سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی آزمایشگاهی جهش زایی و سمیت سلولی چهار سیلر مختلف کانال ریشه


بررسی آزمایشگاهی جهش زایی و سمیت سلولی چهار سیلر مختلف کانال ریشه
● زمینه و هدف:
مواد پر کننده کانال ریشه باید سازگاری بیولوژیک داشته باشند و به خوبی توسط بافت های اطراف ریشه تحمل شوند، زیرا این مواد معمولا به مدت طولانی در تماس نزدیک با بافت های زنده اطراف ریشه قرار دارند. مواد جهش زا پتانسیل القای آسیب به DNA را دارند و احتمالا می توانند تغییرات بدخیمی در سلول ها ایجاد کنند. مواد سایتوتوکسیک می توانند باعث ایجاد پاسخ های التهابی و آسیب بافتی شوند. مطالعه تجربی حاضر با هدف ارزیابی جهش زایی و سمیت سلولی چهار سیلر مختلف (Sankin K.K) Sankin Apatite III, (۳M ESPE) Ketac-Endo Aplicap, (Dentsply, DeTrey) AH Plus و (Kerr) EWT Tubli-Seal انجام شد.
● روش بررسی:
در این تحقیق تجربی آزمایشگاهی سیلرها در دو حالت تازه مخلوط شده و سخت شده مورد بررسی قرار گرفتند. جهت بررسی سمیت سلولی، مواد به مدت ۱، ۲ و ۷ روز در محیط کشت قرار گرفتند. سپس رقت های مختلف از عصاره های حاصل تهیه و به صورت ۱، ۲ و ۷ روز در تماس با سلول های قرا رداده شدند و جهش زایی به کمک آزمایش sos-umu با استفاده از باکتری سلامونلا تیفی موریوم TA۱۵۳۵PSK ۱۰۰۲ بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمون های ANOVA یک طرفه Mann Whitney, Kruskall Wallis و Post hoc مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و P<۰.۰۵ به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
● یافته ها:
نتایج نشان داد که عصاره تمام سیلره وقتی تازه مخلوط شده اند، سایتوتوکسیک هستند. سیلر Ketac-Endo Apticap و دنبال آن Sankin Apatite III کمترین سیمت و سیلر Tubli-Seal بیشترین سمیت را نشان دادند. برخلاف سیلرهای دیگر سمیت Tubli-Seal EWT با گذشت زمان کاهش نیافت. فعالیت آنزیم بتاگالاکتوزیداز توسط سیلرها به طور قابل توجهی افزایش نیافت و هیچ کدام از سیلرها در هیچ کدام از سیلرها در هیچ حالتی جهش زا نبودند.
● نتیجه گیری:
از بین سیلرهای بررسی شده، Tubli-Seal EWT بیشترین سمیت در زمان های طولانی را نشان داد و سمیت بقیه سیلرها با گذشت زمان کاهش یافت. هیچ کدام از سیلرها فعالیت جهش زایی نشان ندادند.
محمد ضرابیان
سیدناصر استاد
منصوره عباسی
مهران محسنی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید