شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چشم انداز زندگی رویایی در سال ۲۰۰۸


چشم انداز زندگی رویایی در سال ۲۰۰۸
طی دهه‌های گذشته شاهد تحولات چشمگیری در دنیای فناوری بوده‌ایم که ظهور کامپیوترهای شخصی، شیوع بدافزارها و تولد پدیده جذابی به نام iPhone گوشه‌ای از آن به حساب می‌آید.
در این گزارش قصد داریم ده تحول فناورانه بزرگ را پیش‌بینی کنیم که احتمالا ایده و رویای شما هم بوده است.
۱) هوای ابری
یکی از پیش‌بینی‌های مهم برای ۱۰ سال آینده این است که هزینه تامین انرژی و فضای دنیای فناوری اطلاعات، این صنعت را به سوی استفاده از سرویس‌های ابری سوق خواهد داد.
عملکرد سیستم کامپیوتر ابری دقیقا مانند ساختار قدیمی کاربر و دستگاه است که مصرف کننده بدون توجه به چگونگی انجام گرفتن کار و جزییات آن، از سیستم مورد نظر خروجی دریافت می‌کند.
۲) حکومت انسان - ماشین‌ها
تا سال ۲۰۱۸ میلادی رابط کاربری «سایبرگ» (انسان – ماشین) همه جا را فرا می‌گیرد. در آن زمان مردم عینک‌ها و هدفون‌هایی را به چشم و گوش می‌زنند که تصویری روباتیک از دنیای اطراف را ارایه می‌کند.
علاوه بر این، مردم بسیاری از کارها را با فرمان‌های صوتی انجام خواهند داد و هیچ کس متوجه نخواهد شد که نیمی از جمعیت را انسان – ماشین‌ها تشکیل خواهند داد. اما با ظهور فناوری‌های جدید در نمایشگرها، نسل تازه‌ای از ویروس‌ها سربر خواهند آورد که بعضی از آنها ممکن است حکم مرگ و زندگی را داشته باشد. برای مثال صفحه نمایشی که جای شیشه عینک‌تان طراحی شده است، یک خیابان خلوت را نمایش می‌دهد، در حالی که همان خیابان پر از عابر و اتومبیل است.
۳) همه‌چیز درست کار می‌کند
کامپیوتر خانگی‌تان را روشن می‌کنید و ظرف چند ثانیه وارد سیستم عامل می‌شوید. بدون معطلی ایمیل‌تان را چک می‌کنید. دیگر از ساعت شنی خبری نخواهد بود. کامپیوترتان تمام کارها را بی‌وقفه و بدون لحظه‌ای توقف یا خطا انجام می‌دهد؛ این توصیفی از یک کاربری ساده در ده سال آینده است. رابط کاربری در آینده، هوشمند و زیبا خواهد بود و تمام امکانات ریز و درشت را برایتان مهیا خواهد کرد. اگر قرار باشد در ده سال آینده هم سیستم عامل ویندوز داشته باشیم، آن را ویندوز تخیلی می‌نامیم!
۴) هیچ راه فراری نیست
وانوار بوش (Vannevar Bush) در سال ۱۹۴۵ ایده‌ای به نام Memex را مطرح کرد که طی آن تمام اطلاعات زندگی یک فرد به وسیله این سیستم ذخیره می‌شد. اما در سال‌های آینده و با توسعه فناوری‌های تشخیص صدا و تصویر، قدرت کامپیوتر ابری و ذخیره بی‌وقفه اطلاعات، رویای Memex به حقیقت خواهد پیوست.
تصور کنید چقدر کارها آسان می‌شود زمانی که در یک جلسه، تمام نکات خود به خود یادداشت برداری می‌شود و یا هنگام تماشای آگهی‌ها دیگر نگران برداشتن شماره شرکت مورد نظر نخواهید بود.
۵) هوشمندها در صحنه
گوشی‌های هوشمند با گذشت زمان به ابزار دلخواه هر کس برای تماس، اتصال به اینترنت، تشخیص چهره، مکان‌یابی، ورودی صدا و تصویر و نمایشگرهای لمسی تبدیل خواهد شد. البته صفحه کلید کاملا حذف نمی‌شود اما احتمالا به یک رابط کاربری مجازی تبدیل خواهد شد. فرض کنید روی کیبوردی مجازی در وسط زمین و آسمان تایپ می‌کنید که عینک هوشمندتان آن را نمایش می‌دهد. همچنین سرعت اینترنت و قدرت پردازنده و گرافیک به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. علاوه بر این کاربران به ظرفیت نامحدودی برای ذخیره اطلاعات روی سرورهای ابری دسترسی خواهند داشت. با تمام این اوصاف، لپ‌تاپ‌ها به زودی از صحنه فناوری محو می‌شوند
۶) تولید بدون نیروی انسانی
ما در عصر حاضر به یک کارخانه کامل و تمام اتوماتیک نزدیک شده‌ایم که تنها اعضای زنده آن را یک انسان و یک سگ تشکیل می‌دهند. اما وظایف این دو هم ارتباطی به کارخانه ندارد، چون انسان باید سگ را غذا بدهد و حیوان هم باید جلوی انسان را بگیرد تا به چیزی دست نزند!
هم اکنون میزان تولید در دنیا در حال افزایش و استخدام نیروی انسانی در حال کاهش است. تا سال ۲۰۱۸ میلادی اتوماسیون تا جایی پیش خواهد رفت که کمتر کسی برای کار در کارخانه دستمزد دریافت خواهد کرد.
۷) تشخیص چهره
یک موتور جست‌وجوی تصویری رویای بسیاری از ما است. روزی خواهد رسید که قادر خواهید بود یک عکس را روی موتور جست‌وجو بارگذاری کنید تا اینترنت بگوید تصویر مورد نظر چیست و چه مشخصاتی دارد.
مثلا گل زیبایی می‌بینید، از آن عکس می‌گیرید و با جست‌وجو در اینترنت گونه آن گیاه را پیدا می‌کنید. همین‌طور می‌توانید مشخصات و اطلاعات مردم، اتومبیل‌ها، ساختمان‌ها و هر چیزی را که فکرش را بکنید به دست آورید.
۸) همه زیر نظرند
ظرف ده سال آینده نظارت و ردیابی دولتی شهروندان به حقیقت خواهد پیوست. عده‌ای از مردم برای امنیت بیش‌تر، تراشه‌های ردیاب در بدن خود خواهند کاشت و فناوری تشخیص چهره در هر خیابانی دیده خواهد شد.
۹) اتصال جاودانه
طی ده سال آتی، دیگر لازم نیست اتصال خود به اینترنت را دایما چک کنید تا بینید آنلاین هستید یا نه.
آینده پر از دستگاه‌های قابل حملی خواهد بود که همواره در حال دریافت اطلاعات هستند و شبکه‌هایی شبیه به جریان روان آب از آن پشتیبانی خواهد کرد.
از خبرها و نتایج مسابقات ورزشی گرفته تا کوچک‌ترین فعالیت دوستان در اینترنت، مطمئن باشید که هیچ گاه در گشت و گذار آنلاین‌تان وقفه ایجاد نخواهد شد.
۱۰) بهبود روابط اجتماعی
به لطف فناوری‌های پیشرفته، سال ۲۰۱۸ سال تقویت روابط اجتماعی خواهد بود. شما قادر خواهید بود با دوستانتان در هر نقطه دنیا گردهم آیید و صحبت کنید، عکس بگیرید و تصاویر ویدیویی را به اشتراک بگذارید.
همچنین می‌توانید به فهرست کارهای مهمانی آنلاین‌تان مراجعه کنید و خاطره یک روز خوب را زنده کنید. در آینده دیگر تفاوتی میان «دوست آنلاین» و «دوست واقعی» نخواهد بود. ولی با وجود تمام این تحولات چشمگیر و تاثیرگذار، جای یک سوال با قوت باقی است: آیا فناوری باعث انسجام ارتباطات انسانی و دوستی‌ها خواهد شد و یا آن را به مسیر دیگری سوق خواهد داد؟
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید