جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ فناوری شکست خورده


۱۵ فناوری شکست خورده
با وجود ظهور فناوری‌های نو و ارزشمند از سرویس‌های ویدیویی گرفته تا به روز رسانی‌های سیستم اپراتوری، اما سال ۲۰۰۷ مملو از فناوری‌های و ایده‌های نا‌امید‌کننده بود.
براساس تحقیقاتی که انجام گرفته، ۱۵ محصول، شرکت و صنعت نا‌امید کننده در عرصه فناوری شناخته شده که گویی زندگی را به کام بسیاری تلخ کرده‌اند.
عنوان این محصولات و سرویس‌ها را با شماره معکوس می‌خوانیم.
۱۵) Box Unpopuli: Amazen Unbox
Unbox عنوان یکی از سرویس‌های تصاویر ویدیویی وب‌سایت آمازون است که بسیار ناموفق از کار درآمد. واسط کاربری این سرویس در هم و برهم و نازیباست و به هیچ عنوان از نظر سادگی و کارایی به فروشگاه آنلاین موسیقی itunes یا Netflix نمی‌رسد. کار کردن با این سرویس بسیار عجیب و غریب و ملال‌آور است. به طور مثال به راحتی می‌توان یک کپی دیجیتال از فیلم «ocean &#۰۳۹;s ۱۳» را خریداری یا کرایه کرد ولی در صورت جست‌وجوی عنوان «ocean &#۰۳۹;s ۱۱» کاربر به یک کنسرت تصویری به تاریخ پیوسته از یک گروه موسیقی قدیمی لینک ‌می‌شود.
۱۴) Municipal WiMax
به نظر می‌رسد این ایده که شهر‌های بزرگ آمریکا از طریق بی‌سیم به اینترنت متصل شوند، ایده بسیار خوبی است. بسیاری از فعالان بخش‌های عمومی و خصوصی Wimax به خاطر این ایده از خوشحالی پر در آوردند. Clearwireو sprint شرکت‌هایی بودند که تصمیم گرفتند شبکه Wimax گسترده در سطح کشوری راه‌اندازی کنند و نقشه‌های دیگری هم در شهر‌های دیگر آمریکا کشیده شد، اما آنچه باعث شده این پروژه‌ها تاکنون عملی نشود، هزینه بالای اجرای آن است مثلا هزینه این کار در سیلیکون ولی ۲۰۰ میلیون دلار یا ۱۳۳ هزار دلار به ازای هر مایل مربع برآورد شده است.
۱۳) شبکه‌های اجتماعی
تا سال ۲۰۰۷، ۳ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۱۰ شبکه اجتماعی در اینترنت راه‌اندازی شد که با ارایه ابزار‌های مختلف، میان افراد ارتباط و تعامل مجازی برقرار می‌کردند. کاربران این شبکه‌ها به راحتی عکس و تصاویر ویدیویی به اشتراک می‌گذاشتند اما پیش‌بینی می‌شود طی ۲ سال آینده ۹۰ درصد این شبکه‌ها از هم متلاشی شده و ازکار می‌افتند و بنیانگذاران آنها پی کار خود خواهند رفت.
۱۲) امنیت اینترنت
عبارت «امنیت اینترنت» در سال ۲۰۰۷ به فهرست عناوین فسخ شده‌ای نظیر «تجارت هوشمند» و «اقدامات مایکروسافت» پیوست.
در سال میلادی جاری، بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری بر اثر نفوذ هکر‌ها به کامپیوتر‌های زامبی تبدیل شده و در برخی کشور‌ها بر اثر این حملات، تمام زیر‌ساخت‌های کشور برای مدتی ازکار افتاد.
براساس گزارش شرکت McAffee در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۲۰ شبکه دولتی در سرتاسر جهان مورد حملات سایبری و سیستم‌های جاسوسی وب قرار گرفته‌اند، ضمن این که بسیاری از کامپیوتر‌ها نیز مورد حملات کرم Storm قرار گرفته و از کار افتاده‌اند.
گزارش شرکت سیمانتک نیز حاکی است که حدود سه چهارم حملات سایبر در سال ۲۰۰۷ از خارج از ایالات متحده آمریکا هدایت شده‌اند.
۱۱) Zune مایکروسافت
مایکروسافت امسال شانس خوبی برای شکست دادن ipod داشت و به همین دلیل هم به دستگاه Zune ۲.۰ لقب ipod Killer داده بودند. این دستگاه با ۸۰ گیگابایت، قابلیت ارتباطات بی‌سیم و صفحه نمایش لمسی هم از امکاناتی بود که می‌توانست Zune ۲.۰ را در بازار جا بیندازد، اما مایکروسافت این شانس‌ها را از دست داد زیرا با وجود تمام این قابلیت‌ها کاربران Zune ۲.۰ تنها می‌توانند سه دفعه آهنگ‌هایی را که از طریق بی‌سیم دانلود کرده‌اند گوش دهند.
براساس تحقیقات گروه NPD، مایکروسافت در مقابل شرکت‌های سرسختی نظیر Creativeو Scandisk کم آوردو بازار پخش‌کننده‌های قابل حمل را به رقیبان خود سپرده به طوری که شرکت اپل در مقابل فروش هر Zune مایکروسافت، ۳۰ دستگاه ipod فروخته است.
۱۰) کریر‌های بی‌سیم
امروزه سخت‌افزار تلفن همراه، فرصت‌های بسیاری در میان سازندگان گوشی‌های موبایل به وجود آورده است. البته منظور ما تنها iphone اپل نیست! شرکت‌های بزرگ LG، سامسونگ، HTC و نوکیا هم‌اکنون به فکر طراحی و ساخت گوشی‌هایی افتاده‌اند که بیش‌تر به کامپیوتر‌های جیبی شبیه هستند.
اما موضوع اینجاست که با وجود ایده‌های عالی و پیشرفت‌هایی که در گوشی های موبایل به وجود می‌آید، کیفیت صدا و شبکه‌های اطلاعاتی پرسرعت هنوز هم مشکلات خاص خود را دارند، ضمن آنکه هزینه‌های مرتبط با آنها با درآمد مردم سازگار نیست. به عقیده بردگریمز، سردبیر سابق نشریه PCWorld،‌ صنعت بی‌سیم یکی از موارد نا‌امید‌کننده در عرصه فناوری است. وی می‌گوید: ابتکارات و خلاقیت‌هایی که در زمینه وسایل مدرن وجود دارد واقعا هیجان انگیز است، اما حقیقت این است که با امکانات و سرویس‌های کنونی، هیچ کدام از آنها اجرا شدنی نیست.
۹) Office ۲۰۰۷
بسیاری از افراد ساعت‌ها وقت گذاشته‌اند تا آفیس مایکروسافت را یاد بگیرند. اما حالا که یادگرفته‌اند، مایکروسافت در آفیس ۲۰۰۷ خود تغییراتی به وجود آورده که هیچ کدام از آنها به درد نمی‌خورد. به نظر بسیاری از تحلیل‌گران اعمال این تغییرات لزومی نداشته است.
۸) سیستم عامل Leopard ۱۰.۵
با اینکه مدت زیادی از عرضه سیستم عامل لئوپارد ۵/۱۰ اپل نمی‌گذرد، اما کاربران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند که جدی‌تر از مدل‌های قدیمی سیستم عامل اپل است.
از مشکلات اساسی این سیستم عامل می‌توان به کند بودن سرعت آن در زمان اتصال بی‌سیم، محو شدن ناگهانی بخش‌های مدیریتی نرم‌افزاری و همچنین اختلال در تبادل اطلاعات میان دو درایو در زمان قطع اتصال بی‌سیم اشاره کرد. ولی بدتر از همه اینها وجود یک حفره امنیتی بود که در مارس ۲۰۰۶ تعمیر و اصلاح شد.
۷) VoIP
این مورد یکی از فجیع‌ترین موارد است: اینکه یکی از پیشگامان صنعت مخابرات توسط سه شرکت بزرگ مخابراتی دیگر دنیا متهم شود و هزاران نفر از مشترکان آن شرکت بدون سرویس بمانند. می‌توان گفت که سال ۲۰۰۷، سال بسیار بدی برای VoIP یا تلفن اینترنتی بوده است. شرکت Vonage، اکثر روزهای این سال را درگیر کارهای دادگاهی و شکایت نامه‌ای بود که Verizon، Sprint Nextel و AT&T علیه آن تدوین کرده بودند.
کاربران نیز از شنیدن این مساله که خط تلفن اینترنتی آنها، حفره امنیتی دارد، متعجب مانده‌اند.
۶) صنعت پهن باند
دیگر آن روز‌هایی که با پرداخت ۴۰ تا ۶۰ دلار در ماه به سرویس پهن باند نامحدود دسترسی پیدا می‌کردید، به سر آمده است.
سال ۲۰۰۷، برای بسیاری از کاربران امریکایی پهن باندها پر از مسایل و مشکلات استرس‌زا بود زیرا تازه فهمیدند که چند ISP بزرگ نظیر Comcast، COX و Qwest با هم دست به یکی کرده‌اند تا ترافیک آنلاین Bit Torrent را مختل کنند.
۵) iPhone
زمانی که آیفون به بازار آمد با استقبال گرمی از طرف مشتریان مواجه شد. اما کم کم با کشف ایرادهای آن، شور و شوق بسیاری از کاربران از بین رفت. البته نازک بودن این ابزار از نظر کاربران جالب و قابل توجه است، اما کیبورد بسیار کوچک و همچنین فقدان پشتیبانی از Flash، زیبایی‌های ظاهری آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.
این گوشی با توجه به سرویس‌های مخابراتی و پهن باند AT&T کارآیی خوبی دارد، اما اگر کاربران بخواهند از یک کریر سریع‌تر سرویس بگیرند، حقیقتا خود را در معرض نفوذ هکران قرار داده‌اند.
یکی از نکات قابل توجه دیگر در مورد آیفون افت بیش از حد قیمت آن در عرض مدت زمانی کوتاه بوده است، چنانچه قیمت اولیه آن یعنی ۶۰۰ دلار به ۱۰۰ دلار هم تنزل پیدا کرد.
۴) با عرض معذرت: یاهو
نمی‌توان گفت که در سال ۲۰۰۷ انتظار عملکرد آنچنانی از یاهو داشته‌ایم. اما با توجه به اینکه تری سمل سمت مدیریت اجرایی این شرکت را بر عهده گرفته و همچنین با ورود ۲۳۰ میلیون دلار به این شرکت که به عنوان خسارت دریافت کرده بود، یاهو شانس زیادی برای این داشت که درصدر پیشگامان جست‌وجوی اینترنتی قرار بگیرد ولی همچنان پشت سر گوگل قرار دارد.
اما با وجود این همه، یاهو اقدامی انجام داده که آن را در صدر قرار داده و آن کمک به دستگیری افراد است. در ۵ سال اخیر، یاهو سه مرتبه با ارایه اطلاعاتی به دولت پکن باعث زندانی شدن افراد و بلاگرهای این کشور شده است.
۳) Face book Beacon: یک شبکه ضد اجتماعی
Face book برای اینکه خود را مطرح کند، از شبکه اجتماعی بزرگ دیگری به نام My Space ایده دزدی کرد.
برنامه تبلیغاتی Face book از هر چیز دیگری نا امید کننده‌تر است. زیرا حتی خبر خرید کالا از وب سایت‌هایی نظیر آمازون، Overstock و یا فروشگاه‌های آنلاین دیگر، در میان دوستان Face book پخش می‌شود. بدتر از آن این است که حتی زمانی که شما از این وب سایت خارج شده‌اید، Face book هنوز هم اطلاعات وب گردی‌تان را جمع‌آوری می‌کند؛ البته خودش اعلام کرده که از این اطلاعات استفاده خاصی نمی‌کند.
۲) جنگ فرمت‌ها
سونی در فوریه ۲۰۰۷ اعلام کرد که فناوری Blu-rayاش برنده جنگ فرمت‌های با کیفیت است.
توشیبا هم در آوریل ۲۰۰۷ اعلام کرد که پخش کننده HD DVDاش اولین محصولی است که بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
Blockbuster در ژوییه ۲۰۰۷ اعلام کرد که در مدت زمان کوتاهی پس از عرضه دیسک‌های Blu-ray بیش از ۱۴۰۰ دستگاه فروش داشته است.
پارامونت و DreamWorks در اوت ۲۰۰۷ اعلام کردند که تنها از فرمت HD DVD پشتیبانی خواهند کرد.
درماه سپتامبر ۲۰۰۷ نیز خداوند کمک کرد تا سومین فرمت با کیفیت یعنی HD VMD به بازار بیاید!
۱) و حالا ویندوز ویستا
آیا بعد از ۵ سال زحمت و تلاش بی‌وقفه (به قول مایکروسافت) ویندوز ویستا بهترین است!
مسایل امنیتی و ابزار کنترل والدین این ویندوز، ابزار جست‌وجو و شبکه بی‌سیم آن حرف ندارند و بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از XP است. اما به خاطر حجم زیادی که ویندوز ویستا اشغال می‌کند، ویستا کندتر از XP است.
البته در این شکی نیست که ویستا قلمرو کامپیوترها را به تسخیر درخواهد آورد و این را می‌توان از افزایش تقاضای این ویندوز فهمید و این مساله ناامید کننده‌ترین چیزی است که در عرصه فناوری اتفاق افتاده است!
ترجمه : نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید