چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

موتورها پیدایتان می‌کنند


موتورها پیدایتان می‌کنند
تعداد آمریکایی‌هایی که خود را در گوگل جست‌وجو می‌کنند و یا اصطلاحا خود را گوگل می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است. آمریکایی‌ها همچنین در مورد دوستان و همکاران خود در گوگل به جست‌وجو می‌پردازند.
دو سازمان تحقیقاتی Pew Internet و American Life Project اعلام کردند که ۴۷ درصد از کاربران اینترنت در ایالات متحده در گوگل یا سایر موتورهای جست‌وجوی اینترنتی، اطلاعاتی در مورد خودشان را جست‌وجو کرده‌اند.
این آمار بیش از دوبرابر کاربرانی است که در سال ۲۰۰۲ به جست‌وجوی اطلاعات مربوط به خود در اینترنت پرداختند.
مری مدن (Marry Madden)، متخصص تحقیقاتی ارشد موسسه Pew با شگفتی از آمار مذکور می‌گوید: درست است! این آمار از ۲۲ درصد به ۴۷ درصد رسیده و عملا بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است، اما این در حالی است که بسیاری از کاربران اینترنت، تا به حال حتی اسم خودشان را هم در یک موتور جست‌وجو تایپ نکرده‌اند. سطح آگاهی کاربران بدون شک بالا رفته است، اما نمی‌دانم آیا این درست است که پا به پای اطلاعاتی که خودمان از خود منتشر می‌کنیم یا دیگران در مورد ما بر جای می‌گذارند از همه آنها خبر داشته باشیم یا خیر؟
حدود ۶۰ درصد از کاربران اینترنت در تحقیقات مذکور عنوان کردند که از گسترش اطلاعات‌شان به صورت آنلاین نگرانی و مشکلی ندارند؛ اما دغدغه‌ اصلی آنها چگونگی به کار گرفته شدن این اطلاعات است. در میان طیف مختلف کاربران، افراد زیر ۵۰ سال با سطح سواد و درآمد بالا، بیش از سایر کاربران به جست‌وجوی خود در اینترنت تمایل نشان داده‌اند، یکی از دلایل آن این است که شغل این افراد به وجهه و اعتبار آنلاین خاصی نیاز دارد.
این در حالی است که طبق گزارش Pew، ۵۳ درصد از کاربران بزرگسال اینترنت اذعان کرده‌اند که در مورد اطلاعات شخصی دیگری به جست‌وجو پرداخته‌اند.
این در حالی است که شخصیت‌های برجسته مثل خوانندگان یا بازیگران جز کسانی به حساب نمی‌آیند که از طرف کاربران دیگر مورد جست‌وجو قرار گرفته‌اند.
جست‌وجوی این چنینی در بعضی از موارد به این دلیل است که کاربر ارتباط خود با فرد مورد جست‌وجو را از دست داده است. با وجود این، جست‌وجو برای یافتن اطلاعات دوستان، بستگان، هم شاگردی‌ها و همسایه‌ها به یک امر عادی تبدیل شده است.
با اینکه درآمار به دست آمده، مردها و زن‌ها در این زمینه تقریبا درصد یکسانی را تشکیل می‌دهند، به نظر می‌رسد زنان کمی بیش از مردان به پیدا کردن اطلاعات دوستان‌شان در اینترنت گرایش دارند.
اکثر این جست‌وجوها بی‌خطر و بی‌آزار است و تنها برای پیدا کردن اطلاعات فرد دیگر به کار می‌رود، اما یک سوم جست‌وجوهای صورت گرفته در مورد دیگران، به جست‌وجوی اطلاعات عمومی مثل آمار طلاق و یا ورشکستگی مربوط می‌شود. به همین نسبت، کاربران برای پیدا کردن عکس افراد دیگر نیز جست‌وجو کرده‌اند.
سه چهارم کاربرانی که خود را در اینترنت جست‌وجو کرده‌اند عنوان کرده‌اند که این کار را فقط یک یا دو بار انجام داده‌اند و تنها چهار درصد از کاربران اینترنت اذعان کردند که به نتیجه نامناسب و ناامیدکننده‌ای در جست‌وجوهای خود رسیده‌اند.
تحقیقات نشان می‌دهد که نوجوانان بیش‌تر از بزرگسالان نسبت به محدود کردن و دیده شدن اطلاعات‌شان در پاتوق‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مثل Facebook یا MySpace حساسیت دارند.مدن در این باره می‌گوید: نوجوانان با فناوری و برنامه‌های مختلف راحت‌تر کنار می‌آیند، اما در عین حال والدین آنها در مورد فعالیت آنها و چگونگی به اشتراک‌گذاری اطلاعات‌شان به آنها هشدار می‌دهند.
گفتنی است در تحقیقات مذکور که بین ۳۰ نوامبر تا سی‌ام دسامبر سال پیش از ۱۶۲۳ کاربر اینترنت و از طریق تلفن صورت گرفت، فقط سه درصد احتمال خطا وجود دارد.
با وجود تمامی جست‌وجوهای صورت گرفته، کاربران ظاهرا نسبت به دهه گذشته کمتر در خصوص محرمانگی اطلاعات خود حساسیت دارند و می‌توان گفت که مردم نسبت به گذشته نگرانی کمتری در مورد پخش و گسترش اطلاعات شخصی‌شان دارند و نتیجه‌گیری بهتر این است که مفهوم محرما نگی نسبت به قبل تغییر کرده است.
دانیل جی سولوو (Daniel J. Solove)، پروفسور حقوق دانشگاه واشنگتن می‌گوید: اینکه مردم در حال حاضر نسبت به عواقب شهرت آنلاین‌شان آگاهی ندارند یک واقعیت است.
تمامی این فناوری‌ها و امکانات نسبتا جدید است و در نتیجه مردم زیادی بدون اینکه آگاهی چندانی در مورد جنبه‌های منفی گسترش اطلاعات خود به صورت آنلاین داشته باشند به این کار می‌پردازند، در حالی که نمی‌دانند با گسترش اطلاعات‌شان در معرض چه آسیب‌های بزرگی قرار دارند.
وی می‌افزاید: پدیده محرمانگی رفته رفته به مساله مهمی تبدیل می‌شود و می‌توان گفت که دیگر چیزی تحت عنوان اطلاعات مخفی وجود ندارد. امروزه مردم خواستار امکانات مختلفی هستند و یکی از این امکانات، کنترل بر اطلاعات شخصی است.
در واقع می‌توان گفت که مردم با امر به اشتراک گذاری اطلاعات‌شان به صورت آنلاین مشکل چندانی ندارند، اما آنچه آنها را اذیت و نگران می‌کند، سوء استفاه یا استفاده‌های تجاری و تبلیغاتی از نام آنها است.
ترجمه: سعید شاهوی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید