پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی ۸۳-۱۳۸۲


بررسی قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی ۸۳-۱۳۸۲
● سابقه و هدف:
در حال حاضر استفاده بهتر از منابع انسانی و مادی یکی از اهداف مدیران سازمان هاست. بنابراین توسعه اندیشه اقتصادی در مدیریت سازمان ها اهمیت بسیاری دارد. دپارتمان های آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هدف از انجام این مطالعه در درجه اول برآورد هزینه های متوسط سرانه فارغ التحصیلان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی در سال ۸۳-۱۳۸۲ و در درجه دوم بررسی زیر مجموعه های ایجاد کننده قیمت تمام شده این خدمت و ارایه راه کارهایی جهت کاهش هزینه ها به صورتی که به هدف اصلی یعنی کیفیت آموزش صدمه ای وارد نسازد، می باشد.
● مواد و روش ها:
این مطالعه یک پژوهش توصیفی- کاربردی می باشد که در آن کلیه دانشجویان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی در سال تحصیلی ۸۳-۱۳۸۲ به عنوان جامعه آماری بصورت سرشماری تحت بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از یک چک لیست مربوط به هزینه های غیرمستقیم شامل کار و تجهیزات غیرمستقیم که برای همه دانشجویان در همه سال ها مشترک بودند و یک چک لیست مربوط به هزینه های مستقیم شامل کار و تجهیزات مستقیم که برای همه دانشجویان هر سال تحصیلی به تفکیک تنظیم و بررسی می شد، جمع آوری گردید. به این هزینه ها هزینه های عمرانی تعمیرات و هزینه های قسمت های ستادی و استهلاک نیز اضافه و در نهایت قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی محاسبه گردید.
در مورد قسمت کار مستقیم و غیرمستقیم، هزینه دروس تئوری وعملی به ازای یک دانشجو و هزینه های مواد و وسایل مصرفی نیز به ازای هر ترم محاسبه گردید. لازم به ذکر است که در مورد هزینه های قسمت های ستادی به ازای هر دانشجو درسال تحصیلی ۸۳-۱۳۸۲ هزینه های مربوط به معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت پشتیبانی، ستاد مرکزی، EDC فعالیت فرهنگی و فوق برنامه دانشجویان، ورزش دانشجویان، نظام محیط زیست، پشتیبانی آموزش و پرورش (کتابخانه و اینترنت)، خدمات رفاهی دانشجویان، تحقیقات اجتماعی سیاسی، تحقیقات فرهنگی آموزشی، تحقیقات دانشگاهی، تعمیرات و تجهیزات دانشگاهی، محوطه سازی و آبرسانی و وسایل کمک آموزشی محاسبه شده اند. درمورد هزینه های استهلاک به ازای هر دانشجو، استهلاک ساختمان دانشکده دندانپزشکی، ساختمان های ستادی، اثاثیه اداری دانشکده و ساختمان ستادی، تجهیزات دندانپزشکی و وسایل نقلیه محاسبه شده است.
● یافته ها:
براساس یافته های این تحقیق کل قیمت تمام شده دوره دکتری عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی ۸۳-۸۲ به تفکیک سال تحصیلی عبارت است از: ۲۳.۶۴۷.۹۱۷ سال اول، ۲۳.۸۲۹.۰۸۳ سال دوم، ۳۵.۲۶۷.۲۶۷ سال سوم، ۵۳.۱۲۶.۵۳۳ سال چهارم، ۴۸.۴۰۹.۵۸۷ سال پنجم و ۳۶.۷۶۲.۰۴۸ سال ششم.
● نتیجه گیری:
قیمت تمام شده دوره تحصیلی دکترای عمومی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی درسال تحصیلی ۸۳-۱۳۸۲ بطور متوسط ۲۲۱.۰۵۰.۴۷۴ ریال بوده است.
رسول مفید
محمداشرف سمنانی
فیروزه استادجعفر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید