پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ای فراوانی نسبی آلودگی انگل کریپتوسپوریدیوم در بیماران دیالیزی در شهرستان اصفهان با جمعیت غیر دیالیزی در سال ۸۰-۱۳۷۹


بررسی مقایسه ای فراوانی نسبی آلودگی انگل کریپتوسپوریدیوم در بیماران دیالیزی در شهرستان اصفهان با جمعیت غیر دیالیزی در سال ۸۰-۱۳۷۹
● مقدمه:
انگل کریپتوسپوریدیوم یکی از شایعترین علل اسهال در مناطق مختلف دنیا می باشد. و باعث اسهال طولانی مدت و شدید در بیماران با ضعف سیستم ایمنی می‌گردد. در مطالعات مختلف در مورد شیوع این انگل در جامعه ما اختلاف نظر وجود دارد، از طرفی بیماران دیالیزی به علت اختلال در سیستم ایمنی خود مستعد ابتلا به عفونت های مختلف بخصوص نوع فرصت طلب آن می‌باشند، بدین لحاظ بررسی میزان شیوع این انگل در بیماران دیالیزی مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفت.
● مواد و روشها:
در یک مطالعه مورد شادی تعداد ۱۰۴ بیمار دیالیزی به صورت غیر احتمالی آسان مورد بررسی قرار گرفتند. یک گروه شاهد (از مجموعه دو گروه جمعیت نرمال و خانواده بیماران دیالیزی) نیز با حجم نمونه ۲۳۱ نفر انتخاب شدند. سه نمونه مجزا و با فاصله از هم از هر فرد گرفته شد. در آزمایشگاه، بعد از مراحل تغلیظ، لام مستقیم آنها، با روش اسید ـ فاست اصلاح شده رنگ آمیزی گردید و از نظر اووسیت انگل مورد بررسی قرار گرفت.
● نتایج:
در این بررسی از مجموع ۱۰۴ بیمار مورد بررسی، در گروه مورد ۵/۱۱% مبتلا به انگل کریپتوسپوریدیوم بودند که به نسبت شیوع انگل در گروه شاهد ۹/۳% اختلاف معنی دار است. آلودگی در گروه خانواده بیماران دیالیزی ۴/۴% و در جمعیت نرمال ۵۷/۳% برآورد شد که اختلاف معنی داری باهم نداشت. میزان آلودگی در گروه بیماران دیالیزی دیابتی ۴/۱۹% به طور معنی‌داری بیشتر از گروه بیماران دیالیزی غیر دیابتی گزارش شد.
● بحث:
در این مطالعه میزان شیوع انگل در بیماران دیالیزی بیشتر از جمعیت نرمال گزارش گردید که با توجه به ضعف ایمنی بیماران دیالیزی این مطلب قابل انتظار می باشد. بین میزان آلودگی و دیابتی بودن بیماران دیالیزی ارتباط وجود داشت که علت آن نقص مضاعف اکتسابی سیستم ایمنی در افراد دیابتی است.
شیوا صیرفیان پور
نادر پسته چیان
حسین علی یوسفی
مریم کردگاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید