شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


شرکت های تجاری کوچک موجب پایداری بیشتر اقتصادهای محلی می شود


شرکت های تجاری کوچک موجب پایداری بیشتر اقتصادهای محلی می شود
سان فرانسیسکو[۱] -- هنگامی که گرگ هیگینز[۲] در سال ۱۹۹۴ رستورانی را در جنوب شهر پورتلند[۳] واقع در اورگان[۴] افتتاح کرد، کشاورزان محلی اغلب نمی توانستند مواد اولیه مورد نیاز وی را برای تهیه فهرست غذایی که از فرآورده های فصلی و محلی درست می شد، فراهم کنند. وی به America.gov گفت، "من اغلب دچار درد سرمی شدم چون مایل بودم از افراد زیادی خرید کنم."هیگینز و دیگر سر آشپزها به کمک یک دیگر تشکیلاتی بنام "پیوند میان سر آشپزها و مزرعه"[۵] به وجود آوردند که شبکه معامله ی بی واسطه ای بود که که امکان ارتباط مستقیم با کشاورزان را برای تنظیم دقیق مواد مورد نیاز در اختیار آنان می گذاشت.این پیوند در میان شمار روز افزونی از معاملات در سراسر آمریکا بر قرار است که حمایت از کسب و کارو جوامع محلی و همچنین محیط زیست را مورد تأکید قرار می دهد. آنها مایلند به عنوان "اقتصاد های معیشتی محلی"[۶] نامیده شوند زیرا آن گونه که گروه مستقر در سالت لیک سیتی[۷] معتقد است، هدف از فعالیت آنان بازگرداندن یا حفظ "حق انتخاب، احساس و شور و هیجان همسایگان محلی" است.
آیا بازهم کوچک بودن دلیل خوب و زیبا بودن است؟ مایکل شومن[۸] در کتاب "انقلاب بازارهای کوچک"[۹] چنین استدلال می کند که گرایش هایی نظیر افزایش قیمت های سوخت و حمل و نقل، تغییر در وضعیت آب و هوا، ناکارآمدی سیستم های توزیع و علاقه مشتریان برای بهره مندی از سرویس های خصوصی بیشتر به کسب و کارهای کوچکتر کمک خواهد کرد تا بتوانند با رقابت از سوی بنگاه های بین المللی و عمده فروشی های بزرگ زنجیره ای روبرو شوند. طرفداران روش نوین منطقه گرایی می گویند از طریق پیوستن به یک دیگر، کسب و کارهای کوچک می توانند با قدرت بازار بنگاه های بزرگ مقابله کنند. از آنجا که احتمال سرمایه گزاری شرکت های کوچک در اقتصاد محلی بیشتر از رقبای بزرگ آنهاست، کسب و کارهای محلی می توانند از طریق جلب شرکای محلی بیشتر، ایجاد فرصت های شغلی و پیشنهاد دستمزدهای عادلانه به کارکنان به توسعه جامعه خود کمک کنند. داد و ستد هایی که اقتصاد های معیشتی محلی را به وجود می آورند، ازمزارع محصولات کشاورزی طبیعی و مغازه هایی که توسط والدین اداره می شوند گرفته تا فعالیت های مستقل رسانه ای و تولیدی و طرح های تولید انرژی پاک، متغیرهستند. طبق اظهارات آن بارتز[۱۰]، مدیر اجرایی "ائتلاف شغلی برای حمایت از اقتصادهای معیشتی محلی"[۱۱] (BALLE)، که گروهی است با هدف حمایت از شبکه های کسب و کار محلی و مقر آن در سان فرانسیسکو است:
ـ برخی از این شبکه ها با سایر گروه های غیر انتفاعی و دولت های محلی در زمینه راهبردهای توسعه اقتصادی همکاری دارند، درحالی که سایرین بیشتر بر تلاش در زمینه بازاریابی و آموزش مشتری متمرکز اند. بسیاری از گروه های بر این عقیده اند که هدف از تلاش برای "اول (اقتصاد) محلی" ،افزایش خرید و فروش است. به عنوان مثال، در هفته منتهی به ۱۵ سپتامبر، "پیوند های پایدار"[۱۲] که مقر آن در منطقه وتکام[۱۳] واقع در ایالت واشنگتن است،[۱۴] از ساکنین محلی خواست از مواد غذایی تازه محلی استفاده کنند. سایر گروه ها بر ایجاد ارتباط نزدیکتر با تهیه کنندگان مواد سوختی جایگزین شونده و حفاظت از چشم انداز های طبیعی تأکید دارند. همه این گروه ها به اصولی نظیر پرداخت دستمزد عادلانه به کارکنان، صرفه جویی درمصرف انرژی و کاهش مواد زاید پایبند اند.
در طول چهار سال گذشته، اعضای BALLE از چند صد به تقریباً ۲۰.۰۰۰ گروه کاری که در حدود ۶۰ شبکه متمرکزمی باشند، افزایش یافته است. دان شافر[۱۵] که BALLE را تا سال ۲۰۰۷ اداره می کرد می گوید: نکته مهمتر رشد آگاهی بیشتر در مورد ارزش خرید مواد غذایی تولید شده در محل و اتکا به کسب و کارهایی است که صاحبانی محلی دارند تا از این طریق سایر نیازها نیز فراهم شود. وی به America.gov گفت: "مشتریان به طور کلی نه فقط از این طرز فکر حمایت می کنند بلکه با صرف دلارهای خود به نفع محصولات محلی رأی می دهند."هیگّینز گفت که در منطقه پورتلند، کشت محصولات محلی شدیداً تغییر کرده و سبب رشک و حسد مناطق دیگر شده است. وی افزود، "سر آشپزهایی که از سراسر جهان و دور و اطراف کشوربه این منطقه سفر می کنند، از دیدن کیفیت و تنوع محصولات حیرت می کنند."به سایر تلاش ها در این زمینه نیز توجه شده است. چندین شبکه به خاطر ابتکاراتی که در زمینه انرژی جایگزین شونده بکار برده اند ،جوایزی را از سازمان های فدرال در یافت کرده اند.
تجارت کردن یا تجارت نکردن؟ جیمز پست[۱۶] که استاد رشته مدیریت دردانشگاه بوستون[۱۷] است می گوید اقتصادهای معیشتی محلی به "درون مایه ای از ابتکارات اجتماعی بعمل آمده مربوط می شوند که در تاریخ آمریکا به خوبی آموزش داده شده اند."وی به America.gov گفت با در اختیار داشتن و حفاظت از دارایی های عمومی نظیر محیط زیست طبیعی و چشم انداز بکر، گروه های اقتصاد معیشتی سعی بر آن دارند تا فراسوی عملکرد ناقص بازار قدم بر دارند.
پست اظهار داشت شک و تردید در باره پیامد های جانبی جهانی شدن می تواند منطقه گرایی نوین را تا حدی تحت تأثیر قرار دهد. اما شافرتوضیح داد که ایده اقتصاد محلی تجارت بین المللی را نفی نمی کند.بارتز به America.gov گفت شبکه داد و ستد های محلی هیچ علاقه ای به انکار فرصت های توسعه در جوامع دیگر و در کشور هایی که بر صادرات متکی هستند ندارد.وی گفت، :چشم اندازما اقتصادی جهانی است که از بهم پیوستن افتصاد های معیشتی محلی به وجود آمده است."در یک چنین چشم اندازی، مردم و جوامع ابتدا از فرآورده ها و خدماتی که در سراسر مرز و بوم خودشان انجام می گیرد بهره مند می شوند تا در سراسر جهان. پست گفت در پشت این حرکت علاقه برای ایجاد محصولات و خدمات برای مردمی نهفته است که کارآفرینان محلی آنها را در محیطی که ارزش آن را می دانند و خواستار پایداری آن هستند، می شناسند و درک می کنند. وی گفت، "شما چیزی را که از ن?ر محلی پایدار است با چیزی که ممکن است از نظر جهانی کارآمد تر باشد اما تا حدی از ارتباطات انسانی دور شده است، جایگزین می کنید."
جودی ویکز[۱۸] که رستوران معروف "کافه سگ سفید"[۱۹] در فیلادلفیا[۲۰] را اداره می کند، معتقد است که مشتریان وی نه فقط به خاطر غذاهای تهیه شده از مواد طبیعی بلکه " به خاطر احساسی مشترک و داشتن فرصتی برای متحد شدن با چیزی بزرگتر از خودشان" به رستوران وی می روند.
آندرز زوانیکی
منبع : دفتر برنامه های اطلاعات بین المللی وابسته به وزارت امور خارجه ایالات متحده


همچنین مشاهده کنید