شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چشم‌امید سیلیکون ولی به رییس جمهور فناور


چشم‌امید سیلیکون ولی به رییس جمهور فناور
● باراک اوباما قصد دارد نخستین CTO آمریکا را منصوب کند.
سیلیکون ولی، به باراک اوباما به عنوان نخستین «رییس‌ جمهور فناور» آمریکا و پرچمدار آزادی و نوآوری در اینترنت چشم دوخته است.
پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه تنها از این جهت که وی اولین رییس‌جمهور سیاه پوست در آمریکا است اهمیت دارد، بلکه این مرد اولین سیاستمدار دوستدار فناوری این کشور نیز محسوب می‌شود.
راب اندلر، تحلیلگر گروه تحقیقاتی اندلر در سیلیکون ولی می‌گوید: اوباما فناوری دوست است و یکی از دلایل عمده آن را می‌توان در نحوه استفاده وی از فناوری‌‌ها به ویژه‌ اینترنت دید. این‌ها مسایلی است که وی را به یک «رییس‌جمهور فناور» تبدیل می‌کند.
شاید همین فعالیت‌های موثر و قوی باراک اوباما در اینترنت نیز عامل اصلی محبوبیت وی شده است.
براساس گزارش مرکز Responsive Politics، شرکت‌های پیشگام فناوری در سیلیکون ولی، کمک مالی که در انتخابات ریاست جمهوری به حزب دموکرات و اوباما کرده‌ بودند، پنج برابر کمکی بود که برای کاندیدا‌توری رقیب وی، یعنی جان مک‌کین و حزب جمهوریخواه انجام داده بودند. مرکز تحقیقاتی Election Day نیز اعلام کرده که ۹۱ درصد از شرکت‌های فناوری سیلیکون ولی و کارمندان آنها از اوباما حمایت کرده و به وی رای دادند.
اندلر می‌گوید: سیلیکون‌ولی سرمایه چندین میلیون دلاری، صرف اوباما کرده است و از نظر شرکت‌های فناوری، اوباما رییس جمهور دلخواه و محبوب آنها است.
● موضع اوباما درباره بی‌طرفی اینترنت
اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی خود در یک کلیپ ویدیویی در «AtGoogle Talk» در یوتیوب، عهد کرد که از بی‌طرفی اینترنت دفاع کرده و دسترسی به اینترنت پهن‌باند را برای همه شهروندان این کشور میسر سازد.
اوباما در حین چت با اریک اشمیث، مدیر اجرایی گوگل نیز گفت: ما مجبوریم که تبادل اطلاعات به صورت رایگان، جامع و همه جانبه را تضمین کنیم و به طور کلی فضای اینترنت را به یک فضای رایگان و باز تبدیل کنیم. وی افزود: من به کسی اجازه نمی‌دهم که تعهد من به بی‌طرفی اینترنت را زیر سوال ببرد و اولین گام نیز مربوط به ارایه‌دهندگان سرویس‌های‌ اینترنتی است. زیرا آنها امتیازات کاربرد‌ها و وب‌سایت‌ها را در دست دارند واگر آنها متعهد نباشند، مطمئنا مشکلات دیگری پیش خواهد آمد و ما در انجام تعهدات‌مان شکست خواهیم خورد.
مبارزات سیاسی مربوط به بی‌طرفی اینترنت روی این اصل استوار است که آیا شرکت‌هایی که خطوط و ترافیک‌ اینترنتی را تحت کنترل دارند، اجازه دارند به برخی کاربران، اینترنت پرسرعت‌تر یا ظرفیت بیش‌تری ارایه دهند یا این که باید به همه کاربران به یک میزان پهنای باند و ظرفیت ارایه شود؟
اما ارایه دهندگان سرویس‌های اینترنت بر این باورند که صرف اولویت قرار دادن اینترنت، افزایش سرمایه‌گذاری در اینترنت و مدیریت بهتر حجم وسیع اطلاعات دیجیتال که درفضای آنلاین تبادل می‌شوند را در پی نخواهد داشت.
شرکت‌های اینترنتی از جمله گوگل معتقدند که ارایه دهندگان سرویس‌های اینترنتی آنقدر گرفتار و در تکاپوی در‌آمد‌‌زایی هستندکه از نو‌آوری‌های آنلاین و رشد اقتصادی دور مانده‌اند!
اوباما نیز با این مساله موافق است که «اختصاص یافتن اینترنت به فروشندگان متمول‌تر»، شرکت‌های نوپا و نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها را سرکوب خواهد کرد.
اوباما در گفت‌وگو با «گوگلر‌ها» (کاربران حرفه‌ای گوگل) نیز گفت: اولویت‌های اول من در کاخ سفید شامل توسعه انرژی پاک و استفاده از فناوری‌هایی همچون ثبت الکترونیکی مسایل پزشکی برای کمک به مراقبت‌های‌ سلامتی جهان، می‌شود.
اوباما همچنین قول دادکه اطلاعات دولتی بیش‌تری را به صورت آنلاین منتشر کند تا شهروندان بتوانند آنها را پیگیری کرده و حتی روی قانونگذاری فدرال تاثیر‌گذار باشند.
● اولین CTO در آمریکا
اوباما اعلام کرد که قصد دارد اولین مدیر ارشد فناوری ملی CTO را منصوب کند تا در هر تصمیم‌گیری در حوزه فناوری، نظر و ایده بدهد.
حدس‌های بسیاری درباره فرد مورد نظر مطرح شده است و بعضی معتقدند که این شخص لارنس‌سینگ، بنیانگذار مرکز اینترنت و جامعه یا شین ‌رابینسون (Shane Robinson)، مدیر فنی شرکت هیولت پاکارد است.
اما اندلر می‌گوید: احتمال می‌رود که اوباما، ال‌گور- نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در سال ۲۰۰۰ – را به عنوان مدیر ارشد فناوری آمریکا منصوب کند.
وی می‌افزاید: البته بهتر آن است که اوباما این شخص را از نظر مهارت‌های فنی انتخاب کند نه از نظر فعالیت‌های سیاسی و به نظر من بهترین فرد شین رابینسون است.
اریک اشمیت مدیر‌عامل گوگل هم به عنوان یک صاحب نظر که در هفته‌های آخر، حمایت خود را از اوباما اعلام کرد، ممکن است یکی از کاندیدا‌ها برای تصدی پست CTO آمریکا باشد. اما او در این مورد فقط گفته است که در گوگل به اندازه کافی سرش شلوغ است.
اندلر می‌گوید: انتخاب اوباما، نوید‌بخش خبر‌های خوشی برای شرکت‌های فناوری است. وی می‌افزاید: بزرگ‌ترین ریسک در مورد اوباما این است که او چندان میانه‌ خوبی با برون‌‌سپاری ندارد و با وجود فضای سیاسی حاکم، وارد کردن کارگر از کشور‌های دیگر نیز امکان‌پذیر نیست. اوباما در جریان سخنرانی‌اش در گوگل اعلام کرد که قوانین پذیرش مهاجر در آمریکا باید به گونه‌ای تغییر کند که شرکت‌های اینترنتی راحت‌تر بتوانند مهندسان و یا افراد متخصصی را که در آمریکا وجود ندارند از کشور‌های دیگر وارد کنند.
اوباما همچنین دلیل اصلی‌اش را برای کاندیدا شدن ریاست جمهوری، ارتقای سیستم آموزشی آمریکا و تربیت مهندسان و دانشمندان حرفه‌ای در آمریکا عنوان کرد. ون‌ بیکر، تحلیلگر گارتنر می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود که حمایت اوباما از فناوری اینترنت و همچنین انرژی سبز در ایالات متحده نوید‌بخش پیام‌های خوبی برای دره سیلیکون باشد اما از طرف دیگر وضعیت مالی و بحران اقتصادی حاکم بر این کشور این حمایت‌ها را با شکست مواجه خواهد کرد. بیکر می‌افزاید: مانع اصلی بر سر راه اوباما در حقیقت موقعیت کنونی آمریکا و فقدان پول و سرمایه است.
وی خاطرنشان می‌کند: اوباما چشم‌انداز‌های وسیعی دارد اما شرایط اقتصادی کنونی، راه را برای وی آنقدر دشوار خواهد کرد که توان تحقق این چشم‌انداز‌ها را از وی خواهد گرفت.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید