شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بیابان‌های داغ مصر، تشنه فناوری‌اند


بیابان‌های داغ مصر، تشنه فناوری‌اند
مصر، همواره سرزمینی ناشناخته‌ها بوده و درباره آن بزرگنمایی‌های فراوانی شده است؛ اهرام اسرار آمیز، بیابان‌هایی که تا چشم کار می‌کند کشیده شده‌اند و... اما تشنگی و اشتیاق وافر مردم این کشور برای فناوری‌های نو، دیگر بزرگنمایی نیست. این موضوع در جریان مجمع سالانه ویکی پدیا (ویکی مانیا) بیش‌تر به چشم آمد؛ جایی که تمامی ۷۰ – ۶۰ جوان مصری که برای کمک به توسعه ویکی پدیا پیشگام شده بودند، همگی کاربر Facebook بودند.
یحیی حسن، دانشجوی ۱۸ ساله رشته پزشکی در شهر تانتای مصر می‌گوید: Facebook یک روش لذت بخش برای در دسترس بودن و تعامل با دوستان است.
وی می‌افزاید: بسیاری از دوستان من معتاد به فضای Facebook هستند و همیشه در حال به روز کردن مطلب و عکس‌های خود در صفحات مربوط به این شبکه اجتماعی‌اند.
احمد بلال، دانشجوی ۲۳ ساله دارو‌شناسی از قاهره نیز که در این سمینار شرکت کرده بود، گفت: برای مصری‌ها، گرفتن ویزا برای سفر به کشور‌های دیگر بسیار مشکل و طاقت‌‌فرسا است. شما برای ورود به هر کشور نیاز به ویزا دارید، در حالی که Facebook یا ویکی پدیا، ما را به راحتی به دنیای خارج پیوند می‌دهد.
در بهار گذشته، با افزایش قیمت مواد غذایی، اعتصابات گسترده‌ای علیه دولت حسنی مبارک، رییس جمهور مصر، شکل گرفت. این تب تند سیاسی محیط Facebook را نیز فرا گرفت و در همین مدت زمان تعداد اعضای مصری این شبکه اجتماعی به ۷۵ هزار نفر رسید. جنبش Facebook با شورش کارگران صنف نساجی همراه شد که البته این جنبش مجازی پاسخ تند دولت را به دنبال داشت. یکی از سازمان دهندگان جنبش‌های Facebook، اسری عبد‌الفتاح، ۲۷ ساله و ناظر منابع حقوق بشر بود که در ماه آوریل سال گذشته دستگیر شد.
اعضای Facebook برای آزادی اسری، یک گروه تشکیل دادند که ۱۰‌ها هزار نفر در آن عضو شدند.
البته تلاش‌های این گروه تا ماه مه نتیجه نداد، اما در نهایت دولت پس از مدتی زیر بار رفت.
جوانان مصری که در سمینار ویکی مانیا شرکت کرده‌ بودند، بی‌پروا در مورد وقایع اخیر کشورشان صحبت می‌کردند. برخی از آنها گفتند که در این گیرودار تنها از این می‌ترسند که مبادا Facebook در مصر مسدود شود اما به عقیده کریم محمد، دانشجوی مهندسی در اسکندریه، این اقدام غیر ممکن است!
تمامی این رویداد‌ها، حاکی از شوق و شور برای راه‌اندازی یک ویکی پدیای عربی زبان در میان افراد جوان مصری و ایجاد مقالات به زبان رسمی آنها است.
در میان همه شرکت‌کنندگان عربی که با مهارت‌ها و تخصص‌های مختلفی نظیر علوم کامپیوتر، پزشکی، مهندسی و معماری در این سمینار شرکت کرده بودند، شکل غم‌انگیز ویکی پدیای عربی زبان، موجبات ملال خاطر و تکدر آنها را فراهم آورده بود و همه آنها از این موضوع احساس ناراحتی می‌کردند. در ویکی پدیای عربی تنها ۶۵ هزار مقاله وجود دارد که در میان ویکی پدیا‌های دیگر با زبان‌های خاص دیگر، در رده ۲۹ قرار گرفته است.
از میان مشکلات و معضلات دیگری که در زمینه پیوند مصری‌ها به فناوری‌های مدرن گریبانگیر آنها شده، می‌توان به این نکته اشاره کرد که تنها ۱۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیون نفری مصر اینترنت را می‌شناسند و فکر اتصال به اینترنت را در سر می‌پرورانند، زیرا تنها این تعداد هستند که با زبان انگلیسی آشنایی دارند و این روش ارتباطاتی را ترجیح می‌دهند.
در ایالات متحده و برخی کشور‌های دیگر، نوشتن مقالات و ایجاد مدخل در ویکی پدیا به سرعت انجام گرفته و اکثرا به تفریح و سرگرمی تبدیل شده است.
حتی در برخی دانشگاه‌ها در این کشور‌ها، تصحیح مطلب و ایجاد مدخل‌های درست، یکی از تکالیف دانشجویان به شمار می‌رود.
محمد ابراهیم ۲۲ ساله شخصی که در اسکندریه به دنیا آمده و در رشته معماری تحصیل کرده، می‌گوید: توسعه دانش رایگان در این کشور از هر چیز دیگری مهم‌تر است.
وی می‌افزاید: شکاف میان دنیای عرب و دنیای غرب به دلیل ثروت و مسایل سیاسی نیست. این شکاف به خاطر تفاوت سطح دانش این دو دنیا است.
وی عنوان می‌کند که مثال‌های زیادی می‌توان آورد که نشان می‌دهد مصری‌هایی که برای تحصیل به اروپا یا ایالات متحده رفته‌اند و موفق هم بوده‌اند پس اگر افراد به منابع‌ دانش مشابهی دسترسی پیدا کنند، به همان میزان موفقیت کسب می‌کنند.
احمد تنتاوی، مدیر فنی IBM در خاورمیانه می‌گوید: محتوا‌های عربی بسیار کم است و از سوی دیگر دانش اندک زبان انگلیسی موجب شده که کاربری اینترنت رشد نکند.
اسماعیل سراج‌الدین، مدیر کتابخانه مجازی اسکندریه نیز که یک مجموعه دیجیتال از کتاب‌های خطی و باستانی است، می‌گوید: ویکی پدیا می‌تواند جای خالی یک دایره‌‌المعارف به روز و قابل اعتماد مانند نسخه عربی دایره المعارف بریتانیا را پر کند.
گزارش: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید