چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تلویزیون های آنالوگ برای همیشه خاموش می‌شوند


تلویزیون های آنالوگ برای همیشه خاموش می‌شوند
از گذشته های دور تا امروز سحر و جادو جزء مواردی به حساب می آید که بین مردم بسیار رواج داشته است. سحر و جادو پس از رسوخ در فکر و ذهن، به شخص سحرشده تلقین می کند از این جریان تاثیر بپذیر تا ساحر به هدف خود برسد. در دنیای جادو نباید به دنبال دلیل منطقی بود و باید هر آنچه که دیده یا شنیده می شود را پذیرفت. ولی آیا واقعاً جعبه جادو هم به دنبال همین هدف است و فقط برای مسحور کردن طرف مقابل ساخته شده است؟ گیرنده های تلویزیون امروزه در همه خانه های دنیا یافت می شوند و به گفته جمعی از محققان به بزرگ ترین دوست و همنشین انسان ها تبدیل شده اند. با وجود اینکه مردم به داشتن این ابزارها عادت کرده اند و دوری از آن برای خیلی از انسان ها غیرممکن است برخی دولت ها تصمیم گرفته اند گیرنده های تلویزیونی آنالوگ را با تلویزیون های دیجیتال تعویض کنند تا مردم در کنار این همنشین قدیمی لحظات بهتری را تجربه کنند. در سیستم های دیجیتالی جدید تمامی تصاویر و صداها به وسیله کدهای مشابهی که در کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرد، شناسایی می شوند. این کدها در اصل همان صفر و یک هستند و بر این اساس تلویزیون های دیجیتالی می کوشند از طریق آنها تصاویر تلویزیونی را در بهترین حالت ممکن برای مردم نمایش دهند.
گیرنده های HD TV که در اصل همان تلویزیون های باکیفیت هستند بیشتر بر کیفیت تصاویری که قرار است پخش شود، تاکید دارند. کیفیت تصاویر معمولاً به تعداد پیکسلی که در صفحه نمایان می شود بستگی دارد و هرچه تعداد آنها بیشتر شود، افراد شاهد تصاویر بهتری خواهند بود. به طور معمول، تعداد پیکسل های به کار برده شده در HD TV معمولاً شش برابر پیکسل هایی است که در تلویزیون های آنالوگ استفاده می شود و به همین خاطر در این وسایل شاهد وضوح و کیفیت بهتر در تصاویر هستیم.
افرادی که از این گیرنده های تلویزیون استفاده می کنند معمولاً رضایت بیشتری دارند. تصاویر با این کیفیت معمولاً روی صفحه های بزرگ به نمایش درمی آیند. به طور معمول صفحه نمایش تلویزیون های دیجیتالی و آنالوگ مربع است که در مقابل تلویزیون های باکیفیت به صورت مستطیل ساخته می شوند. با توجه به حضور کدهای صفر و یک در تلویزیون های دیجیتالی کیفیت صدا در آنها نیز تغییر می کند و همان ساختاری که در دستگاه های پخش DVD به کار برده شده صدا را از شش کانال مجزا وارد محیط می کند. تمام این مشخصات موجب می شود کشورهایی نظیر بریتانیا تصمیم بگیرند گیرنده های HD TV را به صورت کامل جایگزین تلویزیون های آنالوگ کنند و به عبارت دیگر تلویزیون های آنالوگ را برای همیشه بازنشسته کنند.
باید توجه داشت که بین سیگنال های دیجیتال و آنالوگ تفاوت های عمده ای وجود دارد و به همین خاطر گیرنده تلویزیون تنها قادر است یک نوع از این سیگنال ها را شناسایی کند. زمانی که افراد به کمک تلویزیون های قدیمی خود سیگنال های آنالوگ را دریافت می کنند، نمی توانند به کمک تلویزیون های دیجیتالی نیز این کار را انجام دهند. گیرنده تلویزیون در آن واحد قادر است یکی از این دو نوع سیگنال را دریافت و برای افراد به نمایش بگذارد. زمانی که از ایستگاه های رادیو و تلویزیون سیگنال ها ارسال می شود اگر یک فرد گیرنده دیجیتالی داشته باشد، به محض ورود سیگنال های آنالوگ تلویزیون با پیغام خطا مواجه می شود و نمی تواند آنها را شناسایی کند. اگر تعداد این پیغام های خطا زیاد شود اختلالات بیشتر می شود و در نهایت برنامه خاصی پخش نمی شود. به همین خاطر در تلویزیون های دیجیتالی دستگاهی قرار داده شده که دیگر اجازه ورود سیگنال های آنالوگ را نمی دهد تا افراد در هر زمان و مکانی به راحتی بتوانند برنامه های مورد علاقه خود را در بهترین حالت تماشا کنند.
تلویزیون های آنالوگ در اصل دستگاه های قدیمی دریافت کننده سیگنال های صوتی و تصویری هستند که ما از دهه ۱۹۴۰-۱۹۳۰ شاهد آنها بودیم و با وجود تغییرات فراوان در علم و فناوری همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
بسیاری از مردم معتقدند سیستم های دیجیتالی نسبت به نسخه های قدیمی خود بهتر هستند و بر این اساس به کمک تلویزیون های دیجیتالی می توانند تصاویر و صداهای بهتری را دریافت کنند و خدمات بیشتری در اختیار داشته باشند.
با وجود راضی بودن مخاطبان از این وسیله همچنان کارشناسان به درستی درنیافته اند که کدام یک از این وسایل بهتر هستند و می توانند مشکلات بیشتری از کاربران را مرتفع کنند.
اگر بخواهیم کمی دقیق تر به این قضیه نگاه کنیم، درخواهیم یافت که تلویزیون های آنالوگ در عین هزینه زیادی که به دولت ها و مردم تحمیل می کنند قادر نیستند خدمات مناسبی عرضه کنند. همان طور که تلویزیون های رنگی موفق شدند به مرور زمان جای تلویزیون های سیاه و سفید را بگیرند این جابه جایی نیز در آینده نزدیک به سادگی اتفاق خواهد افتاد. به هر حال باید پیش از آنکه گیرنده های قدیمی تلویزیون برای همیشه خاموش شوند به این نکته توجه کرد که ارسال کدهای دیجیتال به همه نقاط یک کشور کار دشواری است و به همین خاطر باید پیش از این اتفاق بستر لازم فراهم شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند. به محض اینکه دستگاه های ارسال کننده امواج آنالوگ بازنشسته شوند باید مراکز عرضه کننده سیگنال های دیجیتالی فعالیت خود را آغاز کنند تا مردم حتی یک لحظه هم با اختلال مواجه نشوند.
اگر در یک کشور امکانات لازم برای عرضه سیگنال های دیجیتالی فراهم شده باشد و کاربران تصمیم داشته باشند از این پس برنامه های تلویزیونی را به صورت دیجیتالی مشاهده کنند به راحتی می توانند این تلویزیون ها را از بازار خریداری کنند. گیرنده های تلویزیونی DTV طوری ساخته شده اند که به راحتی می توانند سیگنال های دیجیتالی ارسال شده از جانب شرکت های مختلف را دریافت کنند و برنامه ها را به شما نشان دهند. به طور میانگین قیمت یک دستگاه تلویزیون دیجیتالی ۳۰۰ دلار است و به همین خاطر تا حدودی از تلویزیون های آنالوگ ارزان تر است.
از زمان انتشار خبرهایی مبنی بر تغییر سیستم تلویزیونی بریتانیا بسیاری از مردم اقدامات لازم را برای تغییر ساختار سیستم درونی منزل خود انجام داده اند و راضی شده اند حتی با پرداخت هزینه ماهانه برنامه های تلویزیون را به صورت دیجیتالی ببینند. دولت بریتانیا برای توسعه تلویزیون های دیجیتال در این منطقه دستگاه هایی را طراحی کرده که بسیار کوچک است و اگر روی تلویزیون های آنالوگ نصب شود کاربران برای دریافت تصاویر با کیفیت بالاتر دیگر نیازمند تعویض گیرنده های تلویزیون خود نخواهند بود. بسیاری از شرکت ها که تا چندی پیش کابل های تلویزیونی خود را به کاربران اجاره می دادند در حال حاضر می کوشند خود را با تحولات فناوری تطابق دهند و از این پس به جای خدمات یادشده برنامه های دیجیتالی عرضه کنند.
● دولت ها باید توجه داشته باشند
در کنار توسعه این خدمات باید برنامه های آموزشی و عملی نیز وجود داشته باشد تا حتی افراد مسن و بالای ۷۵ سال هم بتوانند مزایای دیجیتالی شدن تلویزیون ها را دریابند. در حال حاضر دولت بریتانیا اقداماتی را صورت داده که به موجب آن افراد کهنسال و ناتوانی که امکان این تغییرات برای آنها وجود ندارد، این دستگاه ها را به راحتی دریافت کنند و پس از گذراندن آموزش های لازم نحوه کار کردن با آن را یاد می گیرند. پشتیبانی از قشر آسیب پذیر جامعه و سرمایه گذاری در بخش های محروم و سطح پایین مهم ترین اقداماتی است که دولت یک کشور باید برای توسعه تلویزیون های دیجیتالی انجام دهد.
میثم لطفی
منبع:WWW.Yahoo.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید