شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ارتباط فعالیت فیزیکی و تراکم معدنی استخوان در زنان یائسه


بررسی ارتباط فعالیت فیزیکی و تراکم معدنی استخوان در زنان یائسه
● زمینه و اهداف:
بیماری پوکی استخوان به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی است که کیفیت زندگی زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد. فاکتورهای متعددی در بروز پوکی استخوان دخیل می باشند که از جمله آنها میتوان به کمبود فعالیت فیزیکی اشاره کرد لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط فعالیت فیزیکی و تراکم معدنی استخوان در زنان یائسه صورت گرفت.
● روش بررسی:
این مطالعه بر روی ۵۸ زن یائسه با محدوده سنی ۷۰-۵۰ سال انجام گرفت. برای تعیین تراکم معدنی استخوان (Bone Mineral Density, BMD) دو نقطه بدن شامل مهره های دوم تا چهارم ستون فقرات و هیپ از روش (Dual Energy X-ray Absorptiomerty, DEXA) استفاده گردید و برای تعیین فعالیت فیزیکی، پرسشنامه برای ۳ روز تکمیل شد. برای تعیین ارتباط متغیرهای کمی طبقه بندی شده با کیفی از روش Chi-Square استفاده شد.
● یافته ها:
بر اساس T-score دانسیته توده استخوانی ناحیه ستون فقرات، ۱۸ نفر از نظر وضعیت استخوانی طبیعی (T-score³-۱)، ۲۲ نفر استئوپنی (-۲.۵<T-score<-۱) و ۱۸ نفر مبتلا به استئوپورز (T-score£-۲.۵) بودند. افراد دارای وضعیت استخوانی طبیعی ۷۲.۲% دارای فعالیت متوسط و افراد مبتلا به استئوپنی ۷۷.۸% فعالیت سبک داشتند. بر اساس نتایج مطالعه حاضر ارتباط بین نوع فعالیت فیزیکی و وضعیت دانسیته استخوانی از لحاظ آماری در تمام گروهها معنی دار بود (P=۰.۰۰۲).
● نتیجه گیری:
با توجه به تاثیر مثبت فعالیت فیزیکی بر تراکم توده استخوانی در زنان یائسه، افزایش فعالیت فیزیکی در این افراد توصیه می شود.
نازیلا فرین
علیرضا استادرحیمی
سلطان علی محبوب
سوسن کلاهی
سیدمصطفی قوامی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید