چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


رویکردها و تاکتیک‌ها در مذاکره


رویکردها و تاکتیک‌ها در مذاکره
در سال‌های اخیر مذاکره از عرصهٔ روابط صنعتی به صف مقدم مهارت‌های ضروری مدیریت تغییر مکان داده است. در دسته‌بندی نقش‌های مدیر که توسط هنری مینزبرگ انجام شده است. یکی از نقش‌های مدیران نقش تصمیم‌گیری می‌باشد و یکی از اجزاء این نقش، نقش مذاکره‌کننده است. مدیران مقدار زیادی از وقت خود را صرف مذاکره با دیگران می‌کنند، زیرا تنها آنان دارای دانش و اختیارات مورد نیاز این نقش هستند. گاهی مذاکره با سازمان‌های دیگر صورت می‌گیرد .
برای مثال رئیس یک سازمان باید با سازمان دیگر مذاکره کند و یا با عرضه‌کنندگان مواد اولیه قراردادی منعقد کند. مدیران همچنین در داخل سازمان مذاکراتی را اداره می‌کنند. افرادی که در یک سازمان به کار مشغولند، در مورد هدف‌ها و سایر امورات سازمان با یکدیگر توافق‌نظر کامل ندارند. مسائل حل نشده می‌تواند روحیه و بهره‌وری کارکنان را کاهش داده و حتی موجب شود که افراد شایسته از سازمان کناره‌گیری کنند. رفع مشکلات این چنین، نیاز به مهارت و تخصص خاص دارد کسی که در مذاکره دارای ضعف باشد ممکن است اوضاع را وخیم‌تر نماید.
منبع : حوزه معاونت تحقیقات و فناوری


همچنین مشاهده کنید