پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اپیدمیولوژی ضربه های سر در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت


اپیدمیولوژی ضربه های سر در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت
● مقدمه:
تروما به سر مشکلی عمده و قابل پیشگیری در سیستم های بهداشتی و عامل مهم ناتوانی و مرگ در افراد جوان است.
● هدف:
بررسی برخی ویژگی های دموگرافی افراد دچار ضربه مغزی و علل آن.
● مواد و روش ها:
این بررسی توصیفی در سال های ۸۵-۱۳۸۴، توسط مرکز تحقیقات ترومای استان گیلان بر بیماران دچار تروما به سر که در بیمارستان پورسینای رشت بستری شده بودند انجام شد.
پزشکان عمومی با نظارت متخصص جراحی مغز و اعصاب پرسشنامه ای حاوی اطلاعات مربوط به سن، جنس، زمان بروز حادثه، علل ضربه به سر و صدمه همراه، GCS و یافته های سی تی اسکن را به صورت آینده نگر تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS ۱۰ پردازش شد.
● نتایج:
حدود ۶۴ درصد بیماران دچار ضربه به سر شده بودند. میانگین سنی آنها ۳۱.۳۵±۱۸.۱۶ سال و نسبت مرد به زن ۳ به ۱ بود. بیشترین گروه سنی دچار آسیب سر افراد ۴۴-۲۵ ساله بودند. در حدود ۷۷% موارد، علت ضربه حوادث ترافیک بود و موتورسواران در حدود ۴۸% آنان را تشکیل می دادند. بیشتر حوادث در ساعت های ۲۴-۲۰ اتفاق افتاده بودند و تابستان پرحادثه ترین فصل سال بود (۳۸.۷۵%). در ۱۲% بیماران آسیب مغزی شدید بود و خونروی ها ۱۲.۲۴% آسیب های داخل جمجمه را تشکیل می دادند. در حدود ۱۳% بیماران فوت شدند و موتورسیکلت عامل آسیب در ۵۵% از بیماران فوت شده بود.
● نتیجه گیری:
نتایج این بررسی، اهمیت حوادث ترافیکی را به عنوان علت ترومای سر نشان می دهد. پرداختن به مسایل مربوط به پیشگیری از این حوادث می تواند نقش مهمی در کاهش آسیب ناشی از تروما داشته باشد.
شاهرخ یوسف زاده
محمد صفایی
حسین همتی
هانیه محمدی ملک سری
معصومه احمدی دافچاهی
لیلا کوچکی نژاد
سمیه شعبانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید