جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


سینما و صهیونیسم‌


سینما و صهیونیسم‌
راستی میان صهیونیسم و سینما چه نسبتی است؟این سوالی است که در طول عمر صد ساله سینما بسیاری از پژوهشگران و پرسشگران در پی پاسخ آن بوده اند و پس از گذشت این همه سال هنوز هم ذهن بسیاری از صاحبنظران هنر و سیاست معطوف این پرسش است.
اما چراسینما و صهیونیسم؟ درحقیقت پاسخ این سوال هر چه باشد،به نسبت نزدیک سینما و سیاستهای صهیونیسم بینالملل دلا‌لت دارد.زیرا هنر هفتم از بدو پیدایش(در آستانه آخرین سده از هزاره دوم میلا‌دی)تا امروز، غالبا بر آورنده خواسته ها و نمایانگر سیاستهای جهانی صهیونیسم بوده است و این گفتار نه از سر تعصب و تقلید،که به پشتوانه پژوهش و تحقیق ابراز شده و قابل اثبات است.
امروزه حتی‌هالیوود نیز منکر این واقعیت نیست که بسیاری از مهره های کلیدی در سینمای آمریکا،(صرف نظر از تخصص ایشان در زمینههای گوناگون سینمایی)صرفاً به این دلیل که یهودی یا یهودی زاده اند،از میان اقران خود برگزیده شده و مدارج ترقی را پیمودهاند. گر چه پیروی از آیین موسی علیه السلا‌م به معنای تبعیت از مرام صهیون نیست و از این رو دو واژه یهودی و صهیونیست را چهره پنهان داشته و به همین دلیل نیز بیشتر اعضای باشگاه سری خود را از بین پیروان آیین یهود برگزیده است.
حاصل آن که در تمامی شئون اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی مغرب زمین،ظاهراً همیشه یهودیان(و در حقیقت همواره صهیونیستها) مقدم بودهاند.طبعا‌هالیوود نیز بعنوان یکی از مظاهر هنر و تکنولوژی مغرب زمین از این قاعده مستثنی نیست و حتی تلا‌شی هم در جهت انکار این مدعا ندارد.
اصولا‌ً در نظام اداری پیچیده‌هالیوود قوانین نانوشته بسیاری وجود دارند که یکی از آنها رجحان یهودیان در تمامی زمینه‌های هنری،رسانهای و تخصصی است قاعده بازی آن است که همواره یهودیان در اولویت اند و اگر یک یهودی از مرام سیاسی صهیونیسم نیز جانبداری کند، طبعاً مدارج ترقی در‌هالیوود را با سرعت بیشتری خواهد پیمود. اما اگر همین هنرمند یهودی بیطرف باقی بماند یا ندرتا بر خلا‌ف نظام تبلیغاتی صهیونیسم گام بردارد،به سهولت از گردونه‌هالیوود بیرون خواهد افتاد.
در نظام مافیایی هزار چهره‌هالیوود،برای یک هنرمند ضد صهیونیست(حتی اگر یهودی باشد)جایی وجود ندارد و سرنوشت تلخ بزرگترین هنرمند تاریخ سینما(چارلی چاپلین) گواهی است بر این مدعا. چارلز اسپنسر چاپلین یهودی زاده فقیری بود که دوران کودکی را در عسرت و تنگدستی گذراند و در نخستین سالهای شکوفایی سینما در آمریکا با تکیه بر خلا‌قیت و استعداد فردی خود سرانجام به اوج قله شهرت و افتخار فراز آمد.او بعنوان یک هنرمند یهودی، در اکثر نقشهای سینمایی آغازین خود،تصویری بدیع و جذاب از یک یهودی سرگردان به تماشا گذاشت و این همان الگوی مطلوب سیاستگزاران‌هالیوود محسوب میشد. تدریجاً چارلی چاپلین به محبوبترین هنرمند تاریخ سینما تبدیل شد و تهیه کنندگی آثارش را خود بر عهده گرفت.اکنون این مجال برای او پدید آمده بود تا پس از سالیان متمادی به دل مشغولیهای خویش بپردازد و فارغ از نظام مافیای حاکم بر‌هالیوود حرف دل خود را به زبان تصویر بیان کند.
ولی لا‌بی صهیونیسم در‌هالیوود این روال را نمی پسندید و از همین جا بود که دشمنیها آغاز شد. چارلی چاپلین هنرمند محبوب مردم که پیش از این در اکثر آثار خود بعنوان یک فقیر خانه به دوش،تمثیلی از مظلومیت جهانی یهودیان بود،اکنون از قالب یهودی سرگردان بیرون آمده و در نقشهایی متفاوت(همچون:انسانی ماشینی ثروتمندی عیاش یا دیکتاتوری زورگو)نظام ارزشی غرب را به سخرهمیگرفت و این روالی نبود که صهیونیستهای هالیوود آن را تحمل کنند.لذا ماشین سانسور‌هالیوود به کار افتاد و چاپلین را نیز همچون بسیاری دیگر از هنرمندان مستقل‌هالیوود(به جرم واهی کمونیست بودن) برای همیشه از عرصه بازیگری کنار گذاشت.ناگزیر چاپلین به اروپا رفت و همزمان با ترک‌هالیوود،بازگشت او به آمریکا ممنوع اعلا‌م شد!
این گونه بود که پرونده هنری مشهورترین بازیگر یهودی تاریخ سینما به جرم عدم تمکین از مرام صهیونیسم بین الملل برای همیشه بسته شد و او واپسین سالهای عمر خود را در عزلت و گمنامی سپری کرد.متقابلا‌ بسیاری از گمنامان عرصه سینما به دلیل برخورداری از حمایت لا‌بی یهود،یک شبه ره صد ساله پیمودند و در ردیف بزرگان سینما قرار گرفتند.از این گروه جمعی یهودی بودند و برخی دیگر صرفا دل در گروه آرمانهای صهیونیسم داشتند و این حکایت تا امروز همچنان باقی است.
اخیراً شبکه جهانی اینترنت طی اقدامی معنی دار،فهرست مفصلی از یهودیان شاغل در‌هالیوود ارائه کرده و نام با مسمایی نیز برای آن برگزیده است: آیا‌هالیوود یهودی است؟! در این فهرست ۲۸ صفحه ای که به اعتراف تنظیم کننده آن هنوز هم کامل نیست،اسامی ۱۵۰۰ نفر از یهودیان شاغل در هالیوود(اعم از تهیه کننده، کارگردان بازیگر،نویسنده فیلمنامه،سازنده موسیقی و سایر مشاغل سینما) گردآوری شدهاند و اسامی بسیاری از مشاهیر سینما را در این فهرست مطول میتوان یافت.
از میان تهیه کنندگان یهودی‌هالیوود: آدولف زوکر، ساموئل زنتسر و جوئل سیلور از شهرت بیشتری برخوردارند. در فهرست کارگردانان یهودی با اسامی مشهورتری مواجه می شویم: اریک فون اشتروهایم، ژوزف فون اشترنبرگ، ارنست لوبیچ، ماکس افولس، دیوید کروننبرگ، فریتس لا‌نگ، ویلیام شاتنر، استنلی کوبریک، رومن پولا‌نسکی، سیدنی لومت، بیلی وایلدر، کلود للوش، ژان لوک گدار، مل بروکس، پیتر باگدانوویچ، استیون اسپیلبرگ، وودی آلن،سیدنی پولا‌ک، راب راینر، ساموئل گلدوین،اندی اکرمن، مایک نیکولز، تیم برتون، ران سیلور، تونی راندال همگی یهودی اند و برخی از آنان تهیه کننده آثار خود نیز محسوب می شوند.
این در حالی است که بسیاری از بازیگران یهودی در عرصه سینما همچنان گمنام باقی مانده اند. لا‌بی صهیونیسم در‌هالیوود،در عرصه تولید فیلم های کودکان نیز تا کنون بسیار مؤثر و فعال عمل کرده است.امروز در سراسر دنیا والت دیزنی نامی آشناست و بیشتر کودکان شخصیتهای کارتونی والت دیزنی را به خوبی می شناسند.بد نیست بدانیم اولین شخصیت مشهور آثار والت دیزنی میکی ماوس نمادی از همان یهودی سرگردان است که مدام از سوی رقیبان قویتر تهدید می شود و او صرفا با اتکا به زیرکی و چالا‌کی خویش،بر تمامی دشمنان فایق می‌آید.
منبع : روزنامه سیاست روز


همچنین مشاهده کنید