی ساعتها حرف بزنند.
اغلب زنان در شرایطی که مرد در حالت استرس و مشکلات روحی به سر میبرد میخواهند کاملا از موضوع سر در بیاورند و به نوعی مرد را راهنمایی کنند. به خانمها توصیه میشود در شرایطی که همسرشان درخواست کمک نکرده اصرار به راهنمایی نداشته باشید. رفتارهای مادرانه همسر برای مرد خوشایند نیست در بسیاری از مواقع زنان با راهنمایی یا خواسته و یا انتقاد از مرد موجب رنجش او میشوند. در مواقعی که زن میخواهد از شوهرش انتقاد کند و یا دلخوری خود را با او مطرح سازد بهتر است اصولی را که در مبحث زیر آمده، رعایت کند.
بعد از اتمام مباحث مربوط به قانون های ارتباطی ، در مقاله ی بعد به بررسی بحث " روش مناسب انتقاد کردن از مردان و زنان " خواهیم پرداخت .
نگارش یافته توسط ابوالفضل قوچانی
منبع : ایران سهراب
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل آمریکا گشت ارشاد ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دولت سیزدهم جنگ سید ابراهیم رئیسی جنگ ایران و اسرائیل
سیل قتل شهرداری تهران قوه قضاییه هواشناسی تهران سیلاب آموزش و پرورش سازمان هواشناسی پلیس وزارت بهداشت محیط زیست
یارانه قیمت خودرو یارانه نقدی خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو بورس قیمت سکه دلار
احسان علیخانی تلویزیون ازدواج تبلیغات شبکه نمایش خانگی رابعه اسکویی سینمای ایران کتاب موسیقی سریال دفاع مقدس تئاتر
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی عملیات وعده صادق غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین حماس اسراییل حزب الله لبنان طوفان الاقصی لبنان
پرسپولیس فوتبال صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا استقلال رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر کشتی فرنگی تراکتور سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات دوربین ایلان ماسک ناسا
سلامت چاقی پیاده روی درمان و آموزش پزشکی دیابت سلامت روان