چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اثر گزیلوکایین بر روی حرکت اسپرم طبیعی انسان


اثر گزیلوکایین بر روی حرکت اسپرم طبیعی انسان
● سابقه و هدف:
ناباروری به عنوان یک مشکل اساسی، آسیب های اجتماعی خاصی را در نهاد خانواده ایجاد می نماید. یکی از روشهای معمول برای حل آن در زوجهای ناباروری که بدون اسپرم هستند، خارج نمودن اسپرم به روش بیوپسی از اپیدیدیم و یا بیضه می باشد. اما به علت دردناک بودن آن، استفاده از بی حس کننده ها اجتناب ناپذیر است. از آنجایی که اینگونه داروها ممکن است باعث کاهش پارامترهای اسپرم شوند، این مطالعه با هدف تعیین غلظت داروی مورد استفاده برای بیحسی موضعی انجام شده است.
● مواد و روشها:
در یک مطالعه تجربی آزمایشگاهی، مایع منی ۳۰ نفر از افراد طبیعی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ها پس از swim up در محیط کشت Ham&#۰۳۹;s f۱۰ به مقدار ۰.۵ میلی لیتر در ۶ لوله جداگانه قرار گرفتند و به اندازه ۱۰% حجم نمونه، هر یک از آنها، گزیلوکایین با غلظتهای ۲۰%، ۴۰%، ۶۰%، ۸۰% و ۱۰۰% اضافه گردید و نمونه شماره یک به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. سپس در زمانهای صفر، ۲ و ۲۴ ساعت پس از اضافه شدن گزیلوکایین، تعداد، حرکت و Grading اسپرم ها ثبت گردید و داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
● یافته ها:
میانگین حرکت در گروه شاهد، برابر ۵.۳۱ ± ۶۳.۱۰ بود و در گروه آزمایشی از ۱۱.۵۴± ۴۵.۵۰ در غلظت ۲۰% گزیلوکایین به ۵.۷۲ ± ۴.۹ در غلظت ۱۰۰%، کاهش پیدا کرد (P=۰.۰۰۰). مدت زمان تماس با گزیلوکایین باعث کاهش بیشتری در حرکت Grading اسپرم گردید. (p=۰.۰۰۱).
● نتیجه گیری:
با افزایش غلظت محلول گزیلوکایین و افزایش مدت زمان تماس، حرکت اسپرم و Grading آن کاهش می یابد. لذا تاثیر گزیلوکایین بر روی پارامترهای اسپرم وابسته به دوز دارو و مدت زمان تماس است.
یوسف رضا یوسف نیاپاشا
سیدغلام علی جورسرایی
مهتاب زینال زاده
علی اصغر بیکی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید