پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دم... و بازدم کامل داشته باشید!


دم... و بازدم کامل داشته باشید!
نفس، زندگی است. تنفس قلب همه فعالیت‌هاست. در این مقاله دکتر هو خیوفی، استاد معروف‌ترین دانشگاه ورزشی پکن و متخصص چی کونگ سنتی تمرینات ساده‌ای برای ورزش شش‌ها به ما نشان می‌دهد. این تمرینات از تئوری‌های سلطان زردست که ۴۸ قرن پیش می‌زیسته است.
محقق، مورخ، پزشک و استاد معروف‌ترین دانشگاه پکن و از متخصصان چی‌ گونگ سنتی است. او روی کتاب امپراتور زرد که از قدیمی‌ترین کتاب‌های شناخته شده و سنتی پزشکی چینی است و ۲۷ قرن قبل از میلاد مسیح نگاشته شده است، بسیار کار کرده است. او روی ”تمرینات سلامتی“ هم خیلی وقت گذاشته است. به لطف این دو منبع، مطالعه دکتر فی یک روش مدرن برای تمرین سلامت ابداع کرده است. او معتقد است: ”پیشگیری بهتر از درمان است.“
تمرینات او سریع است و ایستاده، نشسته و در حال راه رفتن می‌توان آنها را انجام داد.
۱) دست‌ها باز و کشیده و چسبیده به بدن و پاها جفت هم قرار دارند. این حالت شروع است.
۲) مرکز ثقل را به نیمه راست بدن منتقل کنید، کمی زانوی پای راست را خم کرده، کف پای چپ را بالا بیاورید. نوک پا به زمین چسبیده است. شکم صاف و سرتان را بچرخانید.
۳) در حالی‌که بالاتنه‌تان ثابت و بی‌حرکت است از پهلو یک قدم به سمت چپ بروید. نوک پا هنوز به زمین چسبیده است. بازوها را تا زاویه ۴۵ درجه از بدن باز کنید.
۴) آرام پای چپ را تا همان قدمی که جلو برده بودید، روی زمین قرار دهید. مرکز ثقل درست به وسط بدنتان منتقل شده است. حالا در وضعیتی ایستاده‌اید که دست‌ها و پاهایتان باز و کشیده‌اند.
۵) بازوها را کمی از سطح شانه‌ها بالاتر بیاورید. کف دست‌ها رو به سقف است.
۶) سرتان را به سمت دیگر بچرخانید. در حالی‌که کف دست باز است، بازو و ساعد چپ را کمی خم کنید. بازوی راست را بالا بیاورید. به‌دست راستتان نگاه کنید. وزن بدنتان کمی به سمت جلو متمایل شده است.
۷) همین حرکت را تا سمت چپ دنبال کنید.
۸) هم‌چنان در همان حالت باشید، دست راست را تا روبه‌روی صورت بیاورید و ساعد را بچرخانید. دست چپ را کشیده تا سطح شانه‌ها بالا بیاورید.
۹) آرام مشت خود را به پهلو بچسبانید بدون آن‌که ضربه بزنید. بازو و دست چپ را بالا ببرید.
۱۰) سپس به سمت راست بچرخید. وزن بدنتان به آرامی به سمت جلو و روی پای راست متمایل شده است. بازوی چپ کمی خم و بازوی راست کاملاً کشیده است.
۱۱) چرخش بازوها را ادامه دهید تا این‌که بازوی راست شما کاملاً کشیده و دست چپ شما مقابل سینه قرار بگیرد.
۱۲) مرکز ثقل دوباره به سمت راست متمایل شده است. دست‌ها را روبه‌رو و هم‌سطح شانه‌ها قرار دهید. کف دست‌ها رو به زمین است.
۱۳) در حالی‌که نوک پای چپ روی زمین است آن را جمع کنید. زانوها را خم نگه دارید و آرام به حالت شماره یک برگردید.
▪ بیشتر بدانید...
خیلی ملایم و آرام کار کنید.
آرام‌آرام استقامتتان را بالا ببرید.
زمانی‌که کشیده هستید دم و زمانی که جمع می‌شوید بازدم داشته باشید.
این تمرینات را در حالت ایستاده و نشسته می‌توان انجام داد.
حرکت‌ها باید کاملاً کشیده و باز انجام گیرند.
هر روز تمرین کنید.
این تمرین، باید مرتباً تکرار شود.
▪ درباره کتاب امپراتور زرد
هوانگ دی که با نام امپراتور زرد می‌شناسید یکی از اسطوره‌های قدیمی چینی‌هاست که در سال‌های ۲۵۹۸ ـ ۲۶۹۷ قبل از میلاد مسیح زندگی می‌کرده و او را پدر تمدن چینی‌ها می‌نامند. او در دوران امپراتوریش ”اصول درون امپراتور زرد“ را که از قدیمی‌ترین کتاب‌های پزشکی سنتی چینی است به رشته تحریر درآورد. ریشه تمام این متون پزشکی به اصول تالوئیست برمی‌گردد.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید