جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


پیکر جنگ


پیکر جنگ
ـ نام فیلم: پیکر جنگ
ـ عنوان اصلی: Body of War
ـ مدت فیلم: نود دقیقه
ـ کارگردان: الن اسپیرو
ـ نویسنده: امی گودمن
در سال جاری، تعداد سربازان کشته شده ما در عراق از مرز چهار هزار نفر گذشت و این آمار همچنان در حال افزایش است. در کنار تعداد تلفات این جنگ پنج ساله، ده‌ها هزار زخمی نیز وجود دارد. بنا به گزارش سایت icasualties.org در این سال‌ها، بیش از چهل هزار سرباز ما با پروازهای امدادی از خاک عراق به سایر مناطق انتقال یافته‌اند. می‌توان حدس زد که آمار کل زخمی‌ها تا چه حد گسترده است. از سوی دیگر، آرتور بلانک معتقد است که سی درصد سربازان بازگشته از خاک عراق از اختلالات روانی پس از تروما (PTSD) رنج می‌برند.
توماس یانگ سربازی بود که در چهار آوریل ۲۰۰۴ میلادی در شهرک صدر زخمی شد و داستان زندگی وی به دنبال مصاحبه با فیل دوناهو کارگردان فیلم «آلن اسپیرو»، به تصویر کشیده شده است. در فیلم «پیکر جنگ»، سرباز رایت توضیح می‌دهد که تنها پس از پنج روز از ورودش به خاک عراق، به یک مأموریت نظامی اعزام می‌شود. بیست و پنج سرباز بر پشت یک کامیون دو و نیم تنی می‌نشینند که فاقد سقف و یا دیواره محافظ جانبی بوده است. افراد مسلح روی پشت ‌بام‌ها، همانند شکار مرغابی‌های گرفتار شده در یک بشکه، حتی نیازی به هدف‌گیری هم برای کشتار سربازان نداشتند.
در این فیلم مستند می‌توان شاهد مبارزه رایت با مشکلات زندگی‌ او بر روی ویلچر بود. او با روحیه‌ای در هم شکسته از همسرش جدا شده و اینک از فعالان انجمن کهنه ‌سربازان مخالف جنگ است. در این میان، استفاده کارگردان از چهره‌ای جنجالی و پرطرفدار برای مصاحبه با رایت، به این اثر جذابیت بیشتری داده است. چرا که دوناهو در آستانه جنگ عراق، به دلیل دعوت از کارشناسان ضد جنگ، از کار در شبکه MSNBC کنار گذاشته شده بود.
بوش و چنی که با افتخار صحبت از یک ارتش کاملاً داوطلب و آزادی ‌بخش می‌کنند، در برابر رنج‌های افرادی نظیر سرباز رایت چه دفاعی دارند؟
همان ‌طور که رایت هم در صحبت‌هایش بدان اشاره می‌کند، دولتمردان آمریکایی با سوء استفاده از احساسات وطن ‌دوستانه جوانان این کشور، سربازان خود را روانه مأموریت‌هایی بی ‌فایده و جاه‌ طلبانه می‌کنند.
در مجموع، ما در فیلم مستند «پیکر جنگ»، با هزینه‌های انسانی جنگ عراق آشنا می‌شویم. در یکی از تأثیر گذارترین صحنه‌های این اثر، رایت پس از ملاقات با سناتور کهنه کار، رابرت برد (که بیشترین رأی را در تاریخ سنا به خود اختصاص داده است)، با دلجویی سناتور برد و یادآوری این نکته که به جنگ عراق رأی منفی داده، رو به ‌رو می‌شود. وی می‌افزاید: «من از کاری که تو کرده‌ای، سپاسگزارم. تو یک مرد هستی و کار بزرگی را نیز انجام داده‌ای. تو برای کشورت کار بزرگی به انجام رسانده‌ای.» سرباز رایت در پاسخ به او چنین می‌گوید: «بله، همانند کاری که شما انجام دادید!»
منبع: www.Alternet.org
منبع:ماهنامه سیاحت غرب ،شماره ۶۴
مترجم:محسن داوری
Amy Goodman ،مدیر رادیوی خبری پر مخاطب Democracy Now در ایالات متحده


همچنین مشاهده کنید