پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رابطه تعداد زایمان با دانسیته معدنی استخوان


رابطه تعداد زایمان با دانسیته معدنی استخوان
● سابقه وهدف:
استئوپورز با کاهش دانسیته استخوانی و افزایش خطر شکستگی مشخص می‌گردد. از آنجا که حاملگی و شیردهی به علت تغییرات هورمونی ومتابولیسم کلسیم می‌تواند بر دانسیته معدنی استخوان اثر بگذارد،به‌منظور تعیین رابطه زایمان با دانسیته معدنی استخوان این مطالعه انجام شد.
● مواد وروش‌ها :
این بررسی از نوع هم‌گروهی تاریخی در روی ۹۲خانم ۵۰-۴۰ ساله در مرکز آموزشی درمانی لقمان حکیم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۸۲-۱۳۸۱ انجام شد. افراد با تعداد زایمان‌های بالاتر از ۳، به عنوان گروه مواجهه (۵۳ نفر) و افراد با تعداد زایمان بین ۲-۰ به عنوان گروه غیرمواجهه (۳۹ نفر) دسته‌بندی شدند. نمونه‌ها افرادی بودند که برای تعیین دانسیته معدنی استخوان به مرکز آموزشی درمانی لقمان حکیم مراجعه کرده بودند و فاقد عوامل خطر مؤثر بر دانسیته معدنی استخوانی بودند. در تمام نمونه‌ها دانسیته معدنی استخوان (BMD) در دو ناحیه مهره‌ها و فمور به روش Dexa و به‌وسیله دستگاه لونار اندازه‌گیری شد.شاخص جرم بدن(BMI) آن‌ها نیز محاسبه شد. سطح معنادار قابل قبول ۰۵/۰ P< در نظر گرفته شد. در این تحقیق از آزمون‌های X۲ ، t مستقل و من‌ویتنی استفاده گردیدآزمآز.
● یافته‌ها:
یافته‌ها نشان داد که بین سن، سن قاعدگی و BMI با BMD مهره‌ها در دو گروه مواجهه و غیرمواجهه تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما در گروه مواجهه طول مدت شیردهی و تعداد فرزندان باBMD فمور اختلاف معنادار آماری نداشت (۰۰۳/۰ P<).
● بحث:
در این مطالعه بین کاهش BMD و حاملگی‌های متعدد ارتباطی وجود نداشت و باتوجه به نتایج مشابه مطالعات دیگر به‌نظر می‌رسد غلظت بالای استرادیول و BMI در طول حاملگی منجر به حفظ توده استخوانی در زنان با حاملگی متعدد می‌گردد.
ماندانا بیرانوند
علیرضا رجایی
بهناز یوسف قهاری
اذن اله آذرگشب
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید