پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ویژگی های شخصیتی بوش در روابط قدرت


ویژگی های شخصیتی بوش در روابط قدرت
به نظر شما نتایج بررسی های روانشناسی شخصیت تا چه حد می تواند راهنمای ما برای شناخت افراد و پیش بینی عمکرد آنان باشد؟ یا نتایج چنین بررسی هایی تا چه حد در امر انتخاب افراد برای مقاصد مختلف قابل استناد است؟
سایت تیپولوژیک با استفاده از «آزمون سنجش تیپ شخصیت» MBTI به بررسی ویژگی های شخصیتی افراد مشهور در سراسر جهان پرداخته و آنها را در معرض قضاوت مردم قرار می دهد. MBTI در حال حاضر یکی از معتبرترین آزمون های روانشناسی برای سنجش تیپ شخصیتی افراد است که نتایج حاصل از آن تا حد زیادی دارای اعتبار است. این سایت با توجه به بررسی های صورت گرفته تیپ شخصیتی «جرج دبلیو بوش» را به شرح زیر معرفی کرده است؛ESTJ یا برون گرا، حسی، فکری، داوری کننده. مقاله حاضر اختصاصاً به تحلیل این تیپ شخصیتی پرداخته و به دنبال یافتن ردپای هریک از ویژگی های شخصیتی عنوان شده، در تصمیمات و اقدامات جرج بوش در طول دوران ریاست جمهوری اوست. شاید نتایج به دست آمده، در نهایت ما را به این سو رهنمون گرداند که بذل توجه به چنین بررسی هایی می تواند در جهت شناخت و کسب منافع بیشتر در ارتباط با این افراد راهگشا باشد.ویژگی های عمومی تیپ شخصیتی ESTJ (تیپ شخصیتی جرج دبلیو بوش)؛ افراد با این تیپ شخصیتی در انجام کارها عالی هستند. دوست دارند برنامه ها را اداره کنند و به اتفاق افتادن حوادث کمک کنند. این اشخاص، رفتاری مسوولانه داشته و نسبت به تعهدات خود بسیار پایبندند.
هوشیار و دوستدار ساختارند، جزئیات را به خاطر سپرده، آنها را سازماندهی کرده و برای رسیدن به موقع به برنامه هایشان تلاش می کنند. علاقه شدید به تصمیم گیری دارند. و اغلب اوقات تصمیمات خود را با توجه به تجربیات گذشته شان می گیرند. منطقی و عینی و تحلیلگر بوده و از قدرت استدلال خوبی بهره مندند. به ندرت تحت تاثیر چیزی جز منطق قرار می گیرند. برای چیزهایی که کاربرد عملی ندارد ارزشی قائل نیستند. آنها می دانند پیرامونشان چه اتفاقاتی می افتد و بیشتر به اینجا و اکنون توجه دارند. اگرچه در روابط خود ثابت قدم هستند ولی زندگی احساسی و اجتماعی آنها به اندازه سایر جنبه های زندگی برایشان مهم نیست. در داوری نسبت به دیگران راحت بوده و می توانند از نظم و انضباط فراوان برخوردار باشند. شناختن آنها اغلب آسان است زیرا آنچه را می بینید، همان هستند.
● نقاط قوت کاری این افراد شامل موارد زیر است؛
- توجه به نتایج، تعهدات و هدف های سازمانی
- میل به درست انجام دادن کارها و تبعیت از رویه ها و مقررات روزمره
- توانایی تشخیص اقدامات غیرمنطقی و ناکارآمد
- توانایی در تصمیم گیری های عینی و منطقی
- دارای احساس مسوولیت، اخلاق کاری روشن و عقل سلیم
● کاستی های شخصیتی
از آنجایی که افراد با این تیپ شخصیتی کدهای اخلاقی محکمی را برای خود و دیگران قائل هستند، وقتی می خواهند معیارهای خود را به دیگران تحمیل کنند، دیکتاتور به نظر می رسند. آنها تحلیلگرانی منطقی هستند و به این نکته توجه ندارند که تصمیمات آنها روی دیگران چه تاثیراتی برجای می گذارد. سرد و بی توجه به نظر می رسند. طبیعتاً انتقادگر بوده و معمولاً به اقدامات مثبت اطرافیان خود توجهی ندارند. گاه به قدری در برنامه های خود فرو می روند که به حرف های دیگران گوش نمی دهند و در این رهگذر چیزهای زیادی را از دست می دهند. آنها اغلب شتابزده نتیجه گیری کرده و بدون اطلاعات کافی قضاوت می کنند و تصمیم می گیرند. معمولاً تنها سیاه و سفید را می بینند یعنی همه چیز را یا فقط خوب یا فقط بد تصور می کنند. بیشتر با توجه به مغز خود با مسائل روبه رو شده و اعتنایی به مسائل احساسی و عاطفی ندارند. این اشخاص می توانند کاملاً سلطه جو و رئیس مآب باشند و به همین جهت بارها اتفاق می افتد که ناخواسته و بی آنکه متوجه باشند احساسات دیگران را جریحه دار می کنند.
● نقاط ضعف کاری این افراد شامل موارد زیر است؛
- ناشکیبایی با کسانی که مطابق رویه ها و مقررات کار نمی کنند یا جزئیات مهم را نادیده می انگارند.
- بی میلی در استفاده از نقطه نظرهای جدید و آزمون نشده
- داشتن مقاومت در برابر تغییر
- تحمل نکردن عدم کارایی یا فرآیندهای وقت گیر
- توجه به نیازهای موجود و بی توجهی به نیازهای آینده
- تمایل به نادیده انگاشتن اشخاص برای دستیابی به هدف خود
- ناتوانی در دیدن امکانات و احتمالات آتی
- نداشتن این حساسیت که دیگران چگونه تحت تاثیر سیاست ها و تصمیمات آنها قرار می گیرند.
- دشواری در گوش دادن به نظرات مخالف که باعث می شود بارها و بارها سخن دیگران را قطع کنند.
● جمع بندی و نتیجه گیری
حال با توجه به ویژگی های شخصیتی مطرح شده این سوالات ذهن را به خود مشغول می کند که؛
- اساساً تا چه حد تصمیمات و اقدامات جرج بوش برخاسته از ویژگی های شخصیتی او بوده است؟ یا به عبارت دیگر چگونه می توان با آگاهی از تیپ شخصیتی بوش، رفتارها و اقدامات او را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد؟
- اگر بوش از نظر شخصیتی انعطاف بیشتری داشت و برای احساسات مردم جهان بهای افزون تری قائل بود، آیا باز هم اقداماتی نظیر حمله به افغانستان و عراق در کارنامه ریاست جمهوری او مشاهده می شد؟
- اگر بوش از نتیجه گیری های فوری خودداری و تصمیم گیری را به زمانی موکول می کرد که اطلاعات کافی به دست می آورد، باز هم بدون در اختیار داشتن اطلاعات کافی به عراق حمله می کرد؟
- اگر بوش به این موضوع توجه می کرد تنها سیاه و سفید را نبیند، بلکه به سایه های خاکستری هم توجه داشته باشد، در عرصه ریاست جمهوری موفق تر نبود؟
- اگر بوش به تاثیر تصمیمات خود روی دیگران توجه داشت، اوضاع کنونی جهان و امریکا بهتر از این نبود؟
- و در نهایت تا چه حد نارضایتی از عملکرد بوش باعث شده تا مردم امریکا به مردی همچون اوباما که ویژگی های شخصیتی متفاوت با بوش دارد، گرایش پیدا کنند؟
نتایج این گونه بررسی ها نشان داده است هر انسانی از ویژگی های شخصیتی خاص و منحصر به فرد برخوردار است. و همین ویژگی های شخصیتی است که رفتار فرد را در برخورد با مسائل و رویدادهای زندگی پیش بینی می کند. در واقع این نتایج می تواند در درک و پیش بینی رفتار سیاستمداران برجسته جهان مورد بهره برداری قرار گیرد. آنچه در این رهگذر باید مورد توجه واقع شود، آگاهی از تیپ های شخصیتی مختلف و شناخت ویژگی های آنان است. بدون تردید پس از کسب این شناخت می توان به علل بسیاری از رفتارهای افراد پی برد و با تدبیر و درایت مشکلات احتمالی فراسوی آن را برطرف کرد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید