جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دنیای فناوری اطلاعات دیگر جای زندگی نیست


دنیای فناوری اطلاعات دیگر جای زندگی نیست
مشکلات کامپیوتری امروز را می‌توان به صورتی جالب به صنعت خودرو نمونه‌سازی کرد. حال فرض کنید اگر شما صاحب یک خودرو باشید و چنین بلا‌هایی سرتان بیاید چه حال و روزی خواهید داشت، در حالی که به عنوان یک کاربر کامپیوتر به سادگی با این مشکلات کنار می‌آیید.
فرض کنید راننده‌ای هستید که خودروتان دوبار در روز، کاملا بی‌دلیل، از کار می‌افتد، هر وقت خط‌کشی خیابان‌ها را تجدید می‌کنند مجبور می‌شوید خودروتان را عوض کنید، در این شرایط چه بر سر صنعت خودرو می‌‌آورید؟
یا اینکه خودروتان بی‌دلیل وسط آزاد‌راه از کار بیفتد، آیا موضوع را قبول می‌کنید، خیلی‌ساده دوباره آن را روشن (Restart) می‌کنید و به راه ادامه می‌دهید؟
درمانگران تا پیش از این با بیماری خاصی به نام «جنون جاده» مواجه بودند اما مدتی است که «جنون کامپیوتر» «هم موضوعی مطرح است.در حال حاضر حدود دو هزار مورد دادخواهی علیه شرکت دل، سازنده کامپیوتر به دادستانی کل ایالت نیویورک ارجاع شده و این مساله باعث شده یکی از قاضی‌های ایالتی دستور ارایه جزییات خرید و فروش از سوی خرده‌فروشان کامپیوتری را بدهد.در این میان حتی Xbox ۳۶۰ نیز از دید منتقدان در امان نمانده و شکایت‌های بسیاری از این کنسول بازی به دلیل مشکلات سخت افزار عدیده‌ای که دارد به «اداره تجارت عادلانه» گزارش شده است.
اگر شما هم یکی از کسانی هستید که با مشکلات و نقایص Xbox ۳۶۰، سیستم‌عامل نسبتا جدید ویستا و لپ‌تاپ‌های شرکت دل دست و پنجه نرم‌ می‌کنید، حتما سری به رابرت سویات (Robert Swiatek) مشاور نرم‌افزار کامپیوتر شرکت Amherst که سال‌ها است در شرکت‌های محلی مهم و حتی بین‌المللی به این کار مشغول است، بزنید.
سویاتک مدت‌ها است در شرکت‌های بزرگی همچون Blue Shield/ Blue Cross، به تعمیر کامپیوتر می‌پردازد یا در شرکت‌هایی نظیر Citibank به کشف خطا‌های برنامه‌نویسی کمک می‌کند و با شرکت‌هایی از Nestle Foods گرفته تا Sea World مشاوره کامپیوتری می‌دهد.سویاتک در حال حاضر خواستار تحولی در صنعت فناوری است. وی سیستم‌های بسیاری را آنالیز کرده و برنامه‌های کامپیوتری زیادی را نیز به زبان‌های مختلفی نوشته است. او حتی روی پردازنده‌های مرکزی کامپیوتر و ریز‌کامپیوتر‌ها و میکروکامپیوتر‌ها نیز کار کرده است.اما با وجود همه این تلاش‌ها، سویاتک می‌گوید که به تعمیر نقایص کامپیوتر‌های شخصی و اینترنت ادامه می‌دهد.
او که دارای مدرک فوق‌ لیسانس در رشته علوم کامپیوتری از دانشگاه ایالتی بنینگام و مدرک فوق لیسانس ریاضیات از دانشگاه بوفالو است، می‌گوید: فناوری نیازمند یک تحول عظیم است!وی می‌افزاید: اول از هر چیز باید فناوری به یک ابزار مناسب برای کاربر (user friendly) تبدیل شود.
سویاتک می‌گوید: نمی‌توانم درک کنم که چگونه برنامه‌نویسی که کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد و محصولش با نقایص عدیده‌ای همراه است،‌ حقوق‌اش را با خیال راحت قبول می‌کند.وی می‌گوید: برخی از مردم این موارد را چالش می‌نامند اما به نظر من همه اینها نقص (bug) هستند.وی می‌افزاید: زمان آن است که با برخی نو‌آوری‌ها همراه شویم و به دور از اینکه چند سالمان است و با چشم‌پوشی از نقایص و restart‌های پی در پی، از جایگزینی فناوری‌های جدید به جای ماوس و ویندوز استقبال کنیم.
سویاتک در یکی از مقالات جدید خود با اشاره به یک رابطه فانتزی میان یک غول فناوری و یک نماینده شرکت خودرو به مقایسه صنعت کامپیوتر و اتومبیل پرداخته است.
وی می‌گوید: فرض کنید به عنوان یک راننده با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنید؛ مثلا:
- بدون هیچ دلیل، اتومبیل‌تان دوبار در روز خراب می‌شود
- هر زمانی که خیابان‌ها را خط‌کشی دوباره می‌کنند به معنی آن است که باید مدل ماشین خود را بالا ببرید
- گاه و بیگاه خودروی‌تان در اتوبان از کار می‌افتد و شما باید دوباره آن را روش کنید و به راه خود ادامه دهید
- قبل از اینکه شروع به رانندگی کنید، سیستم کیسه هوا از شما می‌پرسد «مطمئنید»؟وی در ادامه می‌گوید: یا اینکه هر وقت که مدل جدیدی از خودرو وارد بازار شود، خریداران مجبور باشند که اول نحوه رانندگی با آن را بیاموزند زیرا سیستم راه‌اندازی آن با اتومبیل‌های قبلی متفاوت است.یا اینکه یک شرکت خودرو‌سازی اعلام می‌کنند که اتومبیلی ساخته که با انرژی خورشید کار می‌کند، ۵ برابر سریع‌تر از اتومبیل‌های قبلی است و کنترل آن دو برابر راحت‌تر از مدل‌های پیشین است، اما عملا می‌بینید که تنها در ۵ درصد از جاده‌ها این قابلیت‌ها را دارد. در این شرایط چه می‌کنید؟اسپم (هرزنامه) مشکل دیگر صنعت فناوری اطلاعات است که سویاتک آن را مثال می‌زند و می‌گوید: واقعا نمی‌شود مشکل هرزنامه را حل کرد، مثلا با کمی اجبار یا سیاست‌گذاری؟ وی توضیح می‌دهد: به عقیده من مشکل اینجاست که اگر جاسوس افزار‌ها یا ویروس‌ها نباشند عده‌ای شغل‌شان را از دست می‌دهند. در صورتی که باید دید ما در فناوری متحول شود. می‌شود شغل‌های دیگری ایجاد کنیم و این مشکل را کاملا حل کنیم. این طوری کاربران هم ممنون خواهند شد.
- سویاتک بر این باور است که همان‌طور که عادات و رفتار‌های مناسبی در زمینه استفاده از تلفن همراه وجود دارد، باید کاربران کامپیوتری نیز مسوولیت‌پذیری بیش‌تری از خود نشان دهند.
وی برخی عادات مناسب ایمیلی را توصیه می‌کند که عبارتند ‌از:
- اگر قصد فرستادن جوک یا یک مطلب بامزه را دارید، قبل از ارسال آن مطمئن شوید که واقعا خنده‌دار باشد، نژادپرستانه یا بی‌ادبانه نباشد
- هر طرحی را برای ایمیل خود انتخاب نکنید
- هیچ وقت ایمیل را بدون نوشتن موضوع برای کسی نفرستید
سویاتک می‌گوید: اگر قصد چک کردن صندوق ایمیل‌تان را ندارید، چرا یک آدرس ایمیلی برای خود درست کرده‌اید؟
سویاتک می‌گوید: دنیای فناوری اطلاعات می‌تواند دنیایی بهتر برای زندگی باشد، دنیایی که فقط مسوولیت‌پذیری همگان کلید ورود به آن است و در این دنیا از جنون کامپیوتری نباید اثری باقی بماند.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید