پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری در دانشگاههای ایران


بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری در دانشگاههای ایران
هدف از ارایه این مقاله بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری میان روسای دانشکده های نه دانشگاه بوده است. در این پژوهش ۵۶۲ نفر از اعضای هیات علمی به پرسشنامه های ارزیابی فرهنگ سازمانی، ارزیابی مهارتهای مدیریتی و سبک رهبری پاسخ دادند.
جامعه آماری این مطالعه در هفت دانشکده مشابه از ۳۸۲۹ عضو هیات علمی تشکیل شده است. به دلیل اینکه ممکن بود استادان دانشگاههای مورد نظر تمایل اندکی به همکاری داشته باشند، برای پرهیز از افت تعداد نمونه، پرسشنامه ها در میان همه استادان پخش شد.
تحلیل داده ها نشان داد که میان فرهنگ سازمانی موجود و آرمانی اعضای هیات علمی فاصله وجود دارد. اعضای هیات علمی بر این باورند که در فضایی کار می کنند که دارای ویژگیهای فرهنگی است: گرایش به پایداری، قانونها و سیاستگذاریهای رسمی، هماهنگی و کارایی، هدف محوری و تاکید بر پیامدها. با این حال، با بررسی پاسخهای اعضای هیات علمی به پرسشنامه ها آشکار شد که فرهنگ سازمانی آرمانی آنها شامل انعطاف پذیری، آزادی عمل، همکاری، رشد منابع انسانی، نوآوری و آفرینش، خطرپذیری، رشد حرفه ای و کسب دانش و مهارتهای حرفه ای است. همچنین، تحلیل داده ها آشکار ساخت که اثربخشی مهارتهای مدیریتی زمانی بالاست که بین نوع فرهنگ سازمانی و سبک رهبری و مهارتهای مدیریتی همنوایی وجود داشته باشد.
فاروق امین مظفری
محمدحسن پرداخت چی
محمد یمنی دوزی سرخابی
محمدسعید ذکایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید