پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه تاثیر Double IUI و Single IUI در میزان موقعیت حاملگی در نازایی


مقایسه تاثیر Double IUI و Single IUI در میزان موقعیت حاملگی در نازایی
● سابقه و هدف:
در نازایی اگر بیمار مشکل لوله ای نداشته باشد، یکی از اقدامات درمانی کم هزینه، IUI است. برخی مطالعات انجام ۲ بار IUI در هر سیکل را برای کسب نتایج بهتر توصیه می کنند. چون انجام دو بار IUI نیاز به مصرف مواد آزمایشگاهی و هزینه بیشتری دارد، لذا این مطالعه طراحی شده است تا دو روش Single IUI و Double IUI را با هم مقایسه کند.
● مواد و روشها:
این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی بیماران مراجعه کننده به مرکز ناباروری فاطمه الزهرا (س) بابل و بیمارستان بابل کلینیک که برای آنها IUI انجام شده بود، صورت گرفت. بیماران به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه ۳۶ ساعت پس از تزریق HCG تحت پروتکل Single IUI و گروه دیگر ۲۴ و ۷۲ ساعت پس از تزریق HCG تحت پروتکل Double IUI قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده وارد کامپیوتر شده و به وسیله نرم افزار کامپیوتری SPSS آنالیز شده و با استفاده از تست آماری Fishers Exact آنالیز شده و P<۰.۰۵ معنی دار تلقی گردید.
● یافته ها:
در این مطالعه ۲۱۵ زن شرکت داشتند که میانگین سنی آنها ۲۶.۰۲±۵.۵ و میانگین مدت نازایی آنان ۳.۷۳±۲.۷۵ سال بود. در گروهی که تحت Single IUI قرار گرفته بودند، ۱۶.۹% حاملگی و در گروهی که تحت Double IUI قرار گرفته بودند، ۱۹.۶% حاملگی رخ داد که بین دو گروه اختلاف معنی داری بدست نیامد. همچنین در بررسی گروه های متفاوت با علل نازایی مختلف تفاوت معنی داری بین این دو روش یافت نشد.
● نتیجه گیری:
در مقایسه دو نوع IUI، با توجه به معنی دار نبودن میزان حاملگی در دو گروه، IUI یک بار نسبت به ۲ بار ترجیح داده می شود چون انجام دو بار IUI، مستلزم وقت و هزینه بیشتر برای بیمار می باشد. کاربرد دوز حاد و دوز مزمن فنی توئین موجب تضعیف حافظه می گردد.
مهتاب زینال زاده
طاهره نظری
یوسف رضا یوسف نیاپاشا
مهین‌دخت بندمه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید