شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آسیکلوویر علیه ویروسها


آسیکلوویر علیه ویروسها
«آسیکلوویر» یک داروی ضدویروسی رایج است. از این دارو برای جلوگیری و درمان عفونتهای ویروسی نظیر هرپس سیمپلکس و هرپس ژینتالیس و درمان آبله مرغان استفاده می شود.اگر برای جلوگیری از تبخال راجعه استفاده شود، آسیکلوویر باید به محض اینکه احساس گزگز یا سوزش (که اولین علامت عود مجدد است ) آغاز شد مورد استفاده قرار گیرد.
در مورد آبله مرغان چنانچه درمان طی ۲۴ ساعت اول از شروع پیدایش بثورات جلدی آغاز شود بیشترین تأثیر را خواهد داشت. «زویراکس» نام تجاری «آسیکلوویر» است.
● چگونگی مصرف دارو وکپسول
قرص و سوسپانسیون خوراکی آسیکلوویر را می توان با غذا مصرف کرد. دارو در هر نوبت باید با یک لیوان آب مصرف شود. بهتر است برای حفظ یک سطح ثابت دارو در خون، آسیکلوویر در فواصل یکسان طی شبانه روز مصرف شود. آسیکلوویر معمولاً هر ۴ ساعت، ۵ بار در روز تجویز می شود.
برنامه زمانی مصرف دارو می تواند ۶ صبح، ۱۰ صبح، ۲ بعدازظهر و ۶ عصر و ۱۰ شب باشد. اگر این برنامه با برنامه کاری یا خواب شما تداخل می کند از پزشکتان بخواهید در تعیین یک برنامه دارویی که برای شما مناسب تر بوده و در عین حال اهداف درمانی را برآورده سازد، به شما کمک کند.
بسیار مهم است دارو سر وقت و به مقدار تجویز شده کامل مصرف شود، حتی اگر احساس می کنید حالتان بهتر شده است.اگر پیش از مصرف کامل دارویتان آن را قطع کنید، ممکن است دوباره علایم بیماری ظاهر شود.
پیش از مصرف سوسپانسیون خوراکی، شیشه را به خوبی تکان دهید و از وسیله ای اندازه گیری همراه دارو برای تعیین مقدار مصرفی در هر نوبت استفاده کنید.اگر یک نوبت را فراموش کردید، پس از به یاد آوردن بی درنگ آن را مصرف کنید. البته اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی رسیده است، نوبت قبلی را رها کرده به برنامه دارویی خود برگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
● موارد احتیاط
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف آسیکلوویر پزشکتان را مطلع سازید:
▪ حساسیت نسبت به آسیکلوویر یا گان سیکلوویر
▪ بارداری یا شیردهی.
▪ در حال مصرف دیگر داروها، بویژه آنهایی که ممکن است برای کلیه ها مضر باشند، مثل مقادیر بالای استامینوفن تیلنول، داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی (NSAID) مثل ایبوپروفن، سیکلوسپورین، فوسکارنت، لیتیم، ریفامپین، سولفونامیدها و تتراسایکلین ها.
▪ دارای سابقه یا دچار دهیدارتاسیون (کاهش آب بدن ) یا بیماری کلیوی هستید.
● در هنگام مصرف آسیکلوویر توصیه می شود:
▪ دوره درمان با آسیکلوویر را به طور کامل طی کنید تا عفونت در بدنتان درمان شده، از عود بیماری جلوگیری گردد؛ حتی اگر احساس بهبود می کنید.
▪ اگر خانمی هستید که به علت هرپس ژینتالیس (تبخال در ناحیه تناسلی ) آسیکلوویر مصرف می کنید، هر ساله یک آزمون گستره «پاپانیکولا» (پاپ ) انجام دهید؛ زیرا این عفونت با افزایش احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم همراه است.منطقه مبتلا را تا آنجا که می توانید تمیز و خشک نگاه دارید. لباس زیر گشادتری بپوشید تا ضایعات آزرده نشوند.
آسیکلوویر را دور از دسترس کودکان و دور از حرارت، نور مستقیم و جای مرطوب نگاه دارید (در این شرایط آسیکلوویر فاسد می شود).
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید