چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید امریکا


باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید امریکا
● باراک اوباما رئیس جمهوری جدید ایالات متحده امریکا کیست؟
باراک حسین اوباما دوم (به انگلیسی: Barack Hussein Obama II) متولد ۴ اوت ۱۹۶۱در ایالت هاوایی است. وی چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحد امریکا از حزب دموکرات است که پیش از این سناتور جوان ایالت ایلینوی بوده است.
وی از سال ۲۰۰۷ با برپایی کمپین انتخاباتی برای ریاست جمهوری، خود را به عنوان کاندیدای حزب دمکرات و به عنوان یک چهره سیاسی ملی در آمریکا شناساند. اوباما از زمان نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، پایان دادن به جنگ عراق را مطرح کرد و در سوم ژوئن سال ۲۰۰۸ به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد. باراک اوباما نخستین رئیس جمهوری سیاه­پوست و مسلمان تبار ایالات متحد امریکا است.
وی چهار سال از دوران نوجوانی خود را در جاکارتا پایتخت اندونزی گذرانید. وی زاده پدری کنیایی است و یک مسیحی فرقه پروتستان از شاخه کلیسای متحد مسیح (United Church of Christ) محسوب می­شود.
اگرچه پدر و پدرخوانده او هردو مسلمان بودند اما او یک مسیحی بار آمده و در چهار سالی که در اندونزی زندگی می‌کرد، به جای شرکت در مدرسه مکتب مذهبی مسلمانان به مدارس کاتولیک و یا سکولار رفته ‌است.
پدر و مادر اوباما در دانشگاه هاوایی در مانوا با یکدیگر آشنا شده­ بودند. مادر اوباما با وجود مشکلات عدیده موفق شده بود در رشته مردم‌شناسی در همان دانشگاه مدرک دکترا بگیرد.
اوباما نخست در سال ۱۹۸۳ لیسانس علوم سیاسی با گرایش روابط بین الملل از دانشگاه کلمبیا را دریافت کرد و در سال ۱۹۸۸ پس از چند سال کار در شیکاگو با گرفتن وام تحصیلی وارد دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد شد. در هاروارد سرعت پیشرفت اوباما چنان شتاب گرفت که در سال دوم تحصیل خود در هاروارد به ریاست نشریه مشهور قانون هاروارد انتخاب شد.
اوباما بزودی دکترای حقوق خود را از دانشگاه هاروارد با کسب درجه «افتخار» (به لاتین: magna cum laude) دریافت می­کند. دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو اخیرا وی را به عنوان عضو هیئت علمی جدید استخدام کرده است.
اوباما در ۴ ژانویه ۲۰۰۵ وارد سنا شد. با وجود تازه وارد بودن در واشنگتن، وی گروهی از مشاوران خبره را که معمولا سناتورهای تازه کار به آن توجهی نمی‌کنند به کار گرفت. وی پیت روز، کهنه سرباز قدیمی در امور سیاست ملی را به عنوان رییس ستاد خود برگزید. همچنین کارن کورن بلو، اقتصاددان را به عنوان معاون سیاسی و مسئولان اجرایی پیشین کلینتون یعنی آنتوان لیک و سوزان رایس را نیز به عنوان مشاوران سیاست خارجی خود انتخاب کرد.
اوباما پنجمین آفریقایی آمریکایی است که به سنا راه پیدا کرده و همچنین سومین آفریقایی آمریکایی است که با رأی بالا به عنوان سناتور برگزیده شده‌است. وی تنها سناتوری است که عضو کمیته حزبی سیاهان کنگره‌است. سی کیو که هفته نامه‌ای فرا حزبی است، او را به اتفاق آرا و مصوبات سنا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ وفادار ترین دموکرات معرفی کرده‌است . وی همچنین براساس نظرسنجی انجام گرفته از سوی مجله نشنال ژورنال به عنوان لیبرال ترین سناتور در سال ۲۰۰۷ انتخاب شده‌ است.
اوباما از اولین مخالفان سیاست‌های دولت بوش در عراق بوده‌است. در دوم اکتبر ۲۰۰۲ روزی که کنگره مصوبه جنگ عراق را تصویب کرد و به دولت بوش مجوز جنگ را داد، اوباما در اجتماع بزرگی از مخالفان جنگ عراق در شیکاگو سخنرانی کرد.
در ۱۶ مارس ۲۰۰۳ ، هنگامی که جورج بوش اولتیماتوم چهل و هشت ساعته‌ای به صدام حسین برای خروج از عراق یا مواجهه با جنگ داده بود ، اوباما در بزرگترین اجتماع ضد جنگ در شیکاگو سخنرانی کرد و اظهار داشت، هنوز برای جلوگیری از وقوع جنگ دیر نشده است. این مساله او را از سایر رقبایش در انتخابات سنا در سال ۲۰۰۴ که به جنگ رای مثبت داده بودند متمایز کرد.
اوباما به عنوان یک سناتور با مواضع لیبرال جایگاه خود را مشخص کرده با این حال در برخی موضوع‌ها چون آموزش و جلوگیری از بیماری ایدز نیز با همکاران جمهوریخواه خود همکاری کرده‌است.
هفته‌نامه تایم در شماره دو مه ۲۰۰۸، اوباما را به عنوان سومین مقام در رده بانفوذ ترین رهبران کشورها و انقلابیون جای داد.
باراک اوباما اولین بار با ایراد سخنرانی اصلی در گردهمایی حزب دموکرات آمریکا درسال ۲۰۰۴ توجه بسیاری را در عرصه ملی و بین المللی جلب کرد. اوباما در این سخنرانی، که «جسارت امید» نام داشت، با تکیه بر زندگی و تاریخچه شخصی خودش به صحبت درباره آرمان‌های آمریکا پرداخت و گفت: «پدر من با کار زیاد و پشتکار توانست فرصت درس خواندن در مکان جادویی آمریکا را بیابد. کشوری که مهد آزادی و فرصت برای بسیاری از آنهایی بود که پیشتر به این کشور آمده بودند.»
باراک اوباما بعد از پیروزی چشمگیر خود در سال ۲۰۰۴ که چند ماه پس از این سخنرانی بود به چهره محبوب رسانه­ها و شخصیتی قابل توجه در واشنگتن تبدیل شد که دو کتاب پرفروش نیز به نام خود منتشر کرده‌است، اولی «رویاهایی از پدرم» که نه سال پیش از وارد شدن به مجلس سنا نوشته شده و متشکل از خاطرات اوست. دومی «جسارت امید: اندیشه‌هایی در بازپس‌گیری رویای آمریکایی» که بیانگر افکارش راجع به تاریخ و وضعیت کنونی ایالات متحد ‌است.
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید