شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


آیا بالا و پایین رفتن قیمت نفت ، بر زندگی شما تاثیر گذاشته است؟


آیا بالا و پایین رفتن قیمت نفت ، بر زندگی شما تاثیر گذاشته است؟
نفت ایران ارزان شده و در مدت کوتاهی، از حدود ۱۳۰ دلار به ۶۰ دلار رسیده است. درآمدهای نفتی کشور بسیار افت کرده و به تدریج ممکن است کشور را با مشکل جدی روبه‌رو کند. برخی از کارشناسان اقتصادی در اوایل دوره افت قیمت نفت می‌گفتند که نفت زیر ۸۰ دلار، کشور را با دردسرهای بزرگی مواجه می‌کند. با این حال هنوز چنین بحرانی، خیلی در اقتصاد ایران دیده نشده است. دوشنبه این هفته، شهردار تهران درباره همین قیمت نفت سخنی را به زبان آورد که گویای خیلی از مسائل بود. او می‌گفت: «هنوز نتوانسته‌ایم جواب این سوال را بدهیم روزی که قیمت هر بشکه نفت ۱۲ دلار شد، چه اتفاقی افتاد و وقتی به ۱۳۰ دلار رسید چه اتفاقی. مشکلات اقتصادی همچنان بر جای خود باقی است. با این تغییر قیمت وقتی تغییری در اقتصاد به وجود نیاید، یعنی جایی مشکلی جدی در سیستم وجود دارد.» برای شنیدن حرف مردم، خبرنگار کارگزاران به خیابان طالقانی تهران رفت و درست کنار پیاده‌‌رو روبه‌روی ساختمان اصلی وزارت نفت، از عابران پرسید که «آیا بالا و پایین رفتن قیمت نفت بر زندگی شما تاثیر گذاشته است یا نه؟» رئیس‌جمهور در ابتدای کار، بسیار از دیده شدن درآمدهای نفتی در سفره‌های مردم می‌گفت. آیا مردم هم در سفره‌های خود حضور نفت را احساس می‌کنند؟ حسین، رهگذر جوانی که لباسی معمولی پوشیده به سبک کارمندان ادارات دولتی و ته‌لهجه‌ شمالی دارد، ۳۰ ساله.
آیا...
هیچ تغییری نکرده است. خب، البته تغییر قیمت نفت حتما تاثیری دارد اما نه برای قشر ضعیف. تاثیرش را سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌های بزرگ متوجه می‌شوند. من که یک حقوق بخور و نمیری می‌گیرم، اگر نفت فلان دلار بالا یا پایین هم برود چه اتفاقی برایم می‌افتد؟ هیچی.
پسر جوان ۲۹ ساله‌ای که می‌گوید اسم مستعارش بهرام است. سیگار به دست و شلوار جین به پا.
آیا...
ببین آقا، کلا زندگی دارد بدتر می‌شود. اگر یک ماه پیش را هم با حالا مقایسه کنی، می‌بینی که بدتر شده، گران‌تر شده. نمی‌دانم این نفت بوده که این جوری شده یا نه. شاید هم مدیریت ضعیف است. نمی‌خواهم سیاسی حرف بزنم ولی به هر حال مشکل هست.
حسین، فارغ‌التحصیل کارشناسی کامپیوتر، ۲۵ ساله. سیگار می‌کشد و همین طور که صحبت می‌کند، پک‌های عمیقی به سیگار می‌زند.
آیا...
بله. مثلا همین سیگار را نگاه کنید که ۵۰ درصد از هفته گذشته گران شده. احتمالا دولت پول کم آورده و با گران کردن بعضی اجناس مثل سیگار می‌خواهد جبران ارزان شدن نفت را بکند و کسی هم نمی‌تواند به این مسئله اعتراض کند.
خانمی میانسال که کارمند یکی از ادارات دولتی خیابان طالقانی است و به منزل برمی‌گردد. وقتی که با خبرنگار روزنامه صحبت می‌کند، سر جایش نمی‌ایستد و همان طور که راه می‌رود، حرف‌هایش را می‌زند. اسمش را هم نمی‌گوید.
آیا...
من زیاد توی جریانات اقتصادی نیستم. اگر نفت ارزان شده، پس درآمدهای دولت هم کم می‌شود چون کشور ما خیلی از درآمدهایش از نفت است. اینکه می‌گویید ارزان شده، توی زندگی من شخصا اثری نگذاشته است اما فکر می‌کنم کلا تاثیر بگذارد. چون من کارمند دولت هستم، اگر درآمدهای دولت کم شود، درآمد من هم کم می‌شود ولی فعلا مشکلی نداشته‌ام از این نظر.
رضا، موتورسواری که روی ترک موتور کارتن بزرگی گذاشته است. کمی کنار پیاده‌رو می‌ایستد تا از دکه روزنامه‌فروشی خرید کند و دوباره سوار موتور می‌شود و خیلی کوتاه به سوال ما جواب می‌دهد و می‌رود.
آیا...
هیچ تغییری نکرده، درآمد ما همان طور که بوده، هست.
خانم شیک‌پوش حدودا ۳۰ ساله‌ای به آرامی در پیاده‌رو راه می‌رود و اصلا نمی‌خواهد که سوال روزنامه را بشنود. وقتی که سوال ما به گوشش می‌خورد، رویش را از سوی خبرنگار، به سوی دیگر می‌چرخاند و با سرعت بیشتری به راه خود ادامه می‌دهد.
پیرمرد دستفروشی است کنار خیابان طالقانی که سیگار و بیسکویت می‌فروشد. کلاهی نمدی بر سر گذاشته است.
آیا...
هیچی نشده. [بی‌صدا می‌خندد. وقتی دوباره سوال تکرار می‌شود، به دور و برش نگاه می‌کند و به نشانه منفی سرش را بالا می‌برد. دوباره که می‌پرسی باز هم می‌خندد.] نه.
اسمش را نمی‌گوید. از در کناری وزارت نفت بیرون می‌آید و به این سوی خیابان می‌آید. لباس سبزرنگ یکسره‌ای پوشیده که نام یک شرکت خدماتی بر پشت آن حک شده است. مشتی تخمه در دست دارد و با هر جمله‌ای که می‌گوید، یک تخمه هم در دهان می‌گذارد.
آیا...
هیچی آقا، خیالت راحت. به حال ما هیچ فرقی نمی‌کند. ما یک کارگر پیمانی هستیم که توی همین وزارت نفت کار می‌کنیم و هر ماه یک پول ثابتی به ما می‌دهند، حالا نفت بشود ۱۰ دلار یا هزار دلار. اما برای کارمندهای این جا فرق می‌کند. اگر نفت ارزان شود که هیچ؛ پولشان را می‌گیرند. ولی اگر قیمت نفت بیشتر شود، پاداش می‌گیرند. فعلا که ارزان شده به ضرر اینهاست [اشاره می‌کند به ساختمان وزارت نفت].
رضا مصطفوی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت، ۲۷ ساله، مجرد. می‌گوید که اتفاقا خیلی به مسائل اقتصادی علاقه‌مند است و حدود ۱۰ دقیقه با لبخند معنی‌داری جواب می‌دهد.
آیا...
در زندگی روزمره ما کاهش قیمت نفت اثرش این است که تورم را کاهش می‌دهد. در عین حال ساخت و سازهای عمرانی هم کم می‌شود. بعید نیست که دولت مشکلاتی هم برای پرداخت حقوق کارکنان خودش داشته باشد اما در کل به نظرم قیمت نفت ارزان البته نه خیلی ارزان، بیشتر به صلاح مملکت ماست. اگر کسی بود توی این مملکت که این پول‌ها را درست سرمایه‌گذاری کند آن وقت دوست داشتم که قیمت نفت گران شود. محسن، دانشجوی دانشگاه هنر، ۲۰ ساله. آدامس می‌جود.
آیا...
مگر آن موقعی که نفت شد ۱۴۰ دلار، به درآمد پدر من چیزی اضافه شد؟ اتفاقا همان موقعی که قیمت نفت بالا بود، پدرم از کارش اخراج شد. به هر حال، در این چند وقت که نفت ارزان شده تاثیری در اقتصاد خانواده ما به وجود نیامده. فکر نمی‌کنم نوسان قیمت نفت برای عامه مردم یا قشر متوسط تاثیر داشته باشد.
زن و شوهر جوانی که گرم صحبت هستند و سوال خبرنگار ما، حرف‌هایشان را قطع می‌کند. هر دو ۳۰ ساله‌اند. مرد به سوال جواب می‌دهد و زن هم به جای جواب می‌گوید که شوهرش کامل پاسخ داده است.
آیا...
امیدوارم که اتفاق بدی نیفتد. فعلا درآمد من و خانمم دست نخورده است و فکر هم می‌کنم که دولت به هر قیمتی که شده، به حقوق کارمندها دست نزند. ولی به قول معروف، ما کشور نفتی‌ای هستیم که خیلی هم برایمان مهم است و شاید برای قسمت‌های کشاورزی و صنعتی یا سدسازی و غیره، کم شدن نفت خوب نباشد.
خانمی چادر به سر که دست دخترش را گرفته است. اسم دخترش را می‌گوید: نگار. دخترش مانتوی صورتی رنگ مدرسه پوشیده است.
آیا...
ما که فرهنگی هستیم، درآمدمان فرقی نمی‌کند چون یک حقوق ثابتی از دولت می‌گیریم که خیلی هم بالا نیست و چنان راضی هم نیستیم. برای تاجرها و سرمایه‌دارها نفت باید مهم باشد یا نهادها و وزارتخانه‌‌ها.
سرباز کلانتری محل است و این را می‌شود از روی اتیکتی که بر سینه‌اش زده فهمید. یک اسلحه کلاشینکف هم بر شانه دارد و نمی‌خواهد حرف بزند اما چند جمله‌ای می‌گوید.
آیا...
ما که سربازیم آقا، همان حقوق بیست، سی هزار تومان را می‌گیریم. حالا اگر نفت گران باشد برای کشور خوب است. اگر ارزان شده که بد می‌شود.
پیرمردی با موی سفید که وقتی اسمش را پرسیدیم گفت اسمم برای شما چه فرقی می‌کند. بنویسید یکی از مردم. عصای طبی به دست دارد اما موقع راه رفتن اصلا از عصا استفاده نمی‌کند. به دقت به سوال خبرنگار روزنامه گوش می‌دهد.
آیا...
چه تاثیری دارد که نفت بالا باشد یا پایین؟ اصلا کجا خرج می‌شود این پول‌ها، آن موقع که بالا بود یا پایین اگر بیاید؟ شغل و تخصص من رانندگی بود و ۳۰ سال رانندگی کردم. ۱۴ سال است که بازنشسته شده‌ام و هنوز هم معوقه من را نداده‌اند. حالا هم که گفته‌اند سهام عدالت می‌دهیم و بعد گفتند فقط سودش را می‌دهیم و سهام را هم که نمی‌توانیم بفروشیم؛ این هم از نفت. فرض کن نفت بشود ۲۰۰ دلار یا بشود ۱۰ دلار، چه فرقی می‌کند برای ما؟
مهرداد، ۱۹ ساله و دانشجوی دانشگاه تهران. تی‌شرت سبزرنگ براقی پوشیده است.
آیا...
نه، برای پدر و مادر من فرقی نداشته است. گفتید از کجا، روزنامه کارگزاران؟ راستی خاتمی می‌آید، چی شد بالاخره؟
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید