سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

گزارش دو مورد فئوکروموسیتومای آدرنال


گزارش دو مورد فئوکروموسیتومای آدرنال
● سابقه ‏‏و‏ هدف:
فئوکروموسیتوما کمتر از ۱% علت فشار خون بالا می باشد. هدف از این گزارش تشخیص به موقع این تومور به علت قابل درمان بودن آن توسط جراحی و جلوگیری از عوارض کشنده تومور مانندCVA ،MI ، ایسکمی مزانتر و مرگ متعاقب آن می باشد. در اینجا دو مورد از بیماران با فشار خون بالا و توده آدرنال با تشخیص فئوکروموستیوما که تحت جراحی آدرنالکتومی قرار گرفته اند را گزارش می کنیم.
● گزارش موارد:
بیمار خانمی است ۴۵ ساله که به علت فشار خون بالا، سر درد، درد شکم، تعریق، کاهش وزن و دیابت مراجعه نموده است. در بررسی توسط سی تی اسکن یک توده به ابعاد۸×۶ cm در آدرنال چپ گزارش شده است بیمار تحت عمل جراحی آدرنالکتومی قرار گرفت که بلافاصله پس از جراحی فشار خون بیمار به حالت طبیعی برگشت نمود و دیابت بیمار نیز کنترل گردید. بیمار دوم آقایی است ۶۱ ساله که به علت فشار خون بالا و دیابت و افزایش کاتکول آمینهای ۲۴ساعته ادراری مراجعه نموده است. در سی تی اسکن یک توده به ابعاد ۷×۶ cm در توده آدرنال راست گزارش گردید. بیمار با تشخیص فئوکروموسیتومای آدرنال راست تحت آدرنالکتومی قرار گرفته است که بلافاصله بعد از جراحی فشار خون بیمار اصلاح و دیابت بیمار نیز کنترل گردید.
● نتیجه‏گیری:
اگر چه فئوکروموسیتوما از علل بسیار نادر فشار خون می باشد ولی بایستی بعنوان یک علت فشار خون بالا در ذهن باشد و در صورت تشخیص، دادن فنوکسی بنزامین به عنوان یک ? بلوکر طولانی اثر قبل از عمل جراحی، جهت جلوگیری از حملات فشار خون و آریتمی های قلبی در حین جراحی توصیه می شود و بعداز جراحی نیز علایم بیمار فروکش می کند.
حمید شافی
ارسلان علی رمجی
یوسف رضا یوسف نیاپاشا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید