جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جلوه میراث فرهنگی ایرانی در فضای مجازی


جلوه میراث فرهنگی ایرانی در فضای مجازی
تبیین نقش ICT در حفظ و احیای هنرهای سنتی و توسعه صنایع دستی، شناخت فعالان IT بخش خصوصی در هنرهای سنتی صنایع دستی و موانع و راهکارهای بهره‌برداری از ICT در هنرهای سنتی و صنایع از اهداف این همایش است.نقش ICT در توسعه اقتصاد صنایع دستی همچون بازاریابی، پرداخت و شناخت فعالان بخش خصوصی و نیز آموزش، معرفی و توسعه فناوری‌های نوین از محورهای این همایش است.
● ICT و توسعه صنایع دستی
فریبرز انصافی، مدیر اجرایی همایش نقش ICT در حفظ و احیا صنایع دستی با اشاره به نقش مهم IT در توسعه این صنعت می‌گوید: با استفاده از ICT می‌توانیم با معرفی صنایع دستی و بازاریابی برای فروش این محصولات، از صنایع دستی به عنوان جاذبه‌ای برای گردشگری بهره‌ور شویم.
وی می‌افزاید: بر اساس محورهای همایش، مقالاتی به دبیرخانه همایش فرستاده شده و توسط یک تیم کارشناسی بررسی و مقالات برتر معرفی شده‌اند. وی می‌افزاید: با توجه به اینکه تا به حال همایشی در این زمینه نداشته‌ایم نتیجه برگزاری این همایش می‌تواند به نقش هرچه بیش‌تر IT در توسعه صنایع دستی کمک کند.حمید ضرغام، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک صنعت در حال توسعه و پیشرفت، نقش فوق‌العاده‌ای در توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی و حتی سیاسی کشورهای مختلف جهان و نیز ایران دارد، در نتیجه بهره‌وری از IT در بخش گردشگری و صنایع دستی می‌تواند به رشد ایران در فضای مجازی کمک کند.
امیر رضا خادم، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر نقش موثر IT می‌گوید: استفاده از ICT نیازمند یک برنامه منسجم و هدفدار است که باید با نگاه کاملا تخصصی و توسط کارشناسان صورت بگیرد.
خادم می‌افزاید: استفاده از ICT یکی از راه‌های موثر برای ورود هرچه بیش‌تر به فضای مجازی است و لازمه تحقق این امر داشتن یک نگاه کاملا استراتژیک است.مهرداد احمد امیر آقایی، مدیر کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به نقش آموزشی صنایع دستی می‌گوید: برای بخش آموزش، توسعه و ترویج نیازمند تعریف مشخصی از این حوزه هستیم که امروزه با استفاده از فناوری اطلاعات و نیز از طریق لوح‌های فشرده مولتی مدیا می‌توانیم به راحتی زمینه‌های آموزش صنایع دستی را به دست آوریم.
● توسعه اقتصادی با اهرم فناوری اطلاعات
با استفاده از ICT می‌توانیم ارتباطی مناسب بین سازمان‌های موثر خصوصا در امر صادرات صنایع دستی برقرار کنیم.
مدیر اجرایی همایش می‌گوید: هم اکنون خرید و فروش در دنیا به صورت اینترنتی انجام می‌شود. حال اگر ما نیز بتوانیم این صنعت را با استفاده از ICT به عرصه جهانی وارد کنیم گامی اساسی در این مسیر برداشته‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: کشور ما دارای سرمایه‌های ارزشمندی همچون صنایع دستی است و با توجه به این موضوع پتانسیل آن را دارد که در جذب مشتری موفق باشد و به پیشرفت دست یابد.
به گفته منیرسادات دست سری، مشاور IT معاونت هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، توسعه اقتصادی بدون نگاه به زیر ساخت ارتباطی و اطلاع‌رسانی در صنایع دستی نه تنها نگاه کاملی نخواهد بود بلکه در برخی موارد نبود این اطلاعات و ارتباطات موجب ایجاد نقص کلی در توسعه اقتصادی صنایع دستی خواهد شد.
دست سری می‌افزاید: به منظور توسعه اقتصادی ضمن ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی، شناخت صنعت‌گران و تولیدکنندگان و ایجاد حلقه‌های ارتباطی مناسب بین گروه یاد شده و بازار هدف در داخل کشور و خارج آن ضروری است.
● جهانی شدن دست سازهای ایرانی
صنعت ICT امروزه افق‌های نوینی در کسب و کار و اشتغال‌زایی مولد ایجاد کرده که تمامی این موارد در توسعه پایدار دهکده جهانی نقش مهمی ایفا می‌کند.
اسرافیل شفیع‌زاده، کارشناس اقتصاد معتقد است: با استفاده از فناوری اطلاعات ساز و کارهای ورود به بازارهای جهانی شکل جدیدی پیدا می‌کند و توسعه حوزه صنایع دستی سبب توانمندسازی جوامع کوچک در کشور می‌شود و نیز توسعه روستایی و مشاغل مرتبط با صنایع دستی را به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور می‌شود: گسترش فعالیت‌های مرتبط با تولید صنایع‌دستی که در نوع خود فعالیت فرهنگی محسوب می‌شود چنانچه به IT متکی باشد می‌تواند راهکارهای جدید فرهنگی به وجود آورد که به سبب آن سطح آگاهی شهروندان دیگر کشورها نسبت به جامعه ایران افزایش یابد.
شفیع‌زاده بر لزوم برگزاری نمایشگاه‌های مجازی به منظور فروش و معرفی صنایع دستی اشاره می‌کند و می‌گوید: به این ترتیب علاقه‌مندان می‌توانند در سراسر دنیا نسبت به خرید این کالای فرهنگی که محصول کار هنرمندان ایرانی است اقدام کنند.محمدرضا عابدی، مدیر کل دفتر تولید و بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌گوید: با پیشرفت فناوری‌های نوین اطلاعات، ارتباطات تمام حوزه‌ها اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متاثر از این موضوع شده است. با این اوصاف اداره برنامه‌ریزی و بودجه تحول اداری سازمان بر آن شد تا به منظور استفاده از ICT در حفظ و احیا و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی این همایش را برگزار کند.
عابدی ادامه می‌دهد: این همایش از جنبه‌های بازرگانی، بازاریابی، فروش و معرفی صنایع دستی به جهانیان نقش به سزایی دارد و به شناسایی ساز و کارهای این حوزه می‌پردازد.
● حمایت از بخش خصوصی
با برگزاری همایش نقش ICT در حفظ و احیا و توسعه صنایع دستی بخش‌های دولتی می‌توانند به شناسایی فعالیت بخش خصوصی بپردازند و پیمانکارهای خود را پیدا کنند.
غلامحسین گندمکار، رییس دبیرخانه این همایش با اشاره به اینکه این همایش باعث فعال‌تر شدن بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی می‌شود، می‌گوید: از کلیه بانک‌های خصوصی، شرکت‌های بیمه و سایر بخش‌های مرتبط با صنایع برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آمده است.
به گفته مشاور IT معاونت هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در حال حاضر تعداد شرکت‌های خصوصی که در این زمینه فعالیت دارند بسیار محدود است و اگر هم این شرکت‌ها عملیاتی شده‌اند بیش از اینکه از تکنولوژی نوین در جهت بهبود ساختار زیربنایی صنایع دستی توجه کنند فقط متوجه اقتصاد آن بوده‌اند.
وی می‌افزاید: در حالی که برگزاری این همایش حرکتی است در جهت آشنایی بخش خصوصی با سایر جنبه‌های صنایع دستی از جمله آموزش، ترویج و همچنین حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی.
وی یادآور می‌شود: این همایش فرصت مناسبی است برای معرفی افرادی که در دو زمینه IT و صنایع دستی تخصصی دارند و فعالیت می‌کنند.
وی در مورد اهداف مورد نظر همایش می‌گوید: بزرگ‌ترین هدف، شناسایی فعالان این عرصه است و همچنین قصد داریم با در نظر گرفتن IT به عنوان زیرساخت در جهت رشد و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی گام برداریم و امکان حمایت از بخش خصوصی فعال در این حوزه را افزایش دهیم.
انصافی با بیان این مطلب که فناوری اطلاعات مقوله‌ای است الکترونیکی و کاملا متضاد با صنایع دستی، لذا گردهم آوردن این دو مقوله دشواری‌هایی را پیش رو خواهد داشت.
گزارش : سیما میدانی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید