پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


لیزینگ در نظام کارآمد اقتصادی


لیزینگ در نظام کارآمد اقتصادی
مقاله زیر به هماهنگی بانک و لیزینگ به عنوان یکی از زمینه های نظام اقتصادی کارآمد پرداخته است. در اکثر کشورهای جهان خدمات لیزینگ از نظر کیفیت و دامنه حضور در بخش خدمات در زمره خدمات برتر محسوب می شود. این نگاه به مقوله لیزینگ سبب شده لیزینگ در بسیاری از کشورها نقش مکمل سایر نهادهای مالی خصوصاً بانک را در تامین منابع مورد نیاز اقشار جامعه ایفا کند به همین دلیل می توان نقش لیزینگ در تحقق برنامه های توسعه اقتصادی جوامع را در هر راستا با نقش بانک ها عنوان کرد. رسیدن به نقش بانک و لیزینگ در نظام اقتصادی کارآمد نیازمند تعیین جایگاه هر دو نهاد در نظام اقتصادی است. این نهادها در قالب نهادهای پولی و مالی در بخش فرآیندهای نظام اقتصادی کارآمد تعریف می شوند بر این اساس می توان نقش های متعددی برای آنها ارائه کرد. اهم این نقش ها عبارتند از: توسعه کارآمدی و رقابت پذیری، ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی، ارتقای امنیت انسانی و عدالت اجتماعی، توسعه فرهنگی و امنیت ملی.
● ابزارهای عملکردی بانک و لیزینگ
▪ ساختار و مکانیسم عملکردی بانک:
در ترازنامه بانک دارایی ها از مصارف (وام ها، اعتبارات و تسهیلات دیگر) تشکیل شده است البته بانکداری بدون ربا این مصارف را بر پایه عقود ۱۰ گاه اسلامی بنا گذاشته و بدهی ها از سرمایه و سپرده های دریافتی (جاری، پس انداز و ثابت) تشکیل شده است البته در بانکداری بدون ربا این مقوله به قرض الحسنه و سرمایه گذاری تغییر یافته است. در یک نگاه کلی، بانک ها در قالب چهار گروه قرض الحسنه، مشارکت، مبادله و تعهدات به اشخاص حقیقی و حقوقی تسهیلات اعطا می کنند. به این ترتیب متناسب با نوع بانک، حوزه های کارکردی بانک ها دربرگیرنده زمینه های تولیدی، بازرگانی، خدمات، احتیاجات شخصی و مسکن هستند.
مکانیسم عملیاتی بانک برای اعطای تسهیلات در مرحله اول دربرگیرنده پروسه ای متشکل از بررسی قابلیت اعتماد و اطمینان، قابلیت و صلاحیت فنی، ظرفیت مالی و کشش اعتباری و وثیقه یا تامین اعتباری مشتری برای بازپرداخت اصل و فرع وام است. (هدایتی و همکاران، ۷۲-۵ ، ۱۳۸۳) به این ترتیب بانک ها برای بررسی ارائه اعتبار به مشتریان خود از تکنیک های اخذ اطلاعات اعتباری در مورد مشتریان دائمی و اعتباری که در بلندمدت با بانک معاملات متفاوتی دارند و مشتریان غیراعتباری که جهت رفع نیازهای مقطعی خود از تسهیلات بانکی استفاده می کنند پرونده های موقت تشکیل می دهند. این تشکیل پرونده و جمع آوری مدارک اعتباری در پروسه ای قبل، حین و بعد از اعطای تسهیلات پیگیری می شود. در مرحله بعد اطمینان بازپرداخت تسهیلات توسط تسهیلات گیرنده، از طرف بانک بررسی می شود. این امر با اخذ وثایق با توجه به تکالیف و اختیارات بانک ها و اخذ تضمین ها براساس قابلیت ها، شرایط اقتصادی، شخصیت و... انجام می گیرد. نهایتاً اینکه بانک ها برای انجام درست فرآیندهای کاری خود تمهیداتی از طریق نظارت بانکی مصوب در لایحه قانونی اداره امور بانک ها و قانون عملیات بانکی بدون ربا، نظارت اداری و نظارت عملیاتی اندیشیده اند. (همان، ۳۱۲- ۲۶۶)
▪ ساختار و مکانیسم عملکردی لیزینگ
در ترازنامه لیزینگ دارایی ها از مصارف (وام ها، اعتبارات و تسهیلات دیگر) و بدهی ها از سرمایه و اسناد دریافتنی تشکیل شده است البته به دلیل تبعیت لیزینگ از قوانین بانکداری بدون ربا این مصارف نیز در قالب عقود اسلامی بنا گذاشته شده است. دسته بندی تسهیلات اعطایی لیزینگ در لیزینگ ها در قالب دو گروه مشارکتی و مبادله ای قابل ارائه است. حوزه های کارکردی نیز در دو دسته لیزینگ مصرف کنندگان و لیزینگ تجاری قرار می گیرند. (رحمانی، ۱۳۸۴) در لیزینگ دریافت کنندگان تسهیلات براساس قابلیت اعتماد و اطمینان و ظرفیت مالی و کشش اعتباری ارزیابی می شوند و برای دریافت اعتبار فرآیندی مشتمل بر ارائه درخواست تجهیزات و خدمات در قالب درخواست اجاره را در شرکت لیزینگ طی می کنند، لیزینگ ارزیابی درخواست را با هدف گزینش مشتری و تطبیق شرایط و قیود اجاره به نیازهای آنها انجام داده و پس از تایید درخواست، قرارداد منعقد شده و میزان پیش پرداخت، طول دوره اقساط و میزان اقساط ماهانه مشخص می شود.
در مرحله بعد سفارش یا تحویل تجهیزات به تامین کننده انجام گرفته، ثبت و بیمه تجهیزات پس از در رهن رفتن اسناد آن به شرکت لیزینگ انجام و پرداخت اقساط در قالب دفترچه اقساط مشخص می شود. نهایتاً انتقال مالکیت به مستاجر پس از نهایی شدن اقساط صورت می گیرد. (بیچران لو،۴۰-۲۴ ، ۱۳۸۵) در ادامه مکانیسم اجرایی، شناسایی وضعیت اعتباری مشتریان حقیقی، حقوقی و نمایندگی ها براساس ضوابط شرکت های لیزینگ انجام می گیرد. در شرکت های لیزینگ برای اخذ اطلاعات اعتباری مشتریان تشکیل پرونده و اخذ تضمین قبل و بعد از اعطای تسهیلات انجام می گیرد. در اینجا برخلاف بانک ها، معمولاً قبل از اعطای تسهیلات در شرکت های لیزینگ هیچ نوع مدرکی اخذ نشده و حین و پس از اعطای تسهیلات نیز نیاز به وثیقه نیست. نهایتاً اینکه در مکانیسم عملیات لیزینگ نظارت و کنترل براساس نظارت قانونی، سازمانی و عملیاتی مصوب در ساختار لیزینگ انجام می شود.
● حوزه های مشترک کاری بانک و لیزینگ
برای ارائه رویکردی منسجم در تحلیل زمینه های همکاری بانک و لیزینگ بخشی از زمینه های ممکن مشترک برای همکاری از نظر نویسنده به شرح ذیل انتخاب شده است.
▪ حوزه های همکاری براساس روش های تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری
برای تامین مالی پروژه ها (بنیادی، توسعه ای و کاربردی) در سطح کلان و در تجارت بین الملل روش ها، تکنیک ها و ابزارهای گوناگونی مانند ساخت، بهره برداری و انتقال مالکیت، تامین مالی در مقابل خرید محصولات پروژه، ساخت، اجاره، انتقال؛ ساخت، کرایه، انتقال؛ ساخت، مالکیت، بهره برداری، انتقال؛ ساخت، مالکیت، بهره برداری و لیزینگ است. بانک ها در این نوع قراردادها فعالیت گسترده ای دارند. بانک ها حتی می توانند از طریق لیزینگ فعالیت های خود را راهبری کنند. به این ترتیب لیزینگ ها یکی از ابرازهای تامین مالی پروژه های اقتصادی هستند که هم می توانند به صورت مستقل و هم در کنار بانک زمینه تخصیص اعتبار و پیشبرد پروژه ها را در دست بگیرند. به طور کلی شرکت های لیزینگ، امکان تامین منابع بیشتر را برای مشتریان خود فراهم کرده و از طرف دیگر اهمیت بهره برداری خوب از دارایی، پروژه یا محصول را بیش از پیش جدی می کنند. به این ترتیب این شرکت ها توجه مدیریت را به مساله بهره برداری صحیح منابع جلب می کنند. (مظاهری، ۱۳۸۴)
▪ حوزه های همکاری براساس منابع تامین مالی بانک و لیزینگ
روش های تامین منابع مالی در لیزینگ در برگیرنده روش های کلان شامل منابع مالی سرمایه ای یا متکی به سرمایه، منابع مالی مبتنی بر بدهی، منابع مالی مشتقه و منابع مالی ترکیبی (لیزینگ صنعت و معدن، ۵۸-۵۷ ، ۱۳۸۴) و روش های جدید در تامین منابع مالی، شامل قراردادهای عاملیت با تولیدکنندگان کالاهای سرمایه ای (فاکتورینگ)، قراردادهای عاملیت با دارندگان منابع مالی، قراردادهای عاملیت با بانک ها و روش های آتی تامین مالی شامل اجاره اهرمی، لیزینگ مشترک یا سندیکایی، لیزینگ بین المللی، عاملیت (فروش حساب های دریافتنی)، واگذاری اقساط اجاره، تامین مالی مبتنی بر دارایی، صدور گواهینامه اوراق سرمایه گذاری اجاره ای و صدور گواهینامه سپرده سرمایه گذاری است. (رحمانی، ۱۳۸۴)روش های تامین منابع مالی در بانک دربرگیرنده روش های عمومی و متداول شامل منابع مالی سرمایه ای یا متکی به سرمایه، منابع مالی مبتنی بر بدهی، منابع مالی مشتقه، منابع مالی ترکیبی، منابع مالی ناشی از تجهیز منابع پولی از طریق جذب انواع سپرده های قرض الحسنه و منابع مالی ناشی از تجهیز منابع پولی از طریق جذب انواع سپرده های سرمایه گذاری مدت دار و سایر روش های تامین مالی می شود.
شرکت های لیزینگ و بانکداری زمینه های بسیار مناسبی برای تامین منابع مالی خود هستند. هر دو دارای دامنه گسترده ای از منابع قابل اتکا در تجمیع سرمایه های خود بوده و می توانند به طور مستقل منابع مورد نیاز خود را به دست آ ورند. شرکت های لیزینگ می توانند از تسهیلات بانک ها برای پربارسازی منابع مالی خود استفاده کنند. در یک نگاه کلی می توان گفت این دو نهاد مالی در حوزه تجهیز منابع راهکارهایی دارند با این تفاوت که حجم بسیار زیادی از منابع بانکی از بخش تجهیز منابع پولی با کمترین هزینه ها حاصل شود. این در حالی است لیزینگ از این منابع عظیم بی بهره بوده ولی به دلیل قابلیت هایی که به آن اشاره خواهیم کرد توانمندی های اجرایی بسیار مناسبی دارند که در بخش تخصیص مناسب منابع به آنها اشاره خواهد شد.
▪ حوزه های همکاری براساس وظایف و فرآیند درآمدزایی بانک و لیزینگ
ـ وظایف و فرآیند درآمدزایی بانک :
وظایف بانک را تسهیل ریسک، کسب اطلاعات در مورد سرمایه گذاری و تخصیص منابع، تجهیز و بسیج سپرده ها، نظارت بر مدیران و اعمال کنترل و تسهیل مبادله معرفی می کند. بانک ها برای انجام وظایف ذکر شده متحمل هزینه هایی می شوند. اصلی ترین عنصر هزینه، پرداختی های نرخ سود سپرده برای جلب پس اندازهای مردم و هزینه های سربار است که نهایتاً در ازای وجوه دریافت شده و تسهیلات اعطا شده درآمدهای بانک شکل می گیرد. این امر باعث ایجاد فاصله بین نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات شده که هر چه هزینه های واسطه گری بانک بیشتر باشد نرخ مورد درخواست از دریافت کنندگان تسهیلات بیشتر خواهد شد. در نتیجه فاصله بین نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات افزایش یافته و تقاضا برای سرمایه گذاری کاهش خواهد یافت. فاصله بین دو نرخ ذکر شده منعکس کننده میزان کارایی سیستم بانکی خواهد بود. (نیلی، ۲۲۲- ۲۲۱، ۱۳۸۳)
فرآیند کلی فعالیت های بانک برای درآمدزایی و کسب سود دربرگیرنده فعالیت های مربوط به تجهیز منابع مالی از طریق جذب انواع سپرده های قرض الحسنه، کوتاه مدت و بلندمدت و... اخذ بهره و کارمزد و... ارائه چک، برات و سفته، انجام عملیات بانکی، اخذ ضمانت نامه های بانکی و تخصیص منابع براساس عقود اسلامی بانکداری بدون رباست. در یک دسته بندی کلی می توان درآمدهای بانک را از محل کارمزد ناشی از ارائه خدمات متعدد بانکی، سودآوری از طریق قراردادهای مربوط به عقود اسلامی و سودآوری از طریق سرمایه گذاری در طرح های مختلف اجرایی دانست.
ـ وظایف و فرآیند درآمدزایی لیزینگ:
وظایف لیزینگ در جوامع پیشرفته و در حال رشد مشتمل بر توسعه سرمایه گذاری های مولد اقتصادی به صورتی کارآمد، تمهید شرایط گسترش رفاه اجتماعی، فراهم سازی و تامین تجهیزات و ابزار کار بخش های مختلف اقتصادی، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، ایجاد تحرک و پویایی در مبادلات اقتصادی، فراهم کردن زمینه های لازم برای افزایش تولید ناخالص ملی و فراهم کردن ابزارهای لازم برای رونق و رشد اقتصادی در کشور است. (زارعی، ۳۵ ، ۱۳۸۵) درآمدهای لیزینگ از محل سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت، کارمزد تسهیلات اعطایی و دریافت اسناد تجاری از طرف های قراردادشان است. فرآیند کلی فعالیت لیزینگ در درآمدزایی و کسب سود دربرگیرنده فعالیت های عملیاتی (از طریق بازده سرمایه گذاری در ابزارهای مالی)، فعالیت های سرمایه گذاری (در حوزه های گوناگون و سودآور اقتصادی) و فعالیت های تامین مالی از طریق افزایش سرمایه و دریافت تسهیلات مالی است. در یک دسته بندی کلی می توان درآمدهای لیزینگ را از مواردی همچون سودآوری از طریق خدمات و تسهیلات اعطایی، فعالیت های متنوع سرمایه گذاری و تامین منابع مالی مناسب دانست. نبود پس انداز و مکانیسم مشابه بانک در حوزه عملکردی لیزینگ، نقدینگی، دارایی و سرمایه های شرکت های لیزینگ را در مقایسه با بانک به شدت کاهش داده است. این امر یکی از زمینه های همکاری میان بانک و لیزینگ یعنی استفاده از منابع مازاد بانکی در چرخه درآمدزایی لیزینگ را نمایان می سازد.
● مزایا، مشکلات و تنگناهای فعلی بانک و لیزینگ
▪ مزایا، مشکلات و تنگناهای فعلی بانک:
با توجه به نقش موثر بانک به عنوان پایه اصلی نظام پولی و نقش های موثری که در اقتصاد یک کشور بازی می کند می توان مزایای بانک را در ساماندهی نظام پولی از طریق تجمیع منابع پولی عنوان کرد. هرچند بانک ها به دلایلی به شرح ذیل در حوزه تخصیص ضعف هایی دارند. حضور لیزینگ می تواند این نقایص را مرتفع کند. این مسائل و مشکلات بانک ها در دو طبقه عمده ذیل قابل ارائه هستند.
▪ مزایا، مشکلات و تنگناهای فعلی لیزینگ
ـ مزایای لیزینگ از نظر کلی:
اصولاً لیزینگ به عنوان یکی از اجزای مهم نظام مالی دارای مزایای متعددی است اما سه مزیت بسیار مهم برای آن می توان ارائه کرد؛ اول، ایجاد تعادل در ریسک از طریق بالا بردن نسبت های اهرمی بالاتر اجاره کننده در کنار کنترل ریسک اجاره دهنده. دوم، رفع مشکل کمبود سرمایه شرکت ها از طریق تامین ، تهیه و تدارک یک پروژه موجه (دارای بازده و خوب مدیریت شونده) که نسبت های بالاتری از منابع اعتباری و اهرمی را ارائه می دهد، انجام می شود. سوم میزان الحراره بودن در اقتصاد که لیزینگ می تواند به عنوان مکمل بورس اوراق بهادار عمل کرده و شاخص سنجش سلامت اقتصادی در کشور باشد.
▪ مزایای لیزینگ از نظر مقایسه ای
لیزینگ در مقایسه با سایر روش های تامین مالی اداری مزایایی مانند عدم لزوم به اخذ وثیقه، ارزیابی ساده تر در مراحل اعطای اعتبار و تسهیلات، انجام ۱۰۰ درصد تامین مالی طرح ها و پروژه ها، مزایای مالیاتی و اجتناب از ریسک انحراف سرمایه است. (بیچران لو، ۱۵، ۱۳۸۵) در شرایط فعلی اهم مشکلات لیزینگ عبارتند از: فقدان قانون و مقررات لیزینگ، به دلیل ناشناخته ماندن فعالیت های لیزینگ به عنوان عملیات مالی و اعتباری و نبود قانون مدون و خاص برای اعمال نظارت و فراهم کردن بستر رشد و توسعه این صنعت در نظام قانونی کشور، گران بودن قیمت محصولات لیزینگ که به دلیل بالا بودن نرخ تورم، نرخ تسهیلات بانکی و مشکلات مربوط به تامین منابع مالی وجود دارد. مشکلات حقوقی قضایی لیزینگ به دلیل فراهم نبودن زمینه بازپس گیری سریع دارایی شرکت های لیزینگ در زمانی که مستاجر از پرداخت اقساط امتناع می کند با مشکل روبه رو هستند یا مشکلات مرتبط با راهنمایی و رانندگی و دارایی های اجاره ای فاقد سند مالکیت که از حوزه این مقاله خارج است. مشکلات مالیاتی لیزینگ مشکلات خاصی است که در قراردادهای اجاره سرمایه ای به دلیل قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۱۳۸۰ وجود دارد. این امر و ابهام در هزینه های مالی و دارایی های اجاره ای به همراه بالا بودن هزینه های مالیاتی باعث شده روش لیزینگ غیرمنقول که دارای تقاضای بالقوه زیادی است، کمتر مورد استقبال قرار گیرد.
▪ مشکلات تامین منابع مالی لیزینگ:
در این حوزه، منابع مالی سنتی شرکت های لیزینگ بیشتر از طریق سرمایه و تسهیلات بانکی تهیه می شود. در این رابطه بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی و محدودیت سقف تسهیلات اعطایی توسط بانک ها مانع جدی در توسعه خدمات شرکت های لیزینگ است. ناکافی بودن دانش فنی لیزینگ به دلیل محدودیت فعالیت و ارتباطات در سطح بین المللی و نبود شناخت کافی از صنعت لیزینگ در جامعه که زمینه برداشت های نامناسب از این صنعت و سوءتفاهم در مردم را ایجاد کرده از جمله آخرین مشکلات دامنگیر این صنعت هستند. (زارعی، ۳۵ ، ۱۳۸۵)
● تبیین ضرورت همکاری بانک و لیزینگ براساس مدل N۳
ادامه ضرورت همکاری بانک و لیزینگ براساس سه ضرورت به شرح ذیل مورد توجه قرار گرفته است:
▪ ضرورت همکاری بانک با لیزینگ:
بیان این ضرورت را می توان در قالب های زیر ارائه کرد: بنا به محدودیت های مربوط به مزیت های مالیاتی شرکت های لیزینگ، بنا به خطاهای مشترک ذیل که در حوزه سرمایه گذاری بانک ها وجود دارد اعم از خطا در ارائه تسهیلات به طرح های زیان ده و فاقد توجیه اقتصادی (بنا به دلایل متعدد) و وانمود به زیان ده بودن طرح ها از طرف تسهیلات گیرنده (برای ممانعت از بازپرداخت اقساط)، بنا به ماهیت عملیات لیزینگ و توانمندی پر کردن خلأ موجود بین عرضه کننده و تامین کننده، بنا به آشنایی شرکت های لیزینگ با صنایع خاص و سرمایه گذاری به میزان خاص در این صنایع، بنا به اهمیت بالای حفظ کیفیت پروژه های لیزینگی توسط این شرکت ها، بنا به رعایت نسبت بهره وری حین اجرا و طی دوره بهره برداری پروژه های لیزینگی و بنا به مشکلات پیش روی بانک ها و توانمندی های موجود در لیزینگ که ارائه شد.
▪ ضرورت همکاری لیزینگ با بانک:
بیان این ضرورت را می توان در قالب آیتم های زیر ارائه کرد: بنا به محدودیت های گسترش لیزینگ به مناطق دوردست، محدودیت های تامین مالی شرکت های لیزینگ، محدودیت های سرمایه در گردش شرکت های لیزینگ، محدودیت های جریان وجه نقد شرکت های لیزینگ، بنا به نیاز شرکت های لیزینگ به مدیریت ریسک و بنا به نیاز به تنظیمات مربوط به تسهیلات (نرخ، دوره بازیافت و بازپرداخت) شرکت های لیزینگ.
▪ ضرورت همکاری براساس اهداف مشترک:
شاید بتوان نقطه مشترک بانک و لیزینگ را در وضعیت آیتم های طراحی شده در ترازنامه آن تعریف کرد. به این ترتیب که مدیریت دارایی ها در ترازنامه بانک و لیزینگ با هدف دستیابی به رشد مستمر در درآمد خالص و کنترل ریسک ها، مدام مدنظر بوده و مورد مراقبت قرار می گیرد. مواردی چون مدیریت کیفیت دارایی ها، مدیریت نسبت های عملکرد، مدیریت نسبت های ترازنامه ای، مدیریت وضعیت، میزان و روند مطالبات معوق و مدیریت نظارت و کنترل وضعیت مطالبات سررسید گذشته، در هر دو شدیداً کنترل می شود.
بدون تردید هدف کلی از به کارگیری مکانیسم اعطای تسهیلات اعتباری به روش لیزینگ در گستره فعالیت های مالی و اعتباری جوامع پیشرفته و در حال رشد، ایجاد تحرک و پویایی در مبادلات اقتصادی و فراهم آوردن ابزار لازم جهت رشد و افزایش تولید ناخالص ملی آنها بوده است. از آنجایی که بانک ها و موسسات پولی و مالی بهترین منابع مالی جهت تحقق اهداف توسعه اقتصادی هر کشور هستند بنابراین عمده این فعالیت ها از طریق لیزینگ انجام می شود از سوی دیگر لیزینگ ها به دلیل دارا بودن شرایط عنوان شده، نقش بازوی عملیاتی بانک و موسسات مالی در دستیابی به اهداف اقتصادی را ایفا خواهند کرد.
● نتیجه گیری و پیشنهاد
بررسی انجام شده در تحقیقات پیشین که در این تحقیق فرصت اشاره به آن میسر نشد، نشان می دهد نرخ رشد سالانه لیزینگ نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی در جهان بالاتر است. آمارهای تقریبی لیزینگ در ایران نشان می دهد با وجود یک دوره طولانی رشد خفیف لیزینگ از زمان آغازینش این صنعت در سال های اخیر از رشد فزاینده ای برخوردار بوده است. این رشد فزاینده از یک سو بیانگر ضرورت رشد و توسعه لیزینگ در کشور و از طرف دیگر نشان دهنده ضرورت ساماندهی و تبیین جایگاه مناسب این صنعت در چرخه اعتباری و اقتصاد کشور هستند. افزایش ضرورت فعالیت های لیزینگ در کشور طی سال های اخیر منجر به ترغیب بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی در تاسیس و راه اندازی شرکت ها و موسسات لیزینگ شده است.
فقدان نهادهای نظارتی مناسب و عدم تبیین و تعریف جایگاه این صنعت در کشور در برخی موارد موجب سوءاستفاده و ندانم کاری برخی از این فعالان شده است.
از آنجا که بانک ها بهترین مرجع تامین و تجهیز منابع مالی جهت تحقق اهداف توسعه اقتصادی محسوب می شوند لذا به دلیل همسویی نقش لیزینگ با فعالیت های بانکی در زمینه تسهیلات اعتباری و ارتباط نزدیک فی مابین در گستره اقتصادی، نیازهای مالی شرکت های لیزینگ عمدتاً از طریق سیستم بانکی تامین می شود بنابراین ماهیت وجود شرکت های لیزینگ نه تنها به معنی تداخل در وظایف سیستم بانکی نخواهد بود بلکه هدف، ایجاد ارگان های مستقل و تخصصی به مثابه بازوی عملیاتی بانک ها و موسسات برای جذب بخشی از منابع بانکی و غیربانکی و تزریق آنها به بخش های صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات و...به منظور ارتقای میزان تولید و خدمات از طریق تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز بخش های مذکور است. این تحقیق تنها به یک بعد از این همه نیازمندی توجه کرده و ضرورت همکاری بانک و لیزینگ را در یک نظام اقتصادی کارآمد عنوان کرد.
به این ترتیب توجه به سایر مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی شرکت های لیزینگ از سوی دولت و سازمان های ذی ربط نه تنها موجب تشویق و ترغیب موسسات سرمایه گذاری برای ورود به عرصه لیزینگ می شود بلکه بدون شک این امر با توسعه فرهنگ و گستره صنعت لیزینگ و افزایش برنامه های توسعه اقتصادی دولت تاثیر شگرفی را به جا خواهد گذاشت البته در حوزه های مالی شرکت های لیزینگ برای حل معضلات مالی به سمت قراردادهای عاملیت با بانک ها، استفاده از وجوه اداره شده و عاملیت فروش تولیدکنندگان کالاها و خدمات رفته اند که این امر تا حدودی توانسته مشکلات جاری آنها را حل کند. در پایان باید خاطرنشان کرد تمامی موارد مطرح شده به محیط کلان لیزینگ توجه داشتند و هیچ اشاره ای به محیط صنعت و درونی لیزینگ ها نشده است، این به مفهوم نادیده گرفتن این مسائل یا کم اهمیت تلقی کردن آن نیست، بلکه به مفهوم تسلط محیط کلان بر ابعاد اشاره شده است که جادارد در تحقیقات دیگر مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
دبیر کانون شرکت های لیزینگ
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید