جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اتفاقات آتی عرصه IT از دید گارتنر


اتفاقات آتی عرصه IT از دید گارتنر
مفهوم نرم‌افزار به عنوان یک خدمت، اولویت قرار‌دادن کاربر نهایی در استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزار و سبز بودن محصولات IT، مواردی هستند که در سال ۲۰۰۸، IT و تجارت جهان را متحول خواهند کرد.
موارد مذکور تنها بخشی از ۱۰۰ عنوانی است که گارتنر، شرکت تحقیقاتی اطلاعات و فناوری، برای سال میلادی جاری پیش‌بینی کرده است.
گارتنر در این پیش‌بینی‌ها، بر مباحثی تاکید کرده تا پیشگامان IT بیش‌تر به مساله اصلاح و بهبود محصولات خود بپردازند.
همچنین با توجه به کاهش توجه به حوزه سخت‌افزار، کارشناسان را به توجه بیش‌تر به این حوزه و سازگار کردن نرم‌افزار‌ها دعوت کرده است.
گارتنر که به طور سالانه اتفاقات دنیای IT را پیش‌بینی می‌کند، امسال ۱۰ مورد از این ۱۰۰ مورد را پیش‌بینی‌های قریب‌الوقوع و مهم برشمرده است.
البته این شرکت خاطرنشان کرده که این پیش‌بینی‌ها برگرفته از برخی روند‌ها و مراحل مختلف در خصوص ساخت و توسعه است که موارد گوناگون را در می‌گیرد و ممکن است وقوع آنها چندین سال طول بکشد.
در این گزارش به چندین مورد مهم این پیش‌بینی‌ها اشاره می‌کنیم:
● ادغام فناوری، یک امر کلیدی
گارتنر پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۱۱، میزان سهام شرکت اپل هم در ایالات متحده و هم در اروپای غربی دو برابر خواهد شد، این اتفاق به میزان بسیاری مدیون موفقیت اپل در ترکیب نرم‌افزارش با چندین محصول نظیر آیپاد و آیفون است.
چارلز اسمولدرز، مدیر بخش آمار مشتریان عرصه کامپیوتر در موسسه گارتنر می‌گوید: موفقیت اپل در ارایه محصولات مشتری پسند و همچنین توانایی این شرکت در ادغام محصولات کامپیوتری با دیگر محصولات، باعث بالا رفتن میزان سهام این شرکت خواهد شد.
وی می‌افزاید: من فکر می‌کنم در حالی که تمامی رقبای اپل به فکر ساخت محصولات پیش‌ پا‌ افتاده‌ای بودند، اپل ایده‌های جدید‌تری را در سر می‌پروراند.
اسمولدرز خاطرنشان می‌کند: میزان سهام شرکت اپل که هم‌اکنون با رشد ۳ یا ۴ درصدی همراه است، تا سال ۲۰۱۱ به ۶ تا ۷ درصد خواهد رسید.
وی می‌گوید: به عقیده من نگرانی‌هایی در این مورد نیز وجود خواهد داشت، ولی مقامات اپل باید نحوه ارسال کالا‌ها به مشتریان‌شان را کمی تغییر داده و هزینه ارسال آنها را بالاتر ببرند. اپل روش‌ جالبی برای ارسال محصولات به مشتریان دارد، به طوری که می‌توان گفت مشتریان با دیدن بسته محصولات به تلاش‌هایی که کارشناسان این شرکت در راه ساخت آنها انجام داده‌اند پی می‌برند و همچنین مجبور نیستند که برای کار کردن با آن زمان زیادی را صرف کنند. صنعت امروزی به دنبال مدل جدیدی برای ارایه و ارسال محصولات است. زمانی که شما یک تلویزیون خریداری می‌کنید به محض اینکه آن را از جعبه خارج می‌کنید می‌توانید روشن کرده و از آن استفاده کنید، در صورتی که صنعت کامپیوتر از این روش بسیار دور مانده است.
● نیازی به حمل لپ‌تاپ نیست
گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۱۲، تحولی در نوع مسافرت‌های تجاری پیش خواهد آمد، به نحوی که دیگر فعالان تجاری مجبور نیستند در حین مسافرت برای دسترسی به اطلاعات، لپ‌تاپ با خود حمل کنند.
تا سال ۲۰۱۲، نیمی از فعالان تجاری از طریق کامپیوتر‌های جیبی در هر مکانی می‌توانند به وب دسترسی پیدا کنند.
اسمولدرز در این مورد می‌گوید: با افزایش تعداد محصولات کوچک‌تر، دیگر مجبور نیستیم که لپ‌تاپ‌مان را با خود به هر جا حمل کنیم.
توجه و هوشیاری نسبت به تغییر بازار و مخصوصا روندی که محصولات به سمت کوچک‌تر شدن طی می‌کنند، یکی دیگر از عواملی است که به موفقیت اپل دامن می‌زند.
گارتنر در پیش‌بینی دیگری خاطرنشان می‌کند که تا سال ۲۰۱۲، ۸۰ درصد از تمامی نرم‌‌افزار‌های تجاری، به فناوری کد‌ باز، مجهز خواهند شد. البته این مفهومی است که به تازگی جهت کاهش قیمت محصولات مطرح شده است.
گارتنر با اشاره به اینکه تحول عظیمی در سیستم حقوق امتیاز دایمی و ثابت نگه‌ داشتن قیمت‌ها روی خواهد داد، اعلام کردکه یک سوم هزینه نرم‌افزار‌های کاربردی در امور تجاری به جای گرفتن حق امتیاز، صرف حق اشتراک سرویس می‌شود.
فیلیپ‌لی (Philip Leigh)، مدیر شرکت Inside Digital Media در این مورد می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی که گریبانگیر فروشنده‌های محصولات کاربردی است، آن است که اغلب اوقات زمانی که یک برنامه جدید روی کامپیوتر نصب می‌شود، برخی عملکرد‌های قدیمی کامپیوتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به نوعی آنها را در اجرای برنامه ناتوان می‌کند.
● یک دنیای IT سبز
پیش‌بینی‌های دیگر گارتنر مربوط به تغییر خط‌مشی شرکت‌ها برای تولید محصولاتی است که با محیط زیست سازگاری بیش‌تری دارند.
گارتنر ارزیابی می‌کند که تا سال دیگر، بیش از یک سوم پیشگامان IT، به ساخت محصولات سبز روی می‌آورند.
اسمولدرز می‌گوید: هرکسی می‌تواند پیش‌بینی کند، اما آنچه مهم است این است که ما با آگاهی به پیشینه و رشد روند بازار، به ارزیابی وضعیت آینده محصولات بپردازیم.
وی می‌افزاید: پنج سال، مدت زمان بسیاری است و این پیش‌بینی‌ها بر حسب روندی که بازار طی می‌کند و آنچه که کاربران احتیاج دارند انجام شده است، نکته‌ای که در زمانه ما مهم‌ترین مساله است.
گزارش : نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید