جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر عصاره متانولی گیاه سیر بر روی میزان ترشح اسید و پپسین معده در موش صحرایی


بررسی اثر عصاره متانولی گیاه سیر بر روی میزان ترشح اسید و پپسین معده در موش صحرایی
● سابقه و هدف:
سیر به طور وسیعی در جوامع دنیا و به ویژه جامعه ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از افرادی که التهاب و یا زخم معده دارند بر این باورند که با مصرف این گیاه در رژیم غذایی خود بر میزان ناراحتی شان افزود می شود. لذا با توجه به تعیین نقش دارویی سیر در درمان و پیشگیری انواع بیماری ها که باعث استفاده روزافزون از این گیاه در ایران و جهان شده است، این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره آن بر میزان ترشح اسید و پپسین معده انجام شده است.
● مواد و روش ها:
این مطالعه به صورت تجربی بر روی دو گروه ۱۲تایی موش صحرایی (Rat) انجام شد. (گروه کنترل و گروه سیر) حیوانات را به دنبال بیهوش کردن با تزریق داخل صفاقی mg/kg۵۰ تیوپنتال سدیم (نسدونال) تراکئوستومی، لاپاراتومی و گاسترودئودنوستومی نموده و از طریق مجرای گاسترودئودنوستوم عصاره گیاه سیر با دوز mg/kg۱۰۰ به گروه سیر داده شد. ترشحات معده به روش wash out با یک بار شستشوی ترشحات به بیرون (لاواژ) به دست آمد که شامل دو مورد، پایه اول (۱۵دقیقه بعد از رفع استرس) و پایه دوم (۳۰ دقیقه بعد از رفع استرس) می باشد. اسید ترشحات لاواژ شده به روش تیتریمتری بر حسب میکرومول اسید در ۱۵ دقیقه و پپسین این ترشحات بر حسب میکروگرم پپسین در ۱۵ دقیقه، به روشAnson اندازه گیری شد.
● نتایج:
نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره گیاه سیر میزان ترشح اسید معده را در هر دو پایه اول و دوم نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری افزایش می دهد (۰۰۱/۰>p) ولی تاثیری بر میزان ترشح پپسین معده در پایه های اول و دوم نداشت (۰.۰۵<p). افزایش میزان ترشح اسید معده ارتباطی با جنس موش مورد آزمایش نداشت و تفاوتی بین موش های نر و ماده مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
گیاه سیر سبب افزایش ترشح اسید معده در موش صحرایی شده و تاثیری بر میزان ترشح پپسین معده در این حیوان ندارد.
مهرداد شهرانی
محمود رفیعیان
هدایت اله شیرزاد
مرتضی هاشم زاده
حسین یوسفی
رضا خدیوی
سیداسداله امینی
محمدتقی مرادی
جعفر مقدسی
محمدرضا رحمانی
محمد رحیمی
دهقان شهرانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید