جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شستن یا نشستن،مسئله اینست!!


شستن یا نشستن،مسئله اینست!!
▪ آیا شستشوی ظروف در طی برنامه کوهنوردی واقعا" ضروری است؟
تمام غذاهایی که در طی مدت کوهنوردی صرف می کنید، به یک سوال ختم می شوند: آیا برای شستن آنها نیاز به جوشاندن آب می باشد یا صرفا" می توان پاکشان کرد؟ (یا لیسشان بزنید؟) قطعا" اینکه چگونه با این مسئله در منزل برخورد کنید، مشخص است. اما کمی چغر بودن گاهی مورد نیاز است. در تحقیقی که اخیرا" در مجله پزشکی محیط و Wilderness چاپ شده، اینگونه پیشنهاد می نماید که شستن دستها و وسایل آشپزی مهمتر از ضد عفونی آب جهت جلوگیری از عفونتهایی همچون میکروب ژیاردیا می باشد. اما در عین حال شستشو نیاز به زمان، انرژی و سوخت دارد و باعث ایجاد فاضلاب می شود. گاهی اوقات، ما به ته غشا گرفته ظرف نگاه می کنیم و از خود می پرسیم، آیا واقعا" نیازی به شستن این ظروف هست؟
۷۳ درصد از خوانندگان مجله، در نظرخواهی سایت مجله بک پکر جواب آری داده اند و ۲۷ درصد جواب نه!
ـ بله:
اسهال کوهستان بسیار شایع اما قابل پیشگیری است. بخصوص در گروههای بزرگی که افراد با هم غذا را و ظرف غذا را تقسیم می کنند و در عین حال میکروبها را! چون بیشتر مصدومان از راه دهان عفونت را می گیرند و بررسی ها نشان می دهند که باکتری ها بسرعت در ظروف کثیف رشد می کنند، شستشو برای بهداشت ضروری می باشد. از طریق تهیه آنچه فقط تناول می کنیم، از تبدیل شدن ظرف پخت و پزمان به ظرفی لای گرفته جلوگیری کنیم. سپس ظرفها را در آب بسیار داغ بسابید تا ویروسها و میکروبها از بین بروند. در صورت استفاده از صابون، اطمینان حاصل کنید که سازگار با محیط طبیعی است و برای آبکشی نهایی از آب جوش استفاده کنید. پسماندها را با آب بیشتری مخلوط کنید و در محیط بیشتری پخش نمایید. این کار به نظر خسته کننده می آید اما ژیاردیا هم همانقدر مشکل زاست.
میسی وایت ،مسئول هماهنگی برنامه های NOLS، مربی آموزش LNT
ـ نه:
من شبهای زیادی را در کوهستان تا رختخوابم در خانه، گذرانده ام. بنابراین سادگی سرلوحه کارهای من است. آخرین کاری که ممکن است انجام دهم، جوش آوردن آب جهت شستشوی ظروف است. در عوض روش تمیز کاری من خوردن مستقیم از داخل دیگ، لیسیدن آن و قاشقم و سپس آبکشی هردوی آنها با آب سرد و گذاشتن آنها در معرض هوا جهت خشک شدن است.
این باعث ذخیره وقت ، سوخت و وزن است و در طی ۲۰۰ شب در کوهستان هرگز مریض نشده ام! روز بعد در داخل همان ظرف جهت نوشیدنی گرم، آب را جوش می آورم که روشی است جهت از بین بردن تمام میکروبهایی که از شب گذشته روی ظرف مانده اند. گاهی اوقات قهوه ام طعم ماکارونی می دهد! اما بهر صورت زندگی در کوهستان اینگونه است.
ماخذ: مجله BACKPACKER ژوئن ۲۰۰۷
مترجم: سعید هاشمی نژاد
جانی مالوی ، نویسنده ۲۹ کتاب شامل Mensha Ridge Press ،مجموعه کوهپیمایی در شب و روز
منبع : هم طناب


همچنین مشاهده کنید