پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی اثرات هیستوپاتولوژیک کتامین با ماده نگه دارنده بر روی نخاع موش سفید آزمایشگاهی


بررسی اثرات هیستوپاتولوژیک کتامین با ماده نگه دارنده بر روی نخاع موش سفید آزمایشگاهی
● سابقه و هدف:
درد، شایع ترین شکایت کلینیکی بیماران است. از جمله روش های کنترل درد، تزریق داروهای بی حس کننده موضعی، مخدرها و ... در فضای ساب آراکنوئید می باشد. در سال های اخیر از کتامین نیز به روش داخل نخاعی استفاده می شود. مطالعات اولیه بر روی حیوانات مواردی از آسیب سلول های عصبی و تغییرات نرونی به دنبال استفاده از کتامین داخل نخاعی را گزارش کرده اند و توصیه شده است تا بررسی بیش تر از تزریق کتامین داخل نخاعی در انسان خودداری شود. هدف از این مطالعه بررسی آسیب سلول های عصبی و تغییرات نرونی به دنبال استفاده از کتامین داخل نخاعی در مدل حیوانی می باشد.
● مواد و روشها:
در این مطالعه اثر کتامین با ماده نگه دارنده با دو دوز مختلف بر روی نخاع موش سفید آزمایشگاهی ارزیابی شد. تعداد ۳۰ سر موش به طور تصادفی به ۳ گروه ده تایی تقسیم شدند. به گروه اول کتامین با ماده نگه دارنده با دوز ۸۰۰µg/Kg، گروه دوم ۱۶۰۰ µg/Kg و به گروه سوم محلول نرمال سالین با حجم برابر در مخزن کمری تزریق شد. موش ها پس از یک ماه، تحت بیهوشی با اتر کشته شده و اتوپسی شدند. طناب نخاعی خارج و تحت مطالعه بافت شناسی با رنگ آمیزی H&Eو Luxol Fast blue با استفاده از میکروسکوپ نوری قرار گرفت.
● یافته ها:
در بررسی میکروسکوپی، در هیچ یک از گروه های مورد مطالعه، ضایعات عصبی اعم از دمیلینزاسیون، دژنراسیون، واکوئولیزاسیون و یا التهاب سلولی مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
این بررسی نشان داد که تزریق داخل نخاعی کتامین با ماده نگه دارنده در موش سفید آزمایشگاهی سبب آسیب عصبی نمی شود و بی خطر به نظر می رسد.
محمد فروزش فرد
وحید سمنانی
بهپور یوسفی
افشین مرادی شهربابک
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید