جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


عبور موقت از برزخ مشکلات


عبور موقت از برزخ مشکلات
دوستی می گفت: ازدواج انگیزه ای برای استقلال است، اما این روزها، متولیان امور جوانان کشور سخنی دیگر بر زبان می رانند و بر تشکیل خانواده های نیمه مستقل تأکید می کنند. چنانکه حاج علی اکبری رئیس سازمان ملی جوانان اعلام کرده؛ این طرح در دستور کار دولت قرار گرفته است.
همچنین، دکتر علی اکبر عصارنیا معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان با اشاره به تعویق شش میلیون ازدواج در کشور اظهار می دارد: اگر ازدواج همه جوانان تا ده سال آینده را هدفگذاری کنیم لازم است سالانه یک میلیون و ۶۵۳ هزار ازدواج صورت بگیرد تا ۱۶ میلیون ازدواج محقق شود و جامعه به وضع مطلوب برسد.
در حالی که تدبیر برای ازدواج به عنوان یک دغدغه انکارناپذیر از سوی مسؤولان ستودنی است، اما نحوه و کیفیت اجرای این گونه برنامه ها به بررسی و دقت نظر نیاز دارد.
دکتر علم الهدایی، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط تشکیل خانواده برای جوانان دشوار شده است، به خبرنگار ما می گوید: امروزه موانع ازدواج نظیر مسکن، اشتغال، ادامه تحصیل طرفین و... سبب شده میانگین سن ازدواج جوانان افزایش یابد به گونه ای که در دختران به ۵/۲۲ سالگی و پسران به بالای ۲۶ سالگی برسد. از همین رو، هر شیوه ای که به تشکیل خانواده منجر شود قابل توجه است، بنابراین مطابق طرح تشکیل خانواده نیمه مستقل، این طور به نظر می رسد خانواده ها تا زمانی که توان دارند، چتر حمایت خود را بر سر زوجهای جوان بگسترند.
وی ادامه می دهد: از حمایتهای قابل تأمل از زوجهای جوان، فراهم کردن مسکن است چنانکه حتی والدین طرفین در صورت توان اقتصادی می توانند منزلی مشترک را برای زوجهای جوان بخرند و آن بخش خود را نیز به آنان منتقل کنند، یا شرایطی را برای کارهای پاره وقت و موقتی جوانان فراهم نمایند.
علی اصغر کیهان نیا، مشاور خانواده نیز در تأکید بر توجه به مقوله ازدواج جوانان می گوید: در آموزه های دینی آمده است، حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند: «ازدواج سنت من است» و موارد بسیار دیگری که افراد را به ازدواج و تشکیل خانواده سالم تشویق می کنند. البته این مسأله در گذشته و با توجه به رواج خانواده گسترده و فراهم بودن امکانات زندگی در همین چارچوب بیشتر میسر بود، اما در حال حاضر با دگرگونی در شیوه و کیفیت زندگی، ازدواج نیز دچار تحول شده است. از همین رو، تمهیدات و برنامه های گوناگونی از سوی مسؤولان و صاحبنظران در رفع این امر مطرح می شود که تشکیل خانواده های نیمه مستقل یکی از آنهاست.وی در ادامه به مزایای این گونه برنامه ها اشاره کرده و اظهار می دارد: بی تردید، چنانچه خانواده در انتخاب همسر برای فرزند و تشکیل زندگی او، مشارکت و حمایت داشته باشد، فرزند از برخی آسیبها مصون می ماند، به هر حال افزایش این گونه موارد همراه با اعتراض، عصیان و پرخاشگری بروز می کند و می تواند آسیبهای دیگری در خانواده و جامعه پدید آورد.
● بی اعتمادی، مشکل جوانان
گرچه مقوله تشکیل خانواده های غیر مستقل را برخی صاحبنظران مثبت می دانند، اما این طرح از سوی گروهی دیگر و حتی مردم چندان مؤثر تلقی نمی شود.
▪ نگین- الف ۲۹ ساله و کارمند در این باره می گوید: از مباحثی که معمولاً در برنامه ریزی برای ازدواج جوانان مورد غفلت قرار می گیرد، مقوله اعتمادسازی میان افراد است، زیرا در حال حاضر بسیاری از دختران و پسران در همه ابعاد شرایط تشکیل خانواده را دارند، اما نمی توانند فرد قابل قبولی را بیابند که واقعاً به او اعتماد داشته باشند.
وی می افزاید: به نظرم اساس زندگی تأیید و احترام متقابل است و چنانچه این فضا مهیا شود زن و مرد با کمترین امکانات زندگی مشترک را می پذیرند.
کیهان نیا نیز به معایب طرح تشکیل خانواده مستقل اشاره کرده و می گوید: با این شیوه که جوان زندگی مشترک را در کنار خانواده پدری شروع کند و تا زمان فراهم شدن موقعیت، زندگی مستقل خود را آغاز نکنند، جوانها در واقع احساس مسؤولیت نمی کنند، چون اطرافیان شرایط زندگی راحت را برایشان فراهم کردند و سرنوشت فرزندی که حاصل این گونه ازدواجهاست چه خواهد بود؟
این کارشناس حقوقی معتقد است: در گذشته والدین شرایط ازدواج فرزند را فراهم می کردند اما با طرح یاد شده، شاید آن راهکاری برای گریز خانواده ها از مشکلات تربیتی و اخلاقی فرزند باشد، در حالی که این رویه، پاسخگو نخواهد بود.
دکتر علم الهدایی نیز می گوید: چنین طرحهایی موقتی است و تلاشی برای عبور جوانان از برزخ مشکلات می باشد، زیرا بنابر پژوهشهای انجام شده، بسیاری از طلاقها به دلیل بحرانهای موجود حد فاصل شروع زندگی تا زمانی که روی پای خود بایستند؛ رخ می دهد. بنابراین خانواده ها با حمایتهای بدون چشمداشت و منت می توانند از مشکلات فرزندان بکاهند.
وی در ادامه می افزاید: در حال حاضر زندگی اجتماعی بسیار پیچیده شده است و رفع معضلاتی نظیر ازدواج، تدبیر و برنامه همه جانبه را می طلبد، زیرا جوانان هم اکنون به دلایل مختلف دچار بلوغ زودرس هستند. از طرف دیگر موانع متعددی بر سر راه ازدواج آنها وجود دارد. این در حالی است که جوانان ما یکسری مشکلات خانوادگی و اجتماعی دیگر نظیر چشم و هم چشمی، تجملات و هزینه های بالای ازدواج را تجربه می کنند.
اما واقعاً در شرایط کنونی چه تعداد جوان از حقوق مناسب، مسکن، شغل ثابت و سایر امکانات زندگی برخوردارند؟ بنابراین، همه باید با اجرای طرحها و برنامه های گوناگون این وضعیت را تغییر بدهند و مشکلات ازدواج را به حداقل برسانند، زیرا سلامت اجتماعی در گرو ازدواج سالم جوانان است.
این آسیب شناس در ادامه تأکید می کند: خانواده و جامعه باید بپذیرد تنها راهی که می تواند هویت چنسی جوان را کنترل کند، ازدواج است حال آنکه، در حال حاضر، بی توجهی به این مقوله، می تواند باعث رواج روابط پرخطر در بین جوانان شود.
وی همچنین خاطر نشان می کند: به خانواده ها توصیه می کنم نسبت به تفاوتهای زیستی فرزندان بی تفاوت نباشند. اما در ازدواج آنان، به بلوغ همه جانبه اهمیت بدهند، زیرا بنابر تجربه مشاهده می شود، برخی ازدواجها با حمایتهای خانواده و تمایل جوانان نیز زود هنگام انجام می شود، اما با گذشت زمان مشکلات و آسیبهایی را در پی دارد که دستاورد بی تجربگی جوانان و شاید ناآگاهی نسبت به مشکلات شخصیتی و روانی آنان باشد. اما به اعتقاد من مهمترین اصل در زندگی فرزندان، حفظ آنان در برابر آسیبهای معاشرت با همسالان است.
کیهان نیا نیز بی توجهی رسانه ها را در آگاه سازی درست و منطقی برای ازدواج مورد توجه قرار داده و می گوید: برخی موارد رسانه ها از جمله تلویزیون برای ترغیب جوانان به ازدواج، فردی را به عنوان مشاور می آورند که فقط کلی گویی کرده و اندرز می گوید، در حالی که اهمیت ازدواج به حدی است که به طور علمی و تخصصی باید به آن بپردازند. نکته دیگر آنکه رسانه ها باید بر ازدواج سالم و آسان تأکید کنند و این ممکن نمی شود مگر با فرهنگ سازی و ساختار شکنی معقول و مثبت، زیرا از جمله معضلات انکارناپذیر جامعه ما، مصرف زدگی، تفکرات نادرست، تجمل گرایی و چشم و هم چشمی است و این مشکلات باید در خانواده و جامعه از بین برود و این محقق نمی شود مگر خانواده و جامعه همراه و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.
محبوبه علی پور
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید