جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کشت خالص ژیاردیا لامبلیا از نمونه های مختلف مدفوع


کشت خالص ژیاردیا لامبلیا از نمونه های مختلف مدفوع
● مقدمه
ژیاردیازیس یکی از مشکلات بهداشتی دنیا و از جمله ایران است. برای تعیین خصوصیات بیوشیمیایی، بیولوژیکی، تفکیک سوش ها و گونه های مختلف، کشت خالص و تولید انبوه انگل لازم است. با توجه به اینکه مدت زیادی از امکان کشت ژیاردیا به صورت خالص در دنیا نگذشته است، هدف از این تحقیق کشت خالص و تولید انبوه ژیاردیا لامبلیا برای اولین بار در اصفهان بوده است.
● روشها
در این بررسی کیستهای ژیاردیا لامبلیا از پنجاه نمونه مدفوع به روش شناورسازی سوکروز چهار لایه ای جمع آوری و به محلول القاکننده منتقل گردید، سپس در محیط کشت TYI-S-۳۳ تغییر یافته قرار گرفت و پس از خارج شدن تروفوزوئیت از کیست و تکثیر انگل، کشتهای مکرر و خالص انجام شد.
● نتایج
از بین ۵۰ نمونه حاوی کیست در ۴۰ نمونه (۸۰ درصد) خروج تروفوزوئیت از کیست مشاهده گردید. در ۲۲ نمونه (۵۵ درصد) از ۴۰ نمونه مذکور، کشت مکرر و خالص به دست آمد. نتایج نشان دادند تعداد انگل در محیط کشت تقریبا هر ۱۳ ساعت دو برابر شده و حداکثر تعداد انگل بین روزهای سوم و چهارم کشت است.
● بحث
سرعت تکثیر مناسب انگل در محیط کشت و به حداکثر رسیدن رشد در مدت زمان قابل قبول، امکان کاربرد روش فوق را به طور وسیع فراهم آورده است. سیستئین و اسیداسکوربیک موجود در محلول القاکننده احتمالا در خروج تروفوزوئیت از کیست نقش داشته است. کشت مکرر و خالص سازی نمونه ها نشان دهنده امکانات زیستی مناسب برای انگل در شرایط آزمایشگاه بوده که در مقایسه با سایر تحقیقات نتایج بهتری را نشان می دهد. افزایش کارآیی کشت می تواند به دلیل کاهش مقدار صفرای گاوی یا تفاوت سوش های انگل باشد.
حسین علی یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید