شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مولکولی سویه های مولد کیست هیداتیک گوسفندی در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از پلی مورفیسم قطعه طولی محدود


بررسی مولکولی سویه های مولد کیست هیداتیک گوسفندی در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از پلی مورفیسم قطعه طولی محدود
● زمینه و هدف:
کیست هیداتیک مرحله لاروی کرم اکینوکوکوس گرانولوزوس از رده سستودهاست که در بدن انسان و تعدادی از پستانداران ایجاد بیماری اکینوکوکوزیس می نماید. استرین های متفاوتی تاکنون از این انگل در دنیا گزارش شده که این تنوع استرینها ممکن است بر اپیدمیولوژی و بیماریزایی کیست هیداتیک اثر بگذارد. هدف از این مطالعه بررسی استرین های ایزوله‌های گوسفندی در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش (Polymerase Chain Reaction- Restriction Fragment Lengh Polymorphism) PCR-RFLP بود.
● روش بررسی:
بدین منظور تعداد ۳۰ نمونه کیست هیداتیک با منشا گوسفندی در سال ۱۳۸۳ از کشتارگاههای سراسر استان جمع آوری گردید. پس از استخراج DNA ژنومی پروتواسکولکسهای کیست هیداتیک با استفاده از روش فنل کلروفرم، ناحیه (ribosomal DNA-Internal Transcriibed Spacer۱) rDNA-ITS۱ هر کدام از ایزوله ها با استفاده از پرایمرهای Forward) BDI) ،۴s ( (Reverseتکثیر گردید. سپس محصولات بدست آمده توسط چهار آنزیم Taq۱, HpaII, Rsa۱, Alu۱ هضم گردید و محصولات PCR و هضم آنزیمی با استفاده از ژل پلی اکریل آمید الکتروفورز و توسط روش نیترات نقره رنگ آمیزی شد.
● یافته ها:
طبق نتایج بدست آمده اندازه قطعه rDNA-ITS۱ تکثیر یافته، ۱۰۰۰bp بود. پس از هضم آنزیمی با آنزیمALu۱ ، قطعاتی با اندازه ۸۰۰bp و ۲۰۰bp با آنزیم RSal قطعاتی با اندازه ۶۵۵bp و ۳۴۵bp و آنزیم HpaII قطعات با اندازه ۷۰۰bp و ۳۰۰bp بدست آمد. با استفاده از آنزیم Taq۱ تغییری در اندازه حاصل نشد و قطعه با اندازه ۱۰۰۰bp در الکتروفورز مشاهده شد.
● نتیجه گیری:
نتایج بدست آمده نشان دادند که سویه گوسفندی کیست هیداتیک غالب در استان چهار محال و بختیاری ژنوتیپ G۱ است که مطابق با سویه شایع ایران و جهان می باشد.
حسین یوسفی
مرتضی هاشم زاده
زهرا علی یاری
نزهت زبردست
عفت فرخی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید