چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بیماری‌های پوستی


بیماری‌های پوستی
● کیلیت آکتینیک و لیزر
کیلیت‌آکتینیک یک ضایعه پره‌کانسرو است که معمولاً لب تحتانی را درگیر می‌کند در اینجا روش درمانی جدیدی برای آن شرح داده شده است که براین اساس می‌توان این اختلال را با استفاده از لیزر نانومتر در پیک جذب درمان کرد. طول موج این لیزر Erbium:YAG ۲۹۴۰ و بنابراین ضایعات اپیدرمال را به خوبی درمان می‌کند.
واکنشهای بافتی ناشی از این لیزر باعث ایجاد تبخیر بافت مبتلا با حداقل گرمای منتقل شده به بافت اطراف می‌شود که در نتیجه احتمال صدمه‌ی حرارتی به بافت سالم اطراف بسیار کم می‌شود.
هدفهای این بررسی ارزیابی کارآیی و نتیجه‌ی این روش جدید در درمان کیلیت‌آکتینیک عبارتند از:
۱۲ بیمار مبتلا به کیلیت‌آکتینیک در کلینیک لیزر تحت درمان قرار گرفتند. تمام بیماران بدون هیچ عودی درمان شدند و هیچکدام دچار عوارض بعد از عمل نشدند.
بیماران شامل مردان و زنانی با محدوده‌ی سنی ۳۷ تا ۷۱ سال بودند.دوره‌ی بهبودی از ۷ تا ۳۰ روز متغیر بود (متوسط۴۸/۶+ ۱۶/۲۲ روز).در پیگیری سه ساله‌ی این بیماران هیچ عودی مشاهده نشد.
استفاده از لیزر اربیوم‌ یاگ باعث حذف دقیق و بی نقص بافت لب (مبتلا به کیلیت‌آکتینیک) می‌شود و نتایج زیبایی آن بسیار رضایت بخش است. با توجه به این یافته‌ها در این پژوهش دوره‌ی بهبودی کوتاه بوده و هیچگونه دفرمیته در لب ایجاد نمی‌شود و اختلالی در حس لب به وجود نمی‌آید.
پیشنهاد می‌شود این بررسی در گروه وسیعتری از بیماران و در یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوناآگاه و در مقایسه با گروه شاهد انجام شود.
● فتودینامیک تراپی
کیلیت‌آکتینیک بیماری التهاب ناحیه‌ی ورمیلون لبها ناشی از تماس با نور خورشید می‌باشد که در لبها به صورت پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و تورم ظاهر می‌شود و زمینه‌ساز بدخیمی در ناحیه‌ی لب می‌باشد و درمانهای گوناگون طبی و جراحی برای آن پیشنهاد می‌شود.
فتودینامیک‌تراپی به عنوان روشی قابل استفاده در درمان کراتوزاکتینیک و BCC به میزان گسترده‌ای توسعه یافته است اما در مورد کیلیت‌آکتینیک تاکنون بررسی انجام نشده است. هدف از این بررسی، ارزیابی تاثیر فتودینامیک‌تراپی در درمان کیلیت‌آکتینیک لب تحتانی بود.
در این بررسی کارآزمایی بالینی نیمه تجربی، ۱۵ بیمار مبتلا به کیلیت‌آکتینیک لب تحتانی در فاصله‌ی یک هفته بعد از تجویز Red light, Methylaminoxopenoate دریافت کردند.PDT دو جلسه ارزیابی‌های کلینیکی و هیستوپاتولوژیکی ۳ ماه پس از درمان انجام شد و بیماران پیگیری شدند.
بهبود کامل از نظر بالینی در ۴۷% بیماران و بهبود نسبی در ۴۷% دیگر بیماران مشاهده شد. در آنالیزهای هیستوپاتولوژیکی، بیماری باقیمانده در۶۲% بیماران یافت شد.
نتایج زیبایی و خشنودی و رضایت بیماران در اکثریت موارد خوب تا عالی گزارش شد.
درد موضعی در محل درمان شده در لب با بی حسی لوکال کنترل شد.
فتودینامیک‌تراپی ممکن است به عنوان یک روش جانشین - غیر تهاجمی و موثر در درمان کیلیت‌آکتینیک لب تحتانی به کار رود.
به دلیل عدم وجود گروه شاهد در این بررسی یافته‌های این مطالعه با گروه کنترل مقایسه نشده است و در واقع این بررسی نیمه تجربی بوده‌است.
توصیه می‌شود این بررسی روی تعداد بیشتری از این بیماران و به صورت مقایسه با گروه شاهد و یا مقایسه با سایر درمانهای مرسوم انجام شود تا بتوان نتایج این نوع درمان را با سایر درمانهای سنتی مقایسه کرد.
● درمان ملاسما
ملاسما یک هیپرملانوز قهوه‌یی یا قهوه‌یی خاکستری است که اغلب زنان را مبتلا می‌کند.خصوصاً کسانی که در مناطق تحت تابش شدید آفتاب هستند. علت دقیق ملاسما ناشناخته مانده است گر چه بسیاری از فاکتورهای دخیل ذکر شده‌اند.
به خاطر ماهیت درمال و عمیق ضایعه و تمایل آن به عود، درمان آن اغلب مشکل است. استفاده از ضد آفتابهای وسیع الطیف به اندازه‌ی هیدروکینون موضعی که شایعترین درمان ملاسما است مهم می‌باشد. سایر عوامل روشن کننده شامل رتینوئیک اسید و آزلائیک اسید هستند.داروهای ترکیبی شامل هیدروکینون و ترتینوئین و کورتیکواستروئیدها در درمان ملاسما استفاده شده‌اند و به نظر می‌رسد در مقایسه با منوتراپی تاثیر بیشتری دارند.
Kojik Acid, Isopropylcatechol, N -Acetyl- ۴ -Cysteaminylphenol, Flavonoid Extract سایر ترکیباتی هستند که به خاطر اثرات هیپوپیگمانته کننده‌ی خود شناخته شده‌اند ولی قبل از استفاده‌ی آنها نیاز به بررسی‌های بیشتری در زمینه‌ی اثربخشی ایمنی و عوارض احتمالی آنها احساس می‌شود.
لایه‌برداری شیمیائی درمان با لیزرهای اختصاصی برای ضایعات پیگمانته و پالس‌لایت‌تراپی روشهای درمانی دیگری هستند که در درمان ملاسما استفاده شده‌اند.
به هرصورت بسته به رنگ پوست بیمار براساس طبقه‌بندی فیتزپاتریک - نوع ضایعه و ماهیت آن و نظر پزشک متخصص پوست درمان انتخابی تعیین و انجام می‌شود.به بیماران هم توصیه می‌شود به‌خاطر پیشگیری از عوارض ناخواسته از درمان خودسرانه و یا مصرف داروی دیگران و یا درمان توسط افراد غیر پزشک پرهیز نمایند.
‌● فتوترمولیزفراکسیونه
هدف از درمان لیزر در Photoaging پوست دستها باید در جهت حذف پیگمانهای پوست و چین چروک‌ها باشد. تاثیر Fractional resurfacing قبلاً برای درمان موثر چروک‌های صورت و اختلالات پیگمانتاسیون ناحیه‌ی صورت نشان داده شده است.
هدف ما بررسی اثر Fractional resurfacing در درمان Photoaging بود.
۱۰بیمار (فتوتایپ پوست ۲ تا ۴) با دستهای آسیب دیده در اثر آفتاب، برای دریافت ۵ درمان با لیزرpumped erbium fiber laser nm diode ۱۵۵۰روی دست راست یا چپ به صورت تصادفی انتخاب شدند. درمانها با پارامترهای ۹mj/microscopic treatment zone و دانسیته۲۵۰۰microscopic treatment zones/cm۲ انجام شدند. ارزیابی‌های فردی توسط بیماران و محققان برای چروک‌ها و پیگمانتاسیون با استفاده از معیار ۵ درجه‌ای انجام شد.بیوپسی پوست در مرحله‌ی قبل از درمان و در ۱ تا ۳ ماه بعد از درمان انجام شد.
ارزیابی خود بیماران و ارزیابی کلینیکی پزشک در طی ۱ تا ۳ ماه بعد بهبود متوسط ۵۱ تا ۷۵ درصد را در پیگمانتاسیون پوستی و بهبود ۲۵ تا ۵۰ درصد را در چین و چروک پوستی آشکار کرد.بیوپسی پوست افزایش دانسیته در کلاژن درم را نشان داد.بیماران یک اریتم و ادم موقتی را تجربه کردند و هیچ کدام اسکار یا دیگر عوارض شدید پوستی را نشان ندادند.
این بررسی یک ارزیابی مقدماتی و کوچک بود و بنابراین تعداد موارد بیماران کم بودند.
Fractional resurfacing به نظر می‌رسد که درمانی ایمن و موثر برای درمان پیگمانتاسیون و اختلالات بافتی در Photoaging پوست دستها باشد.
توصیه می‌شود این بررسی با حجم نمونه‌ی بیشتر و درمقایسه با سایر روشهای مرسوم در درمان Photoaging انجام شود.
● تسکین درد در لیزر تراپی
حذف دائمی مو توسط لیزر معمولاً با درد شدید همراه است.
(PSF) Pneumatic skin flattening یک تکنیک جدید می‌باشد که رسپتورهای فشار و لامسه‌ی پوست را فعال ساخته تا به‌طور طبیعی انتقال درد را به مغز در طی درمان با لیزر بلوک سازد (تئوری دروازه‌ی کنترل درد).
کارایی لیزر در درمان موهای زائد و کاهش درد از طریق کنترل درمان حذف مو با کاربرد PSF همزمان با لیزر (Lumenis, Light Sheer) Diode با فلوئنس بالا مورد مقایسه قرار گرفت.
۱۰ بیمار جهت حذف مو توسط لیزر Light Sheer با فلوئنس j/cm۳۰-۲۶ درمان شدند. هر بیمار هم با PSF (گروه مورد) و هم بدون PSF درمان شد(گروه کنترل).شدت درد در سطح ۱ تا۱۰ امتیازبندی شد. رشد مو یک ماه بعد از درمان سنجیده شد.
کاهش درد در ۹۰ درصد بیمارانی (۹ تا از ۱۰ بیمار) که PSF شده بودند وجود داشت و کارایی لیزر نیز قابل توجه بود در حالی که در گروه کنترل هیچ کاهش دردی وجود نداشت.
تکنولوژیPSF به‌طور قابل ملاحظه‌ درد را در روش حذف مو با لیزر diode با فلوئنس بالا کاهش داد.در ضمن کارایی درمان نیز با همان فلوئنس حفظ شده بود.به‌علاوه در طی درمان در صورت لزوم فلوئنس را می‌توان افزایش داد (بدون احتمال افزایش درد یا ایجاد عوارض جانبی بیشتر) که این مورد منجر به افزایش کارایی لیزر تراپی خواهد شد.
دکتر رضا قادری
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید