سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه کیفیت جنین های رشد یافته در محیط کشت های Hams F-۱۰ +%۱۰ Maternal Serum و GIIII


مقایسه کیفیت جنین های رشد یافته در محیط کشت های Hams F-۱۰ +%۱۰ Maternal Serum و GIIII
● زمینه و هدف:
یکی از فاکتورهای مهم در روش های کمک باروری، تشکیل و رشد جنین در محیط آزمایشگاه و استفاده از محیط کشت مناسبی می باشد که تمام شرایط لازم را برای رشد آن داشته باشد. در این مطالعه، شرایط دو محیط کشت Hams F-۱۰ +%۱۰MS و GIIII با هم مقایسه شدند.
● مواد و روش ها:
این مطالعه آزمایشگاهی بر روی ۱۰۰ زوج نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری، که در سیکل درمانی IVF-ICSI قرار داشتند، در دو گروه یکسان انجام گرفت. تخمک های به دست آمده از گروه اول در محیط کشت Hams F -۱۰ +%۱۰MS و گروه دوم در GIIII، کشت داده شدند. سپس پارامترهای تخمک و جنین های تشکیل یافته ارزیابی شده و داده ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردیدند.
● نتایج:
میانگین سن بیماران، ۲۸.۰۱ سال و مدت زمان ناباروری، ۶.۸۷ سال بود. تعداد پرونوکلئوس های Moderate، در دو گروه اول و دوم به ترتیب ۲.۱۴ و ۳.۲۲ عدد، جنین های سه سلولی ۱.۲۶ و ۰.۵۴ عدد، جنین های ۱.۱۸, Grade B و ۱.۷۸ عدد و جنین های Grade C نیز ۱.۰۸ و ۰.۵۶ عدد به دست آمد. میانگین تعداد بلاستومرهای Grade B در محیط کشت Hams F -۱۰+%۱۰ MS کمتر از GIIII بود.
● نتیجه گیری:
در این بررسی مشخص گردید که محیط GIIII در بسیاری از فاکتورهای مربوط به کشت جنین، برتری خود را حفظ نموده و سرم مادری به عنوان نگهدارنده تاثیر چندانی نداشته است.
سیدغلام علی جورسرایی
مهتاب زینال زاده
طاهره نظری
یوسف رضا یوسف نیاپاشا
علی اصغر بیکی
علی بذرام
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید