شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه سه روش بیحسی موضعی فک پایین از نظر احتمال آسپیراسیون خون


مقایسه سه روش بیحسی موضعی فک پایین از نظر احتمال آسپیراسیون خون
● هدف:
یکی از مهمترین نکات در حین تزریق بیحسی موضعی، انجام آسپیراسیون است که می تواند از بروز بسیاری از فوریت های دندانپزشکی جلوگیری کند. هدف از این تحقیق مقایسه سه روش بیحسی موضعی فک پایین که بیشترین کاربرد را دارند از نظر آسپیراسیون خون و معرفی روش مناسب تر و کم خطر تر است.
● روش بررسی:
در این تحقیق توصیفی تحلیلی یک جراح فک و صورت مجرب ۴۲۴ تزریق را در ۲۳۶ بیمار (۸۸ مرد و ۱۴۸ زن) و با میانگین سنی ۲۶ سال با استفاده از یک سرنگ قابل آسپیره استاندارد و یک نوع سوزن با طول ۳۴ میلیمتر و گیج ۲۷ انجام داد. بیماران بصورت پی در پی انتخاب و آنهایی که دارای مشکلات سیستمیک بودند از تحقیق حذف شدند و در مورد بقیه بیماران بصورت اتفاقی یکی از ۳ تکنیک تزریق بی حسی شامل: بی حسی بلاک عصب آلوئولار تحتانی به روش مستقیم، غیرمستقیم و بلاک عصب مندیبولار به روش Gow-Gates انجام گرفت.
بعد از انتخاب تکنیک تزریق بی حسی کلیه مراحل کار تا قبل از تزریق ماده بی حسی انجام و درست قبل از تزریق ماده بی حسی با ایجاد فشار منفی در کارتریج بی حسی بوسیله سرنگ قابل آسپیره استاندارد، آسپیراسیون انجام گرفت و هر گونه مشاهده خون در کارتریج بی حسی به عنوان آسپیراسیون مثبت در نظر گرفته شد. در مورد هر تزریق سن و جنس بیمار همچنین تکنیک تزریق بی حسی و نتیجه آسپیراسیون در فرم مخصوصی که به همین منظور تهیه شده بود ثبت گردید. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده و توسط آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
● یافته ها:
فراوانی تعداد تزریق در هر گروه بدین شکل بوده است: بلاک مستقیم ۱۸۰، بلاک غیر مستقیم ۱۲۳ و روش Gow-Gates، ۱۲۱ تزریق در این تحقیق احتمال آسپیراسیون مثبت در تکنیک بلاک عصب آلوئولار تحتانی به روش مستقیم ۸.۳ درصد، در تکنیک عصب آلوئولار تحتانی به روش غیرمستقیم ۷.۳ درصد و در تکنیک بلاک عصب مندیبولار به روش ۷.۴ Gow-Gates درصد بدست آمد.
● نتیجه گیری:
هیچ اختلاف معنی داری بین احتمال آسپیراسیون مثبت و تکنیک تزریق بی حسی بدست نیامد.
مهران شکری
فریبا بیگدلی
آرش یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید