جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فناوری مانند تیغی در دست جراح، معجزه می‌کند


فناوری مانند تیغی در دست جراح، معجزه می‌کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: قضاوتی که درباره‌ رسانه‌های دیجیتالی وجود داشته و آنها را جهنمی می‌داند گزاره‌ غلطی است چرا که این ابزار و فناوری نیز می‌تواند در خدمت اندیشه‌های والای بشری و الهی بوده و به گسترش معنویت، توسعه اندیشه صلح‌آمیز، پیوند دل‌های پراکنده به هم، تقبیح شر در دنیا و بازگشت دوباره‌ ملت‌های جوامع مختلف به خود کمک کند.
محمد‌حسین صفار‌هرندی با بیان این مطلب افزود: برخی اهل نظر اعتقاد دارند که فناوری در ذات خود پلیدی داشته و مصیبت‌هایی که امروز بشر بدان دچار است ناشی از ورود به عصر مدرنیته است.
وی با بیان اینکه البته من طرفدار این نظریه نیستم گفت: معتقدم فناوری مانند ابزار و تیغی است که در دست یک جراح ماهر معجزه می‌کند و در دست یک زنگی مست فاجعه به بار می‌آورد و به نظرم همین مثال پاسخگوی بسیاری از شبهه‌هاست.
وی گفت: اما گاهی به واسطه‌ غلبه‌ جریان مفسده‌جو در ساحت فناوری‌های نوین، انسان شاید به این باور برسد که نکند ما اشتباه می‌کنیم و ترویج بی‌مهار فناوری فاجعه آفرینی به دست خودمان باشد. برخی راجع به سینما هم همین نظر را دارند و معتقدند سینما خاستگاهی خارج از فرهنگ ما دارد. وی افزود: در این خصوص اگرچه من به سینما نگاه مقدس ندارم و معتقدم سینما مایه‌های خیر و شر را همراه با هم دارد، بر این باورم که نیات ما در مراجعه به این هنر صنعتی و جلوه هنر در عصر معاصر تعیین کننده است و ما می‌توانیم از سینما در جهت دستیابی به آرمان هایمان سود جوییم.
صفارهرندی با بیان اینکه درباره‌ فناوری اطلاعات نیز این مساله‌ صدق می‌کند افزود: اگر فناوری سینما با تاخیر بسیار و با فاصله‌ای غیر قابل پرکردن میان ما و صاحبان اصلی این فناوری به دست ما رسیده است و ما همواره این فاصله را احساس می‌کنیم اما فناوری‌های نوین از جمله فناوری‌های دیجیتالی، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، وبلاگ‌نویسی و غیره با سرعت وارد کشور ما شده است و فاصله عمیقی در این میان احساس نمی‌شود.
● از فناوری اطلاعات نترسیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای قید زدن بر این فناوری ابزارهای فراوانی در اختیار داریم و نباید از این فناوری بترسیم زیرا آنچه حرف اول و آخر را در این حوزه می‌زند ابزار و فناوری نیست بلکه پیام است و ما دارندگان غنی این پیام بوده و در تولید پیام به هیچ وجه احساس کمبودی نسبت به دیگران نمی‌کنیم.
وی افزود: یک نکته‌ بسیار اساسی در این عرصه این است که نقش‌آفرین بزرگ در فناوری‌های نوین و دیجیتال، جوانان و حتی نوجوانان و کودکان هستند. چنانکه بارها شنیده شده است قوی‌ترین هکرهای جهان از میان همین گروه‌های سنی هستند به طوری که سال گذشته یک نوجوان ۱۳ ساله توانست با ورود به شبکه‌ سری پنتاگون شبکه‌دیجیتال بزرگ‌ترین قدرت فنی، اقتصادی و نظامی عالم را هک کرده و در این شبکه اخلال ایجاد کند.
صفار هرندی گفت: برای ورود به این عرصه مهارت بالایی لازم نیست. گرچه ورود علمی به این حوزه را انکار نمی‌کنم اما به لحاظ تبحر و شایستگی‌های کاری در حوزه فناوری اطلاعات بچه‌های ایرانی چیزی از بقیه کم ندارند و این امکان ابتدایی را در اختیار دارند.
● پیام ما در فضای دیجیتالی ممتاز است
وی ادامه داد: همان طور که گفتم امتیاز ما نسبت به دیگران همان بحث پیام است چرا که تولید اندیشه و فرهنگ در جامعه ما بسیار بیش‌تر از جوامع صاحب اصلی فناوری است.
وی گفت: ما با ابتدایی‌ترین ابزارها در این راه توانسته‌ایم پیام خود را در گستره‌ وسیعی در دنیا منتشر کنیم و در مقایسه با سایرین نیز می‌بینیم پیام ما تاثیرگذاری بیش‌تری داشته که این امر به دلیل قدرت فناوری نیست بلکه به دلیل قدرت و غنای پیام ما است.
وی افزود: البته اگر این فناوری در اختیار ما نبود پیام ما در گستره‌ کنونی به اقصی ‌نقاط دنیا نمی‌رسید؛ به عقیده من کسانی که تا به حال با احتیاط به سراغ حمایت از فناوری‌های دیجیتالی می‌رفتند اکنون باور کردند فرصت را نباید از دست داد و به هر میزان که ممکن است باید در این راه قدم گذاشت.
وزیر ارشاد گفت: البته پیوست امنیتی به معنای آرامش خانواده‌ها و اعضای خانواده نیز باید در کنار استفاده از این فناوری دیده شود تا زندگی‌مان زیباتر شود. در این راستا از تمامی صاحبنظران، پیشگامان و کسانی که بیش‌ترین سرمایه‌گذاری را در این عرصه داشتند تقاضا دارم اکنون که چنین نگاه مهربانی نسبت به این حوزه در میان اقشار جامعه ایجاد شده است، آن را مغتنم شمرده و از این فرصت استفاده کنند.
● فناوری اطلاعات پیام انقلاب اسلامی را به سراسر دنیا رسانده است
در ادامه این مراسم معاون اول رییس جمهورگفت: رسانه‌های دیجیتال با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار خود، در واقع بهترین عرصه برای ظهور و بروز استعدادها و توانایی‌های جوانان است.
پرویز داوودی که عصر روز شنبه در تالار وحدت سخن می‌گفت با بیان این مطلب گفت: در دنیای غرب برای اینکه یک پیام تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد، بیش از ۱۰سال طول می‌کشد، اما امروز به واسطه تاثیر‌گذاری پیام انقلاب اسلامی شاهد هستیم که در کمترین زمان ممکن توسط رسانه‌ها از جمله رسانه‌های دیجیتالی پیام انقلاب اسلامی در سراسر نقاط جهان دیده می‌شود. وی گفت: امروز تحول عظیمی در جریان نظام اطلاع‌رسانی در دنیا ایجاد شده است و انقلاب اسلامی برای رساندن پیام خود به خوبی از این ابزار استفاده می‌کند.
● قدردانی از بهترین بهترین‌های جشنواره
در این مراسم همچنین از آثار برگزیده در حوزه‌های مختلف قدردانی شد؛ در حوزه کاریکاتور، در بخش رسانه‌های دیجیتال، میخائیل کنتوریس از یونان، مهدی محمدی‌ روزبهانی از ایران و یورگی از اندونزی به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.
در همین حوزه و در بخش ویژه بازی‌های رایانه‌‌ای نیز آنجل بولیگان از مکزیک، علی شاه‌علی از ایران و هومو دوگو از کلمبیا به ترتیب اول تا سوم شدند.
همچنین در جشنواره امسال از میان ۱۰ هزار اثر رسیده در بخش‌های مختلف نرم‌افزارهای چند رسانه‌‌ای، بازی‌های رایانه‌‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها و هنرهای دیجیتال، ۹۴ اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شد که از این تعداد ۸۰ اثر در مراسم اختتامیه هر بخش که در روزهای برگزاری نمایشگاه و در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، مورد قدردانی قرار گرفت و تنها از بهترین بهترین‌های هر بخش و دو صادرکننده نمونه نرم‌افزارهای فرهنگی در این مراسم قدردانی شد. در این مراسم هیات داوران دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال در بخش پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها و در عنوان بهترین پایگاه فرهنگ و اندیشه، پایگاه اینترنتی باشگاه اندیشه به آدرس www. Bashgah. net و در عنوان بهترین پایگاه معارف اسلامی، پایگاه اینترنتی حدیث نت به آدرس www. Hadith. net لوح افتخار و تندیس زرین دریافت کردند. همچنین در عنوان بهترین پایگاه هنری، پایگاه اینترنتی ایران کارتون به آدرس: www. Irancartoon. com رتبه اول را به خود اختصاص داد. در عنوان بهترین پایگاه با موضوع امام، انقلاب و دفاع مقدس پایگاه اینترنتی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www. IRDC. ir شایسته دریافت لوح افتخار و تندیس شد.
در بخش بازی‌های رایانه‌ای هیات داوران، دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال به خاطر خلق یک اثر جذاب و به روز در یک سبک قابل اعتنا در بازی سازی، لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال را به بازی رایانه‌ای داستان جزیره از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیم کرد. همچنین به دلیل استمرار در روایت داستآنهای تاریخی ایران زمین، لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال به بازی رایانه‌ای لطفعلی خان زند از شرکت هنرهای پویا تقدیم شد. در بخش هنرهای دیجیتال، هیات داوران دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین اثر پویا نمایی، لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال را به پویانمایی سفر به سرزمین دور اهدا شد. در بخش بهترین نرم‌افزارهای تلفن همراه، هیات داوران دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال در عنوان بهترین اثر مبلغ و مروج معارف اسلامی، لوح افتخار و تندیس زرین را به نرم‌افزار تلفن همراه قرآن همراه از موسسه آوای مهر کوثر اهدا کرد. در بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه و در عنوان بهترین اثر ایران شناسی، لوح افتخار و تندیس زرین به نرم‌افزار تلفن همراه راهنما از شرکت مهندسی بهینه نرم‌افزار آسیا مبنا با همکاری موسسه فر هنگی هنری تبیان اهدا شد. در بخش بهترین صادرکنندگان نرم‌افزارهای فرهنگی هیات داوران به عنوان بهترین صادرکننده نرم‌افزارهای فرهنگی لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال را به شرکت پرداز نرم‌افزار البرز آقای سید‌محمد‌رضا حسینی به عنوان بهترین صادرکننده نرم‌افزارهای فرهنگی، لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال را به شرکت نرم افزارمهرارقام رایانه به آقای محمد رضا طلایی اهدا شد. در بخش بهترین نرم‌افزارهای چند رسانه‌های هیات داوران در عنوان بهترین اثر مبلغ و مروج اسلام و معارف اسلامی، لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال را به نرم‌افزار دانشنامه نبوی از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اعطا کرد. همچنین در بخش نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای و در عنوان بهترین اثر در حوزه فرهنگ عمومی با مخاطب خانواده، لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار مبلغ خانواده موسسه فرهنگی هنری یاسین امین اهدا شد. در عنوان بهترین اثر مبلغ و مروج ارزش‌های انقلاب و اندیشه‌های حضرت امام (ره)، لوح افتخار و تندیس زرین به نرم‌افزار تاریخ معاصر ایران از موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران اهدا شد. در بخش نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای و در عنوان بهترین اثر ایران‌شناسی و مبلغ و مروج فرهنگ و هنر ایرانی، لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال را به نرم‌افزار ایرانیا از موسسه ویستا آرا تقدیم شد. بخش نوآوری و در عنوان بهترین اثر ترویج خط و زبان فارسی و بهترین اثرنو آورانه، لوح افتخار و تندیس زرین دومین جشنواره ملّی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار شنوا از شرکت پژوهشکده پردازش هوشمند علائم اعطا شد.
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید