چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۶ روش مطمئن برای کنترل عصبانیت


۱۶ روش مطمئن برای کنترل عصبانیت
به‌راستی راه کنترل فرد عصبانی از طریق کلام چیست؟
برای این کار روش‌های متعددی وجود دارد. این روش‌ها را بیاموزید و در موقعیت‌های مناسب آنها را به‌کار ببرید. در این‌جا شانزده روش وجود دارد که با انجام آنها وقتی شخص عصبانی آرام شود، خود را خرسند و سربلند می‌یابد.
۱) به شخص عصبانی بگوئید که کاملاً حق با اوست!
با او موافقت کنید. این کار باعث می‌شود که او از عصبانیت دست بردراید. با او هم‌عقیده باشید و بدانید که با این کار او دیگر جائی برای رفتن ندارد. بنابراین به‌جای این‌که با او به بحث و جدل بپردازید، به او توجه کنید. با اشتیاق به حرف‌های او گوش فرا دهید، زیرا بزرگ‌ترین مشکل او نیاز به حس هم‌دردی و درک شدن از جانب دیگران است. به او بگوئید که او را باور دارید و مشکل او را می‌فهمید، اما از او بخواهید که اگر امکان دارد یک‌بار دیگر مشکل خود را بازگو کند تا فقط شما کمی بهتر مشکل را بفهمید. لحظه‌ای که او شروع به بازگو کردن مسئله خود می‌کند، عصبانیت او به‌تدریج کاهش می‌یابد و در نتیجه، خشم به پایان می‌رسد، زیرا همین‌طور که ناراحتی او افزایش می‌یابد تازه متوجه می‌شود که مشکل او بیشتر عصبانیت و جار و جنجال است. بنابراین با سیاست رفتار کردن به حرف‌های شخص عصبانی به‌عنوان ترفندی برای کنترل خشم او بهره بگیرید.
۲) مشاجره‌های لفظی را به آسانی خاتمه دهید.
چرا با درگیر شدن در چیزی که ناچیز و مخرب است، شانس موفقیت را از دست می‌دهید؟ پس بر عصبانیت غلبه کنید! مشاجره هیچ‌گاه منطقی نیست. شما حتی در عین پیروزی شکست خورده تلقی می‌شوید. شما به‌جای بگومگو از چه ترفندی استفاده می‌کنید؟ از واژگانی استفاده کنید که به غرور آن شخص لطمه نرساند و جذاب و گیرا باشد.
۳) هرگز نگذارید احساسات بر شما تأثیر بگذارد.
در حین این‌هک از احساسات برخوردار هستید از فشارهای احساسی دوری کنید، در این صورت هرگز گرفتار مشاجرات بی‌ثمر نمی‌شوید، همین‌طور صرفاً برای شعله‌ور کردن دیگران سوخت فراهم نکنید.
۴) اگر به شما اهانت شده است آن را نادیده بگیرید.
توهین دیگران را با لبخند خنثی کنید. وقتی شما جر و بحث نکنید او به‌جای دیگری پناه نمی‌برد.
۵) اظهارنظرهائی که همانند شمشیر به دیگران جراحت وارد می‌کند را فراموش کنید.
تمام واژه‌های طعنه‌آمیز، انتقادی و دلسردکننده را از فرهنگ واژگان خود حذف کنید. مهربان، دلسوز و همدل باشید. به فرد خشمگین اجازه دهید، فکر کند حق با اوست و او برنده این نزاع لفظی است. بعداً شما می‌توانید این مشکل اجتماعی را با سیاست تحت کنترل خود درآورید.
۶) انتقاد را به آسانی بپذیرید.
او را به خاطر اظهار نظر هوشیارانه‌اش تمجید کنید. به او بگوئید که او کاملاً درست می‌گوید.
۷) با علاقه، کمی وقت برای توضیح دادن موضوع صرف کنید.
هیچ‌چیز سریع‌تر از محروم شدن از شنیدن چیزی که دیگران احساس می‌کنند برای آنها مهم و حیاتی است باعث خشمگین شدن آنها نمی‌شود. اطلاع داشتن یکی از این عوامل است. از طریق کلام موضوع را بفهمانید.
۸) در حضور شخص عصبانی با ملایمت سخن بگوئید.
هرچه با او آرام و آرام‌تر صحبت کنید تا وقتی‌که به سختی حرف شما را بشنود، سریع‌تر می‌توانید جلوی عصبانیت او را بگیرید و ناچاراً مجبور خواهد شد تن صدای خود را پائین آورد تا بفهمد آیا شما هم در این بحث و جدل شرکت کرده‌اید یا نه. همیشه به خاطر داشته باشید که چنین شخصی به نقطه‌نظر شما علاقه‌مند نیست.
۹) همه سئوالات را با سئوالات متعدد دیگر پاسخ دهید.
خود را در یک موقعیت به دام نیندازید. زمان و مکان مناسب برای بیان موقعیت خودتان وجود دارد اما موقع عصبانیت هرگز زمان مناسبی نیست.
۱۰) برای این‌که از عصبانیت دست بکشید به او هدیه‌ای بدهید.
بگوئید: مطمئناً، ما از تعویض کالا خوشحال خواهیم شد. از این‌که دستگاه خراب بوده، متأسفم.
با چهره خود وانمود کنید که او را می‌فهمید و اجازه دهید که فکر کند او بهترین است.
۱۱) سیمای خود را با لبخند مزین کنید و گرم و محکم دست بدهید.
برای لبخند زدن تنها ۱۲ عضله شما به‌کار می‌افتد. اما برای اخم کردن ۴۶ عضله به زحمت می‌افتد. بنابراین از اخم کردن بپرهیزید و انرژی کمتری را هدر دهید.
۱۲) به مشاجرهد به‌عنوان اسراف زمان در برنامه خود نگاه کنید.
از هدر دادن لحظه‌ای برای چنین اسرافی بپرهیزید.
۱۳) در همه حال آرام نمایان شوید.
هرگز صدای خود را بالا نبرید. اصلاً مهم نیست که فشار خون شما بالا است یا نه، از نشان دادن آن خودداری کنید. دیگران نیز در مقابل آرامش شما سعی می‌کنند همانند شما آرام باشند و آن‌گاه عصبانیت برطرف شود.
۱۴) همیشه به چیزهای مثبت بیندیشید.
به راحتی از افسردگی، ناراحتی، دلسردی و احساس حقارت خودداری کنید و هرگز چیزهای منفی را بر زبان نیاورید.
۱۵) هرگز از دیگران تقاضای انجام کاری نکنید.
برای این‌که از مشاجره قبل از شروع خودداری کنید، همیشه درخواست‌های خود را با سیاست مطرح کنید و برای این‌که کارها بدون کشمکش انجام شود، سئوالاتی را مطرح کنید که حق انتخاب برای طرف مقابل فراهم کند. به‌طور مثال بگوئید: عزیزم، کدام کار را دوست داری انجام بدهی؟ سطل زباله را بیرون می‌بری؟ یا کهنه‌های بچه‌ را می‌شوئی؟
۱۶) هرگز آتش را به سمت آتش افروزان هدایت نکنید.
در یک کنفرانس یا محیط جمعی هرگز مشاجرات خود را خطاب به فریاد زنان و افراد جنجال‌برانگیز نگوئید. از آرامش کمک بجوئید و وقتی که حمایت آنها را جلب کردید می‌توانید عقاید این افراد جنجالی را برای مطابقت با خواسته گروه تحریف کنید. درست است این کار یک نوع فریب اجتماعی است، اما راهی است به‌سوی موفقیت از طریق کلام.
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید